Gepubliceerd op 19 mei 2023
Leestijd 10 min.

Het projectschrift kun je goed inzetten bij thema’s of projecten die in de groep of binnen de school spelen. Je kunt het schrift zien als oriëntatie bij de start van een thema (wat weet je al van het onderwerp) of als een verdiepende verwerkingsopdracht aan het eind ervan (wat heb je geleerd). In deze blog geven we je 6 ideeën!

Waarom een projectschrift?

Projectschriften passen perfect bij het onderwijs van nu. Ze zijn een prachtig hulpmiddel bij het projectonderwijs, waarbij creativiteit, onderzoeken, ontdekken en het eigen initiatief geprikkeld worden. De ene bladzijde bevat liniatuur en de andere is blanco. Zo worden tekst, plaatjes,  illustraties en andere visuele items samengevoegd tot een mooi, aansprekend geheel. Kinderen werken graag met het projectschrift omdat ze hun creativiteit mogen gebruiken en een gevoel van autonomie ervaren.

Hoe zet je het projectschrift zinvol en leuk in tijdens thema’s?

We hebben voor 6 thema’s bedacht hoe je het projectschrift in kan zetten:

Thema: Vervoer

  • Liniatuur: Benoem het soort voertuig, of het voertuig over land, in de lucht of door de zee beweegt, hoe het aangedreven wordt, hoeveel mensen er vervoerd kunnen worden, of het snel of langzaam beweegt, of het geschikt is voor lange of korte reizen. Is het voertuig milieuvriendelijk of niet?
  • Blanco: Teken het voertuig of zoek er plaatjes van, plak toegangsbewijzen in, zoek foto’s of illustraties van de huisplaats van het vervoermiddel, bedenk en teken het vervoermiddel van de toekomst, bedenk en teken hoe het vervoermiddel milieuvriendelijk gemaakt kan worden.
Projectschrift vervoer

Thema: Natuur/groeien/bloemen en planten

  • Liniatuur: Beschrijf de bloemen/planten: naam, groeiplaats, pluk-of vindplaats, beschrijving vorm en kleur, bloeiperiode.
  • Blanco: Plak gedroogde bloemen en planten in, zoek illustraties en plaatjes, maak tekeningen van de zaadjes en wortels. Maak foto’s van bloemen die niet geplukt mogen worden en plak deze in.

Thema: Kunst

  • Liniatuur: Kies een kunstenaar en beschrijf: naam, geboorte- en eventueel sterfdatum, geboorteplaats, de stroming waartoe de kunstenaar behoort, welk materiaal er gebruikt wordt (verf, klei), wat bekende werken zijn en waar deze te zien zijn.
  • Blanco: Teken een schilderij of ander kunstwerk na, of maak iets in de stijl van de kunstenaar (bijvoorbeeld een tekening met het pointillisme van Van Gogh). Verzamel plaatjes en illustraties van de kunstenaar en zijn/haar werk en plak deze in.

Thema: Kinderboekenweek

  • Liniatuur: Neem je favoriete boek en beschrijf: titel, auteur, illustrator, uitgavedatum, samenvatting verhaal, favoriet personage, favoriete gebeurtenis.
  • Blanco: Teken een strip dat het verhaal samenvat, teken je favoriete personage of scène, teken een andere afloop van het verhaal. Zoek recensies van het boek en plaatjes van de schrijver en plak deze in.

Thema: Familie/ik

  • Liniatuur: Beschrijf jezelf of een familielid: naam, geboortedatum, leeftijd, uiterlijk, hobby’s, sport, favoriet eten, beste eigenschap, grappige uitspraak.
  • Blanco: Teken een (zelf)portret, plak foto’s in, laat het familielid een berichtje aan het kind schrijven (waar mogelijk) of plak een eerder geschreven kaart of briefje in.

Thema: De wereld/Europa/landen

  • Liniatuur: Kies een land. Noem de hoofdstad en de staatsvorm/regeringsleider. Beschrijf de religie, oppervlakte, het aantal inwoners, het klimaat en de munteenheid. Zoek de betekenis van de vlag en schrijf deze op. Noteer een paar woorden in de taal van het land, en hun betekenis.
  • Blanco: Teken de omtrek van het land en kleur de vlag. Zoek afbeeldingen van een bekend persoon, typische gerechten, voorwerpen en woningen. Plak vakantiefoto’s in.
Projectschrift de wereld