Snel naar

  • Account aanvragen, inloggen en mijn account
  • Bestellingen en leveringen
  • Webshopgebruik
  • Service en retouren
  • Softwarelicentie bestellen
  • Betalen in de webshop
  • Gebruik van Basispoort
  • ZuluConnect
  • Jamf School
  • ICT apparatuur
  • Zorgeloos in de Cloud
  • DEP Reseller ID de Rolf groep
  • Rolf Connect HUB

Maak een keuze uit de categorieën hiernaast

Kan ik mijn gegevens wijzigen?

Wanneer je ingelogd bent, kun je via Mijn account je eigen gegevens wijzigen en een verzoek indienen om de geregistreerde gegevens van je organisatie te laten wijzigen.

Mijn gegevens zijn niet correct en ik kan dus niet inloggen?

Het is mogelijk dat je wachtwoord niet correct is. Je kunt hier een link opvragen om een nieuw wachtwoord aan te maken.

Ik wil graag mijn wachtwoord wijzigen, kan dit?

Indien je ingelogd bent is dit mogelijk via deze pagina.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat moet ik doen?

Je kunt hier een link opvragen om een nieuw wachtwoord aan te maken. Deze link wordt vervolgens per e-mail naar je toegezonden.

Hoe kan ik inloggen in de webshop?

Heb je een account dan kun je via deze link inloggen met je e-mailadres en wachtwoord.

De Admin van mijn organisatie moet vervangen worden. Hoe kan dit?

Als het Admin-account van jouw organisatie vervangen moet worden, kun je contact met ons opnemen. Wij passen dit graag voor je aan. Dit kun je namelijk niet zelf.

Dit doe je door een email te sturen, naar klantenservice@derolfgroep.nl  waarin je toestemming geeft om het admin account aan te passen. In deze email vermeld je de naam en het email adres van de huidige admin en de naam en het email adres van de persoon waarin het gewijzigd mag worden.

Wie is het Admin-account van mijn organisatie?

Weet je niet wie het Admin-account van jouw organisatie beheert, dan kun je contact met ons opnemen. Wij kijken dit graag voor je na.

Hoe weet ik of onze organisatie al klant is in deze webshop?

Weet je dit niet zeker dan kun je natuurlijk contact met ons opnemen. Wij helpen je graag verder.

Kan ik als particulier een bestelling doen in deze webshop?

Het is ook mogelijk om als particulier een bestelling te plaatsen in deze webshop. Je kunt via dit formulier direct een account aanmaken en in onze webshop bestellen. Na het inloggen worden direct de actuele prijzen getoond. Je kunt afrekenen met iDEAL. Wij bezorgen je bestelling alleen overdag en op werkdagen. De vracht- en administratiekosten (binnen Nederland) bedragen € 6,00.

Hoe kan ik als organisatie online aankopen doen in deze webshop?

Om te kunnen bestellen in de webshop heb je als organisatie eerst een klantnummer nodig. Je kunt je registreren via dit formulier. Je voert ook gelijk je e-mailadres (tevens je inlognaam) en gewenste wachtwoord in. Na aanvraag hiervan ontvang je zo spoedig mogelijk een e-mailbericht van ons. Vervolgens kun je direct inloggen en bestellen in de webshop.

Hoe kan ik als organisatie een account aanvragen?

Om als organisatie te kunnen bestellen in de webshop heb je een klantnummer nodig. Je kunt deze via een formulier dit formulier. Vervolgens zullen wij contact met je opnemen over je accountgegevens. Is jouw organisatie al bij ons geregistreerd dan kun je via de zogeheten ‘Admin’ binnen je organisatie een account aanvragen.

Wat is de ‘Admin’ dan precies?

Per organisatie die bij de Rolf groep geregistreerd staat als klant, bestaat er in de webshop een hoofdaccount, de zogeheten ‘Admin’. De persoon met Admin-rechten kan alle instellingen voor jouw gehele organisatie aanpassen. Ook kunnen uitsluitend door de Admin nieuwe gebruikers worden aangemaakt die direct kunnen bestellen in deze webshop.

Als je nog geen eigen inlogcode hebt voor onze webshop, maar jouw organisatie al wel klant is bij de Rolf groep, dan kan de ‘Admin’ je heel eenvoudig toevoegen als gebruiker. Je kunt daarna direct inloggen en bestellen.

Leveren wij ook aan scholen in de (zomer)vakantieperiode?

Wil je als basisschool de bestelling in een (zomer)vakantie geleverd hebben, dan is dit mogelijk. Let er dan wel goed op dat er dan iemand aanwezig is om de bestelling in ontvangst te nemen. Kies je er tijdens het bestellen voor om de levering in de zomervakantie te laten bezorgen, dan zullen wij je om een aantal aanvullende gegevens vragen zodat we kunnen zorgdragen voor een goede levering.

Kan ik een bestelling annuleren?

Onder bepaalde voorwaarden is dit mogelijk. Wil je een order annuleren dan kun je contact met ons opnemen.

Kan ik een order ook als Excel bestand downloaden?

Ja, dit is mogelijk wanneer je naar Mijn account gaat en klikt op Orderhistorie. Je ziet dan bovenaan de pagina een knop met de tekst Al deze producten in een Excel overzicht? Klik dan hier. Je kunt dit ook per order opvragen door te klikken op de order. Vervolgens zie je de knop met de tekst Al deze producten in een Excel overzicht? Klik dan hier onderaan staan (naast de printbutton).

Hoe weet ik of mijn bestelling op de webshop goed is doorgekomen?

Via de pagina Mijn account kan je onder het kopje Orderoverzicht klikken op Orderhistorie en/of Orders in behandeling. Je kan je geplaatste orders en de status hiervan hier inzien.

Moet ik tijdens een bestelling verplicht een inkoopreferentie invoeren?

Bij sommige organisaties is dit inderdaad verplicht. Weet je niet waaraan de referentie moet voldoen, neem dan contact op met de Admin van jouw organisatie.

Hoeveel bedragen de vracht- en verzendkosten?

Bestellingen met een orderwaarde van meer dan € 175,- incl. btw worden gratis verzonden. De vracht- en verzendkosten bij bestellingen met een orderwaarde van minder dan € 175,- incl. btw bedragen € 6,-. Voor meubilair en speeltoestellen gelden afwijkende kosten. Vraag de klantenservice om meer informatie hierover.

Wat is de levertijd van een bestelling?

Tijdens het bestellen kun je jouw gewenste leverweek aangeven (dit geldt niet voor particuliere accounts). Wij streven er naar binnen deze week te leveren. Standaard leveren wij bestellingen, die vóór 13.00 uur geplaatst zijn, de volgende werkdag uit.

Kan ik werken met meerdere winkelwagens en groepen?

Ja, dat is heel eenvoudig. Als je in het scherm van je Winkelwagen bent, kun je linksboven klikken op Nieuwe winkelwagen of groep/afdeling aanmaken. Op deze pagina maak je een nieuwe winkelwagen aan en kun je een naam geven aan je huidige en nieuwe winkelwagen. Je kunt hier ook groepen/afdelingen aanmaken en deze koppelen aan een winkelwagen. Het toevoegen van een groep aan een (bestaande) winkelwagen is ook nog mogelijk in het bestelproces. Eén van de voordelen van het gebruiken van meerdere winkelwagens is dat deze apart (bijv. per groep) worden verpakt. Dit is makkelijk met het sorteren van je binnengekomen bestelling. Op de doos/dozen staat de naam van de winkelwagen.

Als je groepen/afdelingen instelt, kun je eenvoudig via de orderhistorie alle orders per groep inzien. Let bij het toevoegen van producten goed op welke winkelwagen de actieve winkelwagen is. Dit zie je rechtsboven in het scherm. Als u geregistreerd bent als particulier is het niet mogelijk om met meerdere winkelwagens te werken.

Hoe plaats ik eenvoudig mijn jaarbestelling?

Heb je al eens eerder een (jaar)bestelling geplaatst in onze webshop, dan kun je hier nu handig gebruik van maken. Via het kopje Mijn account en Orderhistorie (onder het kopje Orderoverzicht) kun je eenvoudig je vorige (jaar)order terug vinden. Je kunt vervolgens op het ordernummer klikken om de order te bekijken. Op de orderpagina staat bovenaan een button met de tekst Plaats artikelen in actieve Winkelwagen. Met deze button kun je met één klik alle producten direct weer toevoegen aan je actieve winkelwagen en je (jaar)order plaatsen. Aan deze Winkelwagen kun je vanzelfsprekend nieuwe artikelen toevoegen zodat je snel één of meerdere winkelwagens hebt gevuld.

Let op! Bij het kopiëren van de orderhistorie (m.n. lesmethoden) is het belangrijk dat je controleert op de juiste versie. Wellicht ben je overgestapt naar een nieuwe versie. Controleer ook altijd goed of alle verpakkingseenheden hetzelfde zijn gebleven om foutieve bestellingen te voorkomen.

Kan ik mijn licentie nog wijzigen nadat ik deze besteld heb via de website?

Via de website is het niet mogelijk om achteraf nog een wijziging aan te brengen. Als je een fout hebt gemaakt in je bestelling, neem dan zo spoedig mogelijk contact op met de klantenservice door een mail te sturen naar licenties@derolfgroep.nl.

Kan ik een artikel bestellen dat niet in de webshop voorkomt?

Je kunt je verzoek per e-mail te sturen aan: klantenservice@derolfgroep.nl. Je kunt ons ook altijd bellen op 088 410 10 20. Wij bekijken in samenwerking met de assortimentsmanager welke mogelijkheden er zijn. Deze service geldt niet voor particuliere bestellingen.

Heb je een instructie over het gebruik van de webshop?

Bekijk de instructievideo, te vinden onder de pagina service & support.

Kan ik op verschillende locaties aan mijn bestelling werken?

Ja, dit is mogelijk als je met dezelfde gegevens inlogt (je e-mailadres en wachtwoord).

Kan ik mijn winkelwagen vullen en later aanvullen of bestellen?

Ja, de winkelwagen(s) die je hebt gevuld blijven bewaard. Je kunt dus je bestelling altijd op een later tijdstip aanvullen of afronden.

Hoe plaats ik eenvoudig mijn jaarbestelling?

Via je Orderhistorie kun je eenvoudig al jouw eerder geplaatste webshoporders inzien. Als je op het ordernummer klikt, zie je alle bestelde producten van de order. Met de button ‘Plaats artikelen in winkelwagen’ kun je de gehele order weer in de winkelwagen plaatsen, vervolgens kun je deze aanpassen of aanvullen. Let op! Bij het kopiëren van je orderhistorie (m.n. lesmethoden) is het belangrijk dat je controleert op de juiste versie. Wellicht ben je overgestapt naar een nieuwe versie. Controleer ook altijd goed of alle verpakkingseenheden hetzelfde zijn gebleven om foutieve bestellingen te voorkomen.

Kan ik werken met meerdere winkelwagens en groepen?

Ja, dat is heel eenvoudig. Als je in het scherm van je winkelwagen bent, kun je linksboven klikken op ‘Nieuwe winkelwagen of groep/afdeling aanmaken’. Op deze pagina maak je een nieuwe winkelwagen aan en kun je een naam geven aan je huidige en nieuwe winkelwagen. Eén van de voordelen van het gebruiken van meerdere winkelwagens is dat deze apart (bijv. per groep) worden verpakt. Dit is makkelijk met het sorteren van je binnengekomen bestelling. Let bij het toevoegen van producten goed op welke winkelwagen de actieve winkelwagen is. Dit zie je rechtsboven in het scherm. Ben je geregistreerd als particulier dan is het niet mogelijk om met meerdere winkelwagens te werken.

Ik kan het gezochte artikelnummer niet vinden, wat nu?

Het kan zijn dat het product is uitverkocht, dan wordt deze niet meer getoond op de website. Je kunt dan contact met ons opnemen. Ook kun je in de handige zoekfunctie een omschrijving van het artikel van je keuze invoeren om naar een alternatief artikel te zoeken.

Welke browser wordt geadviseerd voor deze webshop?

De webshop werkt het beste in de browsers Internet Explorer 8 of hoger en de nieuwste versies van Firefox en Google Chrome.

Ik gebruik Internet Explorer 7, maar de website werkt niet goed?

Internet Explorer 7 is een verouderde webbrowser. Deze website wordt niet volledig ondersteund door Internet Explorer 7. Het kan zijn dat sommige items niet goed worden weergegeven maar je kunt wel bestellen. Het is aan te raden om je webbrowser te updaten naar een recente versie. (Mogelijk gebruik je Internet Explorer 9 in de compatibiliteitsweergave, dan kun je dezelfde problemen ondervinden.)

De webshop toont geen bestelknop, wat nu?

Wordt er geen bestelknop getoond, dan kan het zijn dat je hier niet toe bevoegd bent. De admin van het webshopaccount kan deze rechten verlenen. Weet je niet wie de admin is, dan kan je contact opnemen met onze klantenservice.

Hoe kan ik online een offerte aanvragen voor een lesmethode?

Wil jij een offerte aanvragen voor een complete lesmethode? Zit je nog in de oriëntatiefase en vraag je je af welke methode het beste past bij jouw school? Vraag je accountmanager om advies. Je kunt ook contact opnemen met onze klantenservice om een offerte voor een specifieke methode aan te vragen.

Hoe kan ik als organisatie een account aanvragen?

Om als organisatie te kunnen bestellen in de webshop heb je een klantnummer nodig. Je kunt deze via een formulier dit formulier. Vervolgens zullen wij contact met je opnemen over je accountgegevens. Is jouw organisatie al bij ons geregistreerd dan kun je via de zogeheten ‘Admin’ binnen je organisatie een account aanvragen.

Kan ik als particulier een bestelling doen in deze webshop?

Het is ook mogelijk om als particulier een bestelling te plaatsen in deze webshop. Je kunt via dit formulier direct een account aanmaken en in onze webshop bestellen. Na het inloggen worden direct de actuele prijzen getoond. Je kunt afrekenen met iDEAL. Wij bezorgen je bestelling alleen overdag en op werkdagen. De vracht- en administratiekosten (binnen Nederland) bedragen € 6,00.

Hoe kan ik een klacht / opmerking over een bestelling doorgeven?

Dit kan door in te loggen en op de pagina Mijn account te klikken op ‘Servicepagina’.

Klik hier om direct een servicemelding te maken of om eerst in te loggen. Je wordt doorgestuurd naar de order overzichtspagina. Vervolgens klik je op de order waar je een servicemelding over wilt plaatsen. Bij elk product staat de knop ‘Servicemelding’.

Kan ik een artikel retourneren?

Artikelen kun je tegen voorwaarden retourneren. Op de Mijn account pagina kun je, als organisatie, hiervoor een verzoek indienen. Je aanvraag zal door onze klantenservice worden verwerkt. Wij informeren je binnen twee werkdagen over welke oplossing wij kunnen bieden en onder welke condities goederen geretourneerd kunnen worden. Heb je een particulier account, neem dan contact met ons op.

Wat zijn de voorwaarden om een artikel te retourneren?

Vanzelfsprekend zijn er geen kosten verbonden aan retourzendingen van artikelen die niet conform jouw bestelling geleverd zijn. Na je aanvraag voor een retourzending, ontvang je een bevestiging met daarin het overzicht van de te retourneren artikelen en de daarbij behorende vergoedingswaarde. Bekijk de vergoedingentabel bij retourzendingen.

Kan ik alvast een artikel retour laten versturen zonder dat ik een bevestiging op mijn aanvraag heb ontvangen?

Nadat we jouw aanvraag hebben ontvangen, krijg je van ons een bevestiging met jouw retournummer. Uitsluitend met dit nummer kunnen wij je retourzending verwerken. Heb je vragen over de status van je aanvraag, neem dan contact op met onze klantenservice.

Moet ik zelf het vervoer regelen bij een retourmelding?

Wil je een artikel retourneren, dan hoef je deze artikelen niet zelf op te sturen. Als wij de goederen bij je ophalen, zijn deze verzekerd tijdens transport. Als je de artikelen toch zelf opstuurt dan bent je verantwoordelijk voor de zending tot er in ons magazijn voor ontvangst getekend is.

Algemene verkoop-, leverings- en betalingsvoorwaarden

De volledige algemene verkoop-, leverings- en betalingsvoorwaarden kun je hier downloaden (pdf).

Hoe kan ik betalen in deze webshop?

Ben je als organisatie bij ons geregistreerd dan kun je direct bestellen in de webshop. De actuele prijzen worden getoond nadat je bent ingelogd. Wij factureren achteraf. Ben je als particulier ingelogd of heb je geen klantnummer, dan vragen wij je om met iDEAL af te rekenen.

Hoe bestel ik een licentie?

De licenties van uitgeverij Malmberg kun je bestellen via onze webshop. Deze bestel je net zoals ieder ander product door de licentie in je winkelwagen te plaatsen en de bestelling te voltooien. Let er wel op dat je een licentie bestelling van Malmberg altijd apart dient goed te keuren. Pas wanneer je de licentie order goedgekeurd hebt, is de bestelling definitief. De autorisatiebevoegde van de licentie orders kan de bestelling goedkeuren bij Mijn account onder het kopje Autorisatieaanvragen software licenties.

De licenties van de andere uitgeverijen kun je bestellen door het bestelformulier in te vullen. Deze vind je op onze webshop bij de betreffende methodepagina. In de tekst staat onderaan een linkje naar de bestellijst. Deze bestellingen worden direct in behandeling genomen.

Ik ben autorisatiebevoegde voor de bestellingen, maar ik kan geen licenties van Malmberg bestellen, klopt dat?

Voor het bestellen van licenties van Malmberg via onze webshop heb je een aparte autorisatiebevoegde nodig, ook als je de enige persoon met een account bent. De admin kan dit instellen bij de gebruiker. Bekijk in dit filmpje hoe je dat doet.

Hoelang duurt het voordat ik de licenties in Basispoort zie?

De meeste licenties staan 1 à 2 werkdagen nadat je de licenties hebt aangevraagd via onze website voor je klaar in Basispoort.

Kan ik op jullie website ook een proeflicentie aanvragen?

Als je in de zoekbalk de zoekterm Proeflicentie typt, dan krijg je de mogelijkheid om een proeflicenties aan te vragen via een aanvraagformulier. Het aanvraagformulier voor zichtzendingen heeft de mogelijkheid om zowel een zichtzending als proeflicentie aan te vragen. Je vindt dit formulier door in de zoekbalk de zoekterm Zichtzending in te typen.

Hoelang mag ik de proeflicentie gebruiken?

Bij de meeste uitgeverijen loopt een proeflicentie 3 maanden. Een proeflicentie is gratis. Wanneer de proefperiode voorbij is, wordt de proeflicentie vanzelf stopgezet.

Kan ik mijn proeflicentie omzetten naar een vaste licentie? 

Alleen bij uitgeverij Zwijsen kan je de proeflicentie omzetten naar een vaste licentie door dit aan te geven in het licentieoverzicht in de Licentieregie. Alle andere proeflicenties kan je niet omzetten. Je dient dan de vaste licentie aan te schaffen via onze webshop of via de bestelformulieren.

Als ik een nieuwe licentie bestel, stopt de oude licentie dan automatisch?

Alleen de pakketten van Pluspunt 4, Wereld in getallen 5 en Alles Telt Q stoppen automatisch aan het einde van ieder schooljaar en dien je ieder schooljaar opnieuw te bestellen.

Alle andere licenties stoppen niet automatisch. Je dient de oude licentie zelf op te zeggen door een e-mail te sturen naar  licenties@derolfgroep.nl met de gegevens van jouw school. Of je kunt de oude licentie bij de uitgeverij zelf afmelden. Deze afmelding dient voor 1 juli bij ons of bij de uitgeverij binnen te zijn. De licenties van Zwijsen dient de beheerder van jullie school zelf af te melden via de Licentieregie van Zwijsen.

Licenties kunnen alleen met ingang van het nieuwe schooljaar opgezegd worden.

Wanneer je een licentie afgemeld hebt, blijft deze nog actief en te gebruiken tot aan het einde van dat schooljaar.

Het leerlingaantal klopt niet waardoor mijn factuur niet klopt. Hoe kan dat?

Voor het berekenen van de licenties gebruiken de uitgeverijen de oktobertelling van DUO. Hierbij wordt altijd de telling van het vorige schooljaar gebruikt (dus voor het schooljaar 2020-2021 wordt de telling van oktober 2019 gehanteerd).

Wanneer de school meerdere locaties heeft met aparte leerlingtellingen, maar een gedeelde BRIN, neem dan contact op met de klantenservice via licenties@derolfgroep.nl. Stuur hierbij een uitdraai uit je leerlingvolgsysteem mee van de totale telling van die locatie en het factuurnummer waar het om gaat.

Ik wil een licentie bestellen, maar krijg een melding dat het aantal leerlingen van DUO of het klantnummer van de uitgeverij niet bekend is en dat ik contact op moet nemen met de klantenservice. Wat nu? 

Deze melding krijg je omdat de schoolgrootte niet bekend is bij de uitgeverij. We kijken graag samen met je naar een oplossing. Je kunt ons bereiken via 088 4101020 of licenties@derolfgroep.nl.

Is betalen met iDEAL veilig?

Betalen met iDEAL is één van de veiligste manieren om online te betalen. Bij deze betaalmethode kun je direct tijdens het bestelproces de betaling afhandelen met je eigen bank. Je rekent af in jouw vertrouwde internet betaalomgeving, op basis van specifieke beveiligingsmethodes van je eigen bank. Meer informatie over iDEAL vind je op de website van iDEAL: www.ideal.nl. Deze betaalmethode is niet beschikbaar voor klanten met een zakelijk account.

Wat is Basispoort?

Met Basispoort hoeven leerkrachten en leerlingen nog maar één keer in te loggen om snel en simpel toegang te krijgen tot alle softwareapplicaties van educatieve uitgeverijen en schoolleveranciers (Single Sign On-toegang). Daarnaast heeft Basispoort nóg een groot voordeel: je hoeft de school- en leerling gegevens slechts één keer in te voeren. Deze informatie is meteen gekoppeld aan de verschillende programma’s waar je op school mee werkt.

Of het nu het toetsprogramma is van de ene uitgeverij of het oefenprogramma van de andere uitgeverij. Wil je meer informatie over Basispoort? Neem dan contact met je accountmanager basisonderwijs of klantenservice.

Ik heb geen Basispoort-activatielink ontvangen, wat moet ik doen?

Je kunt een e-mail sturen aan info@basispoort.nl met de vraag om een activeringslink te ontvangen. Vermeld de naam en BRIN-code van je school.

Ik kan niet inloggen in Basispoort

Voor problemen met het inloggen in Basispoort, kun je het beste kijken op info.basispoort.nl.

Zijn e-mailadressen van leerkrachten na een import niet zichtbaar in Basispoort?

Staan de e-mailadressen van de leerkrachten correct in het LAS bestand? Dan worden ze ook overgenomen in Basispoort. Als de LAS import goed is gegaan, ontvangen zij van Basispoort vanzelf een activatielink. Daarmee kunnen leerkrachten individueel een eigen wachtwoord aanmaken en vervolgens inloggen.

Voor een ICT-coördinator zijn in Basispoort leerkrachten alleen maar zichtbaar in het scherm ‘Groepen’

Het scherm ‘E-mail adressen instellen’ toont alleen leerkrachten waarvoor na de import uit het LAS geen e-mailadressen zijn meegekomen naar Basispoort. Het wijzigen van e-mailadressen van leerkrachten in Basispoort is niet mogelijk. Dat moet altijd in het LAS worden aangepast. Die wijziging is dan, bij een automatische koppeling tussen het LAS en Basispoort, de volgende dag zichtbaar in Basispoort. Als de school in het beheermenu kiest voor ‘handmatige import’ uit het LAS, wordt de wijziging effectief bij Basispoort bij een volgende handmatige import (daarbij worden overigens alleen de wijzigingen doorgevoerd, maar geen andere gegevens overschreven). E-mail adressen van ICT-coördinatoren kunnen wel binnen Basispoort gewijzigd worden.

ICT-Coördinator ziet geen lesmaterialen

Een nieuw aangemaakte ICT-coördinator is pas de volgende dag bekend bij de uitgevers.

Bij mijn import staat: Niet definitief!

Druk op de knop ‘Controleer laatste import’. In het import bestand zitten leerlingen of leerkrachten waarvan Basispoort niet zeker weet of het een nieuwe gebruiker is of een bestaande. Ga alle personen langs en bewaar deze gegevens. De status zal dan veranderen naar ‘Definitief’. De volgende dag zijn de gegevens verwerkt.

Hoe kom je in contact met ZuluConnect?

Contact:

Heb je vragen die niet beantwoord/opgelost kunnen worden met onze beschikbare kennisartikelen? Neem dan gerust contact met ons op! Vanuit de Rolf groep helpen we je graag verder.
Op deze site staat aangegeven hoe je met ons in contact kunt komen.

Ideeën of suggesties:

Wij horen graag van je als je ideeën of suggesties hebt ter verbeteringen/uitbreidingen van het platform ZuluConnect. Met jouw feedback kunnen we het platform nog beter maken!

Stuur je ideeën of suggesties naar: infodesk@derolfgroep.nl.

Hoe voeg ik in ZuluConnect een nieuwe ICT coördinator voor mijn school toe?

Alle gebruikers binnen ZuluConnect komen rechtstreeks uit jullie Leerling Administratie Systeem (LAS).

Elke nacht wordt gecontroleerd of er in jullie LAS nieuwe leerlingen, leerkrachten en/of ICT coördinatoren zijn bijgeschreven.

Voor deze nieuwe personen in het LAS wordt ’s nachts automatisch in ZuluConnect een gebruikersnaam en wachtwoord aangemaakt en hiervan krijgt de nieuwe gebruiker de volgende ochtend automatisch een e-mail bericht op het e-mail adres dat in jullie LAS aan hem of haar is gekoppeld.

In ZuluConnect kun je niet zelf rechtstreeks nieuwe leerlingen, leerkrachten en ICT coördinatoren aanmaken.

Als je voor jouw school een leerkracht in ZuluConnect ICT coördinator wilt maken dan moet je er voor zorgen dat in jullie LAS de betreffende leerkracht de rol van ICT coördinator toegewezen krijgt.

Hoe voeg ik in ZuluConnect een nieuwe leerkracht toe?

Alle gebruikers binnen ZuluConnect komen rechtstreeks uit jullie Leerling Administratie Systeem (LAS). Elke nacht wordt gecontroleerd of er in jullie LAS nieuwe leerlingen, nieuwe leerkrachten en/of nieuwe ICT coördinatoren zijn bijgeschreven. Voor deze nieuwe personen in het LAS wordt ’s nachts automatisch in ZuluConnect een gebruikersnaam en wachtwoord aangemaakt en hiervan krijgt de nieuwe gebruiker de volgende ochtend automatisch een e-mail bericht op het e-mail adres dat in jullie LAS aan hem of haar is gekoppeld. In ZuluConnect kun je dus niet zelf rechtstreeks nieuwe leerlingen, leerkrachten en ICT coördinatoren aanmaken.

Alle gebruikers binnen ZuluConnect komen rechtstreeks uit jullie Leerling Administratie Systeem (LAS). Elke nacht wordt het LAS gecontroleerd of er nieuwe leerlingen, leerkrachten en/of ICT coördinatoren zijn bijgeschreven. Voor deze nieuwe personen in het LAS wordt ’s nachts automatisch in ZuluConnect een gebruikersnaam en wachtwoord aangemaakt. Hiervan krijgt de nieuwe gebruiker de volgende ochtend automatisch een e-mail bericht op het e-mail adres dat in jullie LAS aan hem of haar is gekoppeld. In ZuluConnect kun je niet zelf rechtstreeks nieuwe leerlingen, leerkrachten en ICT coördinatoren aanmaken.

Jaarovergang / nieuwe schooljaar

Rond 1 augustus wordt via de Leerling Administratie Systemen (LAS) het nieuwe schooljaar geactiveerd. Dit betekent dat “oude” leerlingen van school gaan, nieuwe leerlingen worden toegevoegd en leerlingen van groepen veranderen. Ditzelfde gebeurt ook bij leerkrachten. Al deze wijzigingen komen ook geautomatiseerd binnen bij ZuluConnect.

Hoewel er veel automatisch gaat zijn er wel enkele aandachtspunten:

Snelkoppelingen leerkrachten:

(Nieuwe) snelkoppelingen naar applicaties van de uitgeverijen die aangesloten zijn bij Basispoort (o.a. Malmberg, Zwijsen, ThiemeMeulenhoff, Noordhof en Blink) worden voor leerkrachten niet standaard getoond op hun dashboard. De leerkrachten kunnen na het inloggen deze zelf toevoegen aan hun snelkoppelingen overzicht (pas dan weet ZuluConnect welke licenties er aan deze leerkrachten gekoppeld kunnen worden). Lees hier hoe dit werkt.

Snelkoppelingen leerlingen:

(Nieuwe) snelkoppelingen naar applicaties van de uitgeverijen die aangesloten zijn bij Basispoort (o.a. Malmberg, Zwijsen, ThiemeMeulenhoff, Noordhof en Blink) worden voor leerlingen standaard na inloggen op ZuluConnect getoond op het snelkoppeling overzicht. Als leerkracht of ICT’er zie je deze koppelingen ook pas terug in de module Snelkoppelingenbeheer als de leerling ingelogd is geweest. Lees hier hoe je snelkoppelingen voor leerlingen uitzet.

Snelkoppelingen groepen:

Het kan zijn dat er door de jaarovergang nieuwe groepen zijn aangemaakt in ZuluConnect. Kijk hier hoe je snelkoppelingen toevoegt aan deze groepen.

Missende gebruikers in ZuluConnect:

Mis je leerlingen/leerkrachten in ZuluConnect? Controleer dan of je deze wel binnen Basispoort ziet. Mochten ze ook niet in Basispoort staan, controleer dan of deze gebruikers wel goed zijn opgevoerd in je LAS (Parnassys/ESIS/Dotcomschool).
P.S. Leerkrachten moeten aan een groep gekoppeld zijn in het LAS, anders komen deze niet door naar ZuluConnect. Als je een gebruiker aanmaakt of wijzigt in het LAS komt deze in de nachtelijke synchronisatie mee naar ZuluConnect.

Mochten de gebruikers wel in Basispoort aanwezig zijn maar niet in ZuluConnect, neem dan contact op met de Infodesk van de Rolf groep.

Thuis-toegang schoolsoftware leerlingen (corona)

Tijdens de lock down vanwege Corona is alle schoolsoftware voor leerlingen thuis toegankelijk gemaakt. Scholen zijn weer open. Veel software die voorheen om didactische redenen thuis niet toegankelijk was, is dat nu ook niet meer. Voor individuele leerlingen die o.m. vanwege Corona in tijdelijke thuis-quarantaine zitten, is thuis-toegang tot die software TOCH mogelijk. Scholen nemen in die gevallen contact op met de uitgeverij van die software. NIET met de Rolf groep/ZuluConnect of Basispoort.
Voor schoolsoftware van sommige uitgeverijen geldt dat vrijwel alle software ‘zonder meer thuis toegankelijk is’. Dat was al zo voor Corona en dat is nog steeds zo. Voor software van andere uitgeverijen is schoolsoftware normaal gesproken niet thuis toegankelijk. Bijvoorbeeld uit didactische overwegingen. Omdat het beter is dat de leerling die software gebruikt in de schoolsituatie, in aanwezigheid van de leerkracht.

Afgelopen voorjaar is geregeld dat voor vrijwel alle uitgeverijen alle schoolsoftware (behalve toetsen) thuis toegankelijk werd. Omdat in maart alle scholen sloten en leerlingen massaal thuis moesten leren. Omdat de scholen weer open zijn, is software die voor Corona voor de leerling thuis niet toegankelijk was, nu ook niet meer toegankelijk.

Sommige leerlingen kunnen tijdelijk weer niet naar school, omdat ze in thuis-quarantaine zitten.

Daarom heeft een aantal uitgeverijen besloten software opnieuw thuis toegankelijk te maken. Software die voor Corona al thuis toegankelijk was, is dat nog steeds! Een aantal andere uitgeverijen stelt software niet ‘zonder meer’ open voor thuis toegang door leerlingen. Maar regelt dat individueel per leerling op verzoek van de school. Moeten uw leerlingen tijdelijk thuis blijven en verder kunnen leren en missen ze software? Neem dan als school contact op met de uitgeverij van die software. Niet met de Rolf groep/ZuluConnect of de Basispoort helpdesk. Die kan dat niet voor u regelen.

Ik mis (door een storing) een of meerdere snelkoppelingen van een uitgever

Het komt soms voor dat er binnen de ZuluConnect portal een snelkoppeling van een uitgever ontbreekt (zowel bij leerlingen als leerkrachten) die je daar wel had verwacht. In het merendeel van de gevallen heeft dat te maken met de volgende 2 oorzaken:

  1. Door een storing bij een uitgever is de snelkoppeling (tijdelijk) niet beschikbaar.
    Wanneer er een storing speelt bij een uitgever die via Basispoort is gekoppeld dan kan ZuluConnect op dat moment de snelkoppelingen van die uitgeverij niet ophalen en tonen op de dashboards in ZuluConnect. Om te controleren of er een storing speelt bij een uitgever kan je kijken bij: Basispoort of de statuspagina van ZuluConnect. Wanneer de storing bij de uitgeverij is opgelost. Klik op “opnieuw laden” om de snelkoppelingen te vernieuwen waardoor deze weer zichtbaar worden op je overzicht. Mocht dit niet geholpen hebben, controleer dan of de juiste licenties bij de uitgever aan jou, jouw groep(en) en/of leerlingen zijn gekoppeld.
  2. Er is in het uitgeversportaal (nog) geen licentie gekoppeld aan de groep of leerling.
    Wanneer je bent overgestapt naar een nieuwe methode of wanneer de jaarovergang heeft plaatsgevonden wil het wel eens voorkomen dat binnen het licentieportaal van de uitgeverijen nog geen licentie aan de juiste groep(en) of leerlingen gekoppeld is. Als dit het geval is dan verschijnt er voor deze applicatie van de uitgever ook geen snelkoppeling op de betreffende (leerling)dashboards. Vraag hiervoor aan je ICT Coördinator om dit binnen het licentieportaal van de betreffende uitgever na te lopen en goed te zetten waar nodig.

Niet gelukt?

Hebben bovenstaande stappen niet tot een oplossing geleid. Neem dan contact op met de Infodesk van de Rolf groep.

Hoe pas ik het wachtwoord van een leerling aan?

Het kan voorkomen dat je een wachtwoord van een leerling (alleen nodig bij het inloggen vanuit thuis, óf als de plaatjesinlog voor de groep van de leerling uit staat) wilt aanpassen i.p.v. resetten.

  • Ga naar het groepenoverzicht en klik op de juiste groep.
  • Klik op de ‘drie puntjes’ van de leerling waar je het wachtwoord voor wil aanpassen.
  • Klik op “Wachtwoord wijzigen”.
  • Typ het nieuwe wachtwoord voor deze leerling en klik op de groene knop “Opslaan”
  • Het wachtwoord voor deze leerling is nu gewijzigd.

NB. Indien gewenst kan de leerling na deze eerste inlog zelf het wachtwoord wijzigen, mits deze aan de eisen voldoet.

Hoe pas ik de inlognaam van een leerling aan?

Het kan voorkomen dat je een inlognaam van een leerling(alleen nodig bij het inloggen vanuit thuis, óf als de plaatjesinlog voor de groep van de leerling uit staat wilt aanpassen. Dit kan alleen vanuit ZuluCRM. Ga naar: Organisaties overzicht – ZuluCrm (zuluconnect.net).

  • Klik links bovenin op “Huidige organisatie” en klik op “Groepen”. Je komt nu in het groepenoverzicht waar je alle groepen ziet waar jij, als leerkracht of als ICT-coördinator, volgens jullie LAS aan gekoppeld bent.
  • Klik op de groep waar de leerling inzit waarvan je de inlognaam wilt wijzigen.
  • Klik op “Bekijk alle leerlingen”. Je komt nu in het personenoverzicht van deze groep, waar je de details van de leerlingen kunt bekijken.
  • Klik op de leerling waarvan je de inlognaam wilt wijzigen.
  • Klik nu in het detailscherm van de leerling rechtsonder op de blauwe knop “Acties” en kies dan voor “Inlog methoden”.
  • Klik op het pijltje áchter “Gebruikersnaam / wachtwoord”. Typ een nieuwe gebruikersnaam voor deze leerling en klik op de groene knop “Versturen”

De inlognaam voor deze leerling is nu gewijzigd.

Hoe kan ik de toegang tot ZuluConnect voor een invaller direct blokkeren?

Let op: Deze functie is alleen beschikbaar voor ICT-coördinatoren!

Klik in de hoofdnavigatie op “Taken”. Het invallers scherm opent nu. In dit scherm zie je voor welke groep er invallers geactiveerd zijn. Je kunt de toegang voor een invaller direct Deactiveren door op de rode knop achter de invaller te klikken. Door in dit scherm te bevestigen wordt de invaller direct gedeactiveerd voor deze groep. De invaller is nu verwijderd uit het Invaller overzicht en heeft per direct geen toegang meer tot ZuluConnect.

Hoe kan ik de einddatum van toegang tot ZuluConnect voor een invaller aanpassen?

Let op: Deze functie is alleen beschikbaar voor ICT-coördinatoren!

Ga op je dashboard links bovenaan in het menu naar “Invallers”. Het invallers scherm opent nu. In dit scherm zie je voor welke groep er invallers geactiveerd zijn. In de balk achter een groep zie je de status, het e-mailadres en de ingestelde start- en einddatum zien voor deze invaller. Klik op de balk van een invaller om de einddatum aan te passen. Het invaller bewerk scherm opent nu. Hier kun je direct de einddatum aanpassen in het geval een invaller korter of langer blijft.

Hoe kan ik een invaller toegang geven tot ZuluConnect?

Let op: Deze functie is alleen beschikbaar voor ICT-coördinatoren!

  • Klik in de hoofdnavigatie op “Invallers”.
  • De invallers pagina wordt geopend.
  • Klik op de “+” knop achter de groep waar de invaller in les gaat geven.
  • De invaller toevoegen pagina wordt geopend.

Zorg ervoor dat je in dit scherm bij “e-mailadres” een e-mail adres van de invaller invult waar hij/zij ook daadwerkelijk mail op kan ontvangen. De invaller ontvangt nl op dit e-mailadres een activatielink waarmee hij/zij het wachtwoord moet instellen.

  • Geef de startdatum aan waarop de invaller toegang krijgt tot ZuluConnect. De starttijd is altijd 07:30 u. op de ingestelde startdatum.
  • Geef de einddatum aan waarop de toegang tot ZuluConnect voor deze invaller geblokkeerd wordt. De eindtijd is altijd 19:00 u. op de ingestelde einddatum.
  • Als alles is ingevuld klik je op de knop “Opslaan”.

Activatie

De invaller ontvangt nu op het ingevulde e-mail adres een activatiemail. Door op de link te klikken wordt de invaller gevraagd een wachtwoord in te stellen. De invaller heeft nu toegang tot ZuluConnect vanaf de ingestelde startdatum tot de ingestelde einddatum.

Hoe kan ik in Zuluconnect zien welke taken ik voor welke weken heb aangemaakt?

Op je Dashboard zie je alleen de taken die voor deze week open staan. Klik op het “Taken” icoon rechts bovenin het dashboard. De taken zijbalk komt nu tevoorschijn over je scherm en laat je zien welke taken deze actief zijn. Je kunt van week wisselen door te bladeren tussen weken met de pijltjes.  Wil je taken filteren op een specifieke groep, selecteer dan deze groep in het groepsfilter veld. Je sluit taken zijbalk door op het kruisje rechtsboven te klikken of op in een willekeurige plek buiten de zijbalk.

Hoe kan ik een bestaande taak verwijderen?

Om een bestaande taak te verwijderen volg je onderstaande stappen:

  • Klik in de hoofdnavigatie op “Taken”. Je komt vervolgens in het Takenscherm terecht.
  • Klik op “Acties” van de taak die je wilt aanpassen.
  • Kies voor “Verwijderen”.
  • Klik op “Ja” om de taak verwijderen.
Hoe kan ik een bestaande taak kopiëren?

Om een bestaande taak aan te kopiëren volg je onderstaande stappen:

  • Klik in de hoofdnavigatie op “Taken”. Je komt vervolgens in het Takenscherm terecht.
  • Klik op “Acties” van de taak die je wilt aanpassen.
  • Klik op “Kopiëren”.

Maak de gewenste aanpassingen op de kopie van de taak en klik vervolgens op “Taak kopiëren”.

Hoe kan ik een bestaande taak bewerken?

Om een bestaande taak te bewerken volg je onderstaande stappen:

  • Klik in de hoofdnavigatie op “Taken”. Je komt vervolgens in het Takenscherm terecht.
  • Klik op “Acties” van de taak die je wilt bewerken.
  • Kies voor “Bewerken”.

Maak de aanpassingen en klik vervolgens op “Taak opslaan”.

Hoe bekijk ik de voortgang van een taak bij mijn leerlingen?

Op je Dashboard vind je de taken die je leerlingen deze week moeten uitvoeren. Om de voortgang van je leerlingen te bekijken ga je naar het actiemenu van de taak waarvan je de voortgang wilt zien. Klik voor die voortgang op de tegel van de de taak in je takenlijst om bij de details van de taak te komen. Voor deze taak kun je nu de voortgang bekijken. Dit voortgangsoverzicht toont welke leerlingen nog niet gestart zijn met de taak, welke leerlingen al begonnen zijn en welke leerlingen de taak al hebben afgerond.

Hoe maak ik een weektaak in ZuluConnect?

Een weektaak in ZuluConnect bestaat uit een aantal losse taken die allemaal in dezelfde week gepland staan. Gezamenlijk vormen die “losse” taken de weektaak. Voor elke opdracht binnen een weektaak maak je een aparte taak aan. Elke geplande taak verschijnt in de taken pagina of in de taken zijbalk van de leerlingen aan wie je de taak hebt toegewezen.

Weergave

  • De weergave van taken in de taken pagina.
  • De weergave van taken in de taken zijbalk.

Status

  • Leerlingen geven zelf aan welke taak “gestart” en welke taak “gedaan” is. In jouw taken zijbalk zie je de progressie van elke individuele taak.
  • Klik op de tegel van een taak op naar de detailpagina te gaan.

Taak detailpagina

Als leerkracht kun je in de detailpagina van een taak precies zien welke leerlingen wel, en welke leerlingen nog niet begonnen zijn met een taak en welke leerlingen de betreffende taak al hebben afgemaakt.

Hoe maak ik een taak aan voor leerlingen?

Je kunt in ZuluConnect taken aanmaken en die meteen inplannen voor je leerlingen. Klik in de hoofdnavigatie op “Taken”. Je komt vervolgens op de Taken pagina. Klik op “Toevoegen” om een nieuwe taak aan te maken. Er opent een nieuw scherm om een nieuwe taak toe te voegen. Vul hier de verschillende velden in:

  • Bij “naam” de titel van de taak. Een “omschrijving” van de opdracht.
  • Bij “Onderdeel” kan je aangeven waar de taak over gaat (opbouw volgens SLO kerndoelen).
  • Bij “Link” kan je evt. het webadres van de website die je de leerlingen wilt laten gebruiken bij deze taak meegeven. Dit is niet verplicht.
  • Bij “Gebruikers” kun je de groep of individuele leerlingen toekennen aan de taak.
  • “Inplannen voor” en “Inleveren voor”: Standaard staan hier de data van de huidige week. Als je vooruit wilt plannen kun je hier de data aanpassen.

Als alles is ingevuld klik je op de knop “Taak toevoegen” om de taak ook daadwerkelijk aan te maken en in te plannen. De nieuwe taak verschijnt op jouw dashboard en op het dashboard van je leerlingen op de dagen van de week waarin de taak is ingepland.

Hoe kan ik op afstand al mijn leerlingen dwingend een website van mijn keuze openen en alle openstaande websites blokkeren?

Op het moment dat meekijken op groepsniveau is aangezet verschijnt in de actiebalk de knop om voor bij alle leerlingen die online zijn een nieuw tabblad te openen naar een specifieke internetpagina. Klik op “Nieuw tabblad” in de actiebalk. Als je een webadres (URL) invult in het lege vak, vervolgens het vinkje activeert bij “Blokkeer alle andere tabbladen” en daarna op de knop “Nieuw tabblad openen” klikt, blokkeer je alle openstaande browser tabbladen op de apparaten van je leerlingen en open je tegelijk de website waarvan je net het webadres hebt ingevuld. Bij alle leerlingen verschijnt nu meteen de website die je hebt ingevuld in een nieuw browser tabblad en worden alle andere openstaande browser tabbladen geblokkeerd.

Hoe kan ik op afstand bij al mijn leerlingen tegelijk een website openen?

Op het moment dat meekijken op groepsniveau is aangezet verschijnt in de actiebalk de knop om voor bij alle leerlingen die online zijn een nieuw tabblad te openen naar een specifieke internetpagina. Klik op “Nieuw tabblad” in de actiebalk. Als je een webadres (URL) invult in het lege vak en daarna op de knop “Nieuw tabblad openen” klikt, open je bij elke leerling een nieuw browser tabblad met daarin de website die je net hebt ingevuld.

Hoe kan ik de Internet browser van alle leerlingen van mijn groep tegelijk blokkeren?

Op het moment dat meekijken op groepsniveau is aangezet verschijnt in de actiebalk de knop om de browser tabbladen van de leerlingen die online zijn te blokkeren. Klik op “Tabbladen blokkeren” om de Internet browser te blokkeren voor de leerlingen. Het scherm van de leerling wordt zwart. Hiermee kun je voor zorgen dat leerlingen stoppen met het werken op hun apparaat en dat de aandacht weer naar jou gaat. Je kunt de Internet browser bij je leerlingen weer vrijgeven door op “Tabbladen deblokkeren” te klikken.

Hoe kan ik met de hele groep meekijken?

Je kunt “Meekijken” ook voor de hele groep tegelijk aanzetten. Ga hiervoor op je overzicht naar de module “Groepen”, open de groep en klik op “Meekijken aanzetten”. Bij de leerlingen die online zijn verschijnen nu miniatuurweergaven van de internetpagina’s die deze leerlingen aan het bekijken zijn. Vervolgens kun je als leerkracht in dit scherm weer inzoomen op individuele leerlingen door op de miniatuurweergave te klikken.

Hoe kan ik ingrijpen bij een leerling tijdens het meekijken?

Je kunt tijdens het meekijken bij een leerling direct ingrijpen als je dat om welke reden dan ook nodig vindt. Je kunt bij je leerling elk openstaand tabblad direct vanaf jouw eigen apparaat sluiten door te klikken op de “Sluit” kruisjes die je bij de openstaande tabbladen ziet staan. Je kunt ook met de groene plus knop bij de leerling een nieuw tabblad met daarop een nieuwe website openen. Je kunt ook het scherm van de leerling blokkeren zodat hij tijdelijk niks kan doen op zijn/haar Chromebook.

Wat zie ik als ik bij een leerling het meekijken aanzet?

Als je “Meekijken” aanzet bij een leerling zie je op jouw scherm het dashboard van je leerling verschijnen. Bovenin zie je de naam van de leerling bij wie je meekijkt. Daaronder zie je welke browser tabbladen deze leerling open heeft staan. Dit menu is uitklapbaar door op het pijltje bovenin het menu te klikken. Wanneer het menu is uitgeklapt zie je welke pagina actief is bij de leerling (groene balk) en welke pagina’s er nog meer geopend zijn in verschillende tabbladen. Tenslotte zie je op je dashboard wat de leerling op dat moment aan het bekijken is.

Hoe kan ik meekijken bij een individuele leerling?

Ga in de hoofdnavigatie naar de pagina “Groepen”. Open een groep door te klikken op de desbetreffende groep tegel. Klik op de foto of silhouet van een online leerling. Je kijkt nu mee met de leerling.

N.B. Een leerling is online als het bolletje rechtsonder de foto of silhouet van de leerling groen is.

Hoe kan ik direct de browser van één of meerdere leerlingen blokkeren?

Je kunt bij één of meerdere leerlingen zijn of haar browser blokkeren. Ga hiervoor in de “Groepen” pagina naar de groep van de leerling(en).

  • Klik in de actiebalk op “Meekijken aanzetten”. Selecteer de leerling(en) waarvan je de browser wil blokkeren door te klikken op het vinkje bij de betreffende leerling(en).
  • Klik in de actiebalk op “Tabbladen blokkeren”.
  • De browser op het apparaat van de leerling(en) wordt direct geblokkeerd.

Je kunt daarna de browser bij de leerling(en) weer deblokkeren door in de actiebalk te kiezen voor “Tabbladen deblokkeren”.

Hoe kan ik zien welke leerlingen online zijn?

Ga naar de hoofdnavigatie en klik op “Groepen”. Open een groep. Een rode stip rechtsonder de afbeelding van de leerling laat zien dat de betreffende leerling niet in ZuluConnect is ingelogd. Een groene stip rechtsonder de afbeelding van de leerling laat zien dat de betreffende leerling wel in ZuluConnect is ingelogd.

N.B. Leerlingen die online zijn zullen vooraan in het groepsoverzichtsscherm worden getoond.

Hoe zie ik of de meekijkfunctie voor mijn school is geïnstalleerd?

Om de meekijkfunctie te kunnen gebruiken moet de ZuluConnect extensie geïnstalleerd worden op de Chromebooks van de leerlingen. Je kunt in de browser zien of deze extensie is geïnstalleerd. Als de ZuluConnect extensie is geïnstalleerd dan zie je dat aan het icoon dat zichtbaar is in de adresbalk van de Chrome browser. Als het icoon van de ZuluConnect extensie een rood uitroepteken heeft dan is de extensie geïnstalleerd maar dan is de leerling niet ingelogd in ZuluConnect. Het rode uitroepteken zal na het inloggen in ZuluConnect door de leerling verdwijnen. De extensie krijg een groen vinkje en de leerling verschijnt dan online in de meekijkfunctie.

Werkt de meekijk functie alleen op een Chromebook?

Nee hoor, de meekijk functie werkt ook op andere apparaten! De minimale systeem eisen zijn:

  • ChromeOS, Windows, MacOS
  • Chrome 85 of hoger / Edge Chromium 85 of hoger
  • Extensie

Om meekijken bij de leerlingen mogelijk te maken moet er een browser extensie worden geïnstalleerd. Wanneer de apparaten onder beheer vallen van de Rolf Groep kunnen wij deze voor je installeren via Google Workspace of Intune. Is er een andere partij die het beheer doet? Dan kun je onderstaande links gebruiken om de extensie te installeren:

  • Edge: https://microsoftedge.microsoft.com/addons/detail/njmiahlginccdknbkfnhibmdmknbjlkm
  • Chrome: https://chrome.google.com/webstore/detail/gpbbghbigaboblnkpmameaififcaihkg
Hoe kunnen wij als school de meekijkfunctie voor Chromebooks beschikbaar krijgen?

De meekijkfunctie is een aparte module in ZuluConnect bedoeld om mee te kijken op Chromebooks van leerlingen. Je kunt hiermee als leerkracht in ZuluConnect meekijken op de Chromebooks van de leerlingen in je groep. Je kunt zien welke internetpagina’s een leerling aan het bekijken is en je kunt desgewenst ook direct ingrijpen. Verder biedt de meekijkfunctie het volgende:

  • Je kunt zien welke leerlingen online zijn.
  • Je kunt openstaande internetpagina’s bij leerlingen blokkeren.
  • Je kunt de complete browser bij één of alle leerlingen tegelijk blokkeren.
  • Je kunt bij leerlingen alle openstaande internetpagina’s blokkeren en op alle devices van je leerlingen een pagina van jouw keuze openen om daarmee je leerlingen te dwingen om allemaal naar dezelfde pagina te kijken.

Als je als school van deze module in ZuluConnect gebruik wilt maken neem dan contact met je accountmanager op.

Hoe wijzig ik het inlog plaatje van één leerling?

Klik op een groep in Groep pagina. Als je de groep geopend hebt zie je de leerlingen die in die groep zitten. Klik op “Acties” van de leerling die je wilt aanpassen. Klik op “Inlog afbeelding wijzigen”. Kies een nieuw inlog plaatje voor de leerling en klik daarna op “Opslaan”. Het inlog plaatje is nu gewijzigd.

Hoe kan ik een login blokkering voor een individuele leerling opheffen?

Navigeer naar de “Groepen” pagina en open een groep door erop te klikken. Als je de groep geopend hebt zie je de leerlingen die in de groep zitten. Bij elke leerling zie je drie puntjes staan. Door op die puntjes te klikken open je het actiemenu voor die leerling. Klik op “Inlogblokkering opheffen”. De inlog blokkering voor deze leerling wordt opgeheven en de leerling kan direct weer inloggen.

Hoe kan ik het wachtwoord voor een individuele leerling vernieuwen (resetten)?

Klik op een groep tegel in de groepen pagina. Als je de groep geopend hebt zie je de leerlingen die in de groep zitten. Klik op “Acties” van de leerling die je wilt aanpassen. Kies “Wachtwoord resetten”. Om te zien wat het nieuwe wachtwoord voor deze leerling is, moet je de wachtwoorden voor de groep downloaden.

Hoe zet ik de plaatjes login voor een groep aan of uit?

Ga naar de “Groepen” pagina. Klik op “Acties” van de groep waar je de plaatjes login wilt aanpassen. Staat de plaatjes login uit, dan kan je deze aanzetten door op bovenstaande knop te klikken. Staat de plaatjes login aan, dan kan je deze uitzetten door op bovenstaande knop te klikken

N.B. Heb je hier de plaatjes login aan staan, maar zie je hem niet op school? Dan is mogelijk dat het IP adres van de school niet goed geregistreerd is binnen ZuluConnect.

Hoe hef ik een login blokkering voor meerdere leerlingen tegelijk op?

Ga in de module “Groepen” bij de groep waarvoor je de login blokkeringen wil opheffen naar de puntjes rechtsboven om het actiemenu voor die groep te openen. Klik op “Deblokkeer leerlingen”. Alle login blokkeringen voor geblokkeerde leerlingen van deze groep worden opgeheven. Alle leerlingen van de groep kunnen weer inloggen.

Hoe reset ik de wachtwoorden voor mijn hele groep tegelijk?

Klik op de groepen pagina de groep waarvoor je de wachtwoorden wilt resetten op de puntjes rechtsboven om het actiemenu te openen. Klik op “Wachtwoorden resetten”. Alle leerling wachtwoorden worden gereset. Om deze wachtwoorden te kunnen inzien en uit te delen moet je alle wachtwoorden opnieuw downloaden.

Let op: Hiermee pas je van alle leerlingen in de groep het “normale” wachtwoord aan, de wachtwoord plaatjes worden niet aangepast. Deze functie is met name handig in het begin van een nieuw schooljaar.

Hoe kan ik voor een hele groep tegelijk de leerling wachtwoorden en de inlogplaatjes downloaden?

Ga in de “Groepen” pagina bij de groep waarvoor je de wachtwoorden wilt downloaden naar de puntjes rechtsboven om het actiemenu voor die groep te openen. Klik nu op “Download wachtwoorden”. Er wordt een PDF gedownload met daarin alle inlog plaatjes, inlognamen en daarbij horende wachtwoorden van je leerlingen. Je kunt deze openen, opslaan of, indien gewenst, uitprinten.

Let op: Deze gegevens mogen alleen per individuele leerling uitgedeeld worden. De gehele PDF mag (in het kader van de AVG) niet gedeeld worden.
Inlogplaatjes kunnen alléén vanaf de schoollocatie gebruikt worden. Niet vanaf een thuislocatie!

De groepen pagina

Als je de groepen pagina binnenkomt zie je een overzicht van de groepen die op jouw school (of scholen) aan jou gekoppeld zijn. ICT-coördinatoren zien hier alle groepen van de school (of scholen) waar zij werken en leerkrachten zien hier de groep (of groepen) waar zij volgens hun school administratie systeem (LAS) les aan geven. De weergave van de groepen pagina gevuld met groep tegels voor elke individuele groep. Een groep tegel toont informatie over een specifieke groep:

  • De naam en omschrijving.
  • De hoeveelheid leerlingen.
  • Of plaatjes login aan- of uitstaat.
  • Een actie menu (de drie puntjes rechtsboven).
  • Je kunt doorklikken op de groep tegel om alle leerlingen van die groep te bekijken.
Hoe wijzig (of verwijder) ik snelkoppelingen die ik zelf heb aangemaakt?

Als je, door jezelf gemaakte snelkoppelingen, wilt wijzigen (of verwijderen) dan kan dat gelijk via je dashboard. Klik op “Acties” bij de snelkoppeling die je wilt wijzigen of verwijderen.
Het actiemenu komt tevoorschijn. Kies voor “Bewerken” of “Verwijderen”.

Hoe kan ik mijn profielfoto aanpassen?

Deze functionaliteit wordt binnenkort toegevoegd aan het vernieuwde ZuluConnect portaal.

Hoe log ik uit bij ZuluConnect?

Om uit te loggen klik je rechtsboven in de applicatie op je foto of het silhouet. Er verschijnt vervolgens een scherm waarop de uitlogknop beschikbaar is. Klik op “Uitloggen” om uit te loggen.
Als je uitlogt wordt je gevraagd of je eventueel SSO verbindingen met Microsoft Office365 of Google Gsuite in stand wil houden of dat je daar ook bij uit wil loggen.

Let op: Als je PC, laptop of tablet door verschillende personen gebruikt wordt, geef dan dan altijd aan bij het uitloggen bij ZuluConnect dat je ook tegelijkertijd uit wilt loggen bij Microsoft of/en Google.

Hoe verberg of verwijder ik snelkoppelingen voor individuele leerlingen?

In sommige gevallen kan het voorkomen dat je voor enkele individuele leerlingen Snelkoppelingen naar (Basispoort) software onzichtbaar wilt maken. Op je dashboard zie je onder je eigen snelkoppelingen een sectie genaamd “Snelkoppelingen van mijn groep(en)”. Hier zie je de groepen staan waar je via het LAS aan gekoppeld bent.

  • Klik op de tegel van de groep waar de betreffende leerling in zit waar je de snelkoppeling aan toe wil kennen. N.B. Als ICT-Coördinator zie je alle groepen.
  • Klik vervolgens op “Toon leerlingen”
  • Klik vervolgens op de leerling waar je de snelkoppeling aan toe wil kennen. Je krijgt nu het dashboard van de leerling te zien.
  • Klik op “Acties” bij de snelkoppeling die je wilt verbergen/ verwijderen.
  • Het actiemenu komt tevoorschijn. Kies voor “Verwijderen”.

Let op: In een aantal gevallen kan je een snelkoppeling bij een individuele leerling niet verbergen/verwijderen. Dit komt doordat de snelkoppeling in dat geval aan de groep is toegekend en niet aan de individuele leerling.

Hoe kan ik een snelkoppeling toevoegen aan een individuele leerling?

Om een snelkoppeling beschikbaar te maken voor een individuele leerling waar je les aan geeft loop je de volgende stappen door:

  • Op je snelkoppelingen overzicht zie je onder je eigen snelkoppelingen een sectie genaamd “Snelkoppelingen van mijn groep(en)”. Hier zie je de groepen staan waar je via het LAS aan gekoppeld bent.
  • Klik op de tegel van de groep waar de betreffende leerling in zit waar je de snelkoppeling aan toe wil kennen. N.B. Als ICT-Coördinator zie je alle groepen.
  • Klik op “Toon leerlingen”
  • Klik op de leerling waar je de snelkoppeling aan toe wil kennen. N.B. Je kan scrollen door de lijst met leerlingen!
  • Je krijgt nu het dashboard van de leerling te zien. Klik op “Snelkoppeling toevoegen”. (Deze staat achter de laatste snelkoppeling.)
  • Klik in het veld “Naam” en typ de titel van de snelkoppeling die je wil toevoegen.
  • In dit voorbeeld maken we een snelkoppeling naar Wikipedia aan.
  • Klik in het veld “Link” en voer de link (URL) in naar waar de snelkoppeling naar toe moet gaan verwijzen.

N.B. Wanneer er op basis van je ingevoerde link een icoon kan worden gevonden dan zie die als suggestie verschijnen (rode balk). Selecteer je deze dan hoef je zelf geen plaatje meer te zoeken voor je snelkoppeling. Om zelf een plaatje/icoon aan je snelkoppeling toe te voegen klik je op de “paperclip”. Je kan vervolgens een opgeslagen plaatje van je eigen computer opzoeken en gebruiken.

Klik op “Snelkoppeling toevoegen” om de snelkoppeling daadwerkelijk toe te voegen aan het dashboard van deze leerling. NB. Het kan zijn dat de leerling zijn/haar dashboard een keer moet vernieuwen om de snelkoppeling zichtbaar te krijgen

Hoe kan ik een snelkoppeling toevoegen aan de snelkoppelingen pagina van mijn groep(en)?

Om een snelkoppeling beschikbaar te maken voor de groep(en) waar je les aan geeft loop je de volgende stappen door:

  • Op de snelkoppelingen pagina zie je onder je eigen snelkoppelingen een sectie genaamd “Snelkoppelingen van mijn groep(en)”. Hier zie je de groepen staan waar je via het LAS aan gekoppeld bent.
  • Klik op de tegel van de groep waar je de snelkoppeling aan toe wil voegen.
  • N.B. Als ICT-Coördinator zie je alle groepen.
  • Klik op de tegel “Snelkoppeling toevoegen”
  • Klik in het veld “Naam” en typ de titel van de snelkoppeling die je wil toevoegen.
  • In dit voorbeeld maken we een snelkoppeling naar Wikipedia aan.
  • Klik in het veld “Link” en voer de link (url) in naar waar de snelkoppeling naar toe moet gaan verwijzen.

N.B. Wanneer er op basis van je ingevoerde link een icoon kan worden gevonden dan zie je die als suggestie verschijnen (rode balk). Selecteer je deze dan hoef je zelf geen plaatje meer te zoeken voor je snelkoppeling. Om zelf een plaatje/icoon aan je snelkoppeling toe te voegen klik je op de “paperclip”. Je kan vervolgens een opgeslagen plaatje van je eigen computer opzoeken en gebruiken.

Klik vervolgens op “Snelkoppeling toevoegen” om de snelkoppeling daadwerkelijk toe te voegen aan het dashboard van alle leerlingen in deze groep. N.B. Het kan zijn dat de leerlingen hun dashboard een keer moeten vernieuwen om de snelkoppeling zichtbaar te krijgen.

Hoe kan ik een nieuwe snelkoppeling toevoegen aan "Mijn snelkoppelingen"?

Je kan in enkele klikken een nieuwe snelkoppeling toevoegen aan “Mijn snelkoppelingen”. In onderstaande stappen zie je hoe:

  • Klik op de tegel “Snelkoppeling toevoegen”.
  • Klik in het veld “Naam” en typ de titel van de snelkoppeling die je wil toevoegen.
  • In dit voorbeeld maken we een snelkoppeling naar Wikipedia aan. Klik in het veld “Link” en voer de link (url) in naar waar de snelkoppeling naar toe moet gaan verwijzen.
  • N.B. Wanneer er op basis van je ingevoerde link een icoon kan worden gevonden dan zie je die als suggestie verschijnen (rode balk). Selecteer je deze dan hoef je zelf geen plaatje meer te zoeken voor je snelkoppeling.
  • Om zelf een plaatje/icoon aan je snelkoppeling toe te voegen klik je op de “paperclip”. Je kan vervolgens een opgeslagen plaatje van je eigen computer opzoeken en gebruiken.
  • Klik vervolgens op “Snelkoppeling toevoegen” om de snelkoppeling daadwerkelijk toe te voegen aan je dashboard.
Hoe kan ik een bestaande snelkoppeling toevoegen aan "Mijn snelkoppelingen"?

Je kan in enkele klikken een bestaande snelkoppeling toevoegen op je dashboard. In onderstaande stappen zie je hoe:

  • Klik op “Snelkoppeling toevoegen”.
  • Klik in het veld “Naam” en typ de titel van de bestaande snelkoppeling die je wil toevoegen.
  • Selecteer de snelkoppeling die onder het naamveld tevoorschijn komt.
  • Doordat je een bestaande snelkoppeling toevoegt kan je de verschillende onderdelen van de snelkoppeling niet wijzigen. Deze onderdelen zijn:
    • Naam
    • Link (URL)
    • Afbeelding

Klik vervolgens op “Snelkoppeling toevoegen” om de snelkoppeling daadwerkelijk toe te voegen aan je dashboard.

Waarvoor zijn de mappen "Basispoort", "Google" of "Microsoft"?

Als leerkracht of ICT-coördinator kan je op je dashboard 3 verschillende mappen te zien krijgen:

  • Basispoort (Snelkoppelingen van uitgeverijen die aangesloten zijn bij Basispoort)
  • Google (Snelkoppelingen naar producten van Google Workspace)
  • Microsoft (Snelkoppelingen naar producten van Microsoft 365)

In deze mappen staan de snelkoppelingen van deze omgevingen bij elkaar om ervoor te zorgen dat je niet gelijk je “Mijn snelkoppelingen” op het dashboard vol hebt staan.

 

Hoe kan ik mijn achtergrond (kleur) aanpassen?

Om de achtergrondkleur aan te passen ga je naar je profiel. Onder visueel zie je de optie om de achtergrondkleur aan te passen.

Hoe kan ik zien welke e-mail adressen aan mijn ZuluConnect account zijn gekoppeld?

Je profielpagina biedt de mogelijkheid om te zien welk(e)-mailadres(sen) gekoppeld is aan jouw ZuluConnect account. Het bekijken van je e-mailadressen doe je in je profiel pagina. Account dashboard – ZuluConnect. Klik in je accountpagina in de linkerkolom op de optie “E-mailadres(sen)”. Hier zie je welke E-mailadressen er aan je ZuluConnect account gekoppeld zijn.

Hoe koppel ik mijn Office365 of Google account aan ZuluConnect?

Om te kunnen inloggen met een Office365 account of een Google account moet je wel eerst in (als leerkracht of als ICT-coördinator) deze accounts aan je ZuluConnect account koppelen.

Je profielpagina
Het koppelen van Office365 en Google accounts doe je in je profiel pagina: Account dashboard – ZuluConnect. Klik in je accountpagina in de linkerkolom op de optie “Single Sign On”. Op deze pagina kun je je ZuluConnect account naar keuze aan een Office365 account of/en een Gsuite account koppelen. Klik op de groene knop “Koppel je account” achter het Office365 of Gsuite logo en volg de aanwijzingen op het scherm.

Als je je ZuluConnect account eenmaal hebt gekoppeld kun je voortaan met je Gsuite en of Office365 account inloggen in ZuluConnect. Je kunt dan direct vanuit ZuluConnect naar je Office of Gsuite applicaties zonder dat je daar opnieuw hoeft in te loggen.

Welke informatie vind ik op het Dashboard van mijn accountpagina?

Ook je Accountpagina heeft een Dashboard. Ga hiervoor naar: Account dashboard – ZuluConnect. Om het Dashboard van je accountpagina te zien klik je in je accountpagina in de linkerkolom op de optie “Dashboard”. Op je Account dashboard vind je recente informatie over je ZuluConnect account.

Hoe kan ik mij in- en uitschrijven voor het ontvangen van nieuwsberichten vanuit ZuluConnect?

Standaard worden er vanuit ZuluConnect geen nieuwsberichten naar gebruikers verstuurd. Je kunt in ZuluConnect zelf aangeven via het Account dashboard – ZuluConnect of je nieuwsberichten wilt ontvangen. Klik in je accountpagina in de linkerkolom op de optie “Nieuwsbrief voorkeuren”. Vink aan welke berichten je vanuit ZuluConnect wilt ontvangen, of vink uit welke je niet meer wilt ontvangen. Klik daarna op de knop “Voorkeuren opslaan”.

Hoe wijzig ik mijn ZuluConnect wachtwoord?

Je kunt in ZuluConnect zelf je wachtwoord wijzigen via het Account dashboard – ZuluConnect. Klik in je accountpagina in de linkerkolom op de optie “Wachtwoord wijzigen”.
Bovenin zie je aan welke eisen je nieuwe wachtwoord moet voldoen. Typ je huidige wachtwoord en daarna vul je twee keer je nieuwe wachtwoord in. Vervolgens klik je op de knop “Wachtwoord wijzigen. Hierna moet je je nieuwe wachtwoord gebruiken elke keer als je in ZuluConnect wil inloggen.

Hoe zet ik de extra beveiliging "Twee-factor-authenticatie" aan / uit voor mijn account?

Je kunt in ZuluConnect een extra beveiliging instellen voor je ZuluConnect account. Deze extra beveiliging is een “Twee-factor-authenticatie”. Het instellen van twee-factor-authenticatie voor je ZuluConnect account heeft tot gevolg dat je, als je inlogt in ZuluConnect met je ZuluConnect inloggegevens, je óók gevraagd wordt om een extra cijfercode in te geven. Deze cijfercode wordt gegenereerd op een smartphone. Dus als je op een PC werkt heb je een smartphone erbij nodig om de cijfercode te kunnen genereren. Hiervoor heb je een app nodig die je installeert op je smartphone (bv Google’s authenticator).

Inschakelen

  • Ga naar ZuluConnect Account dashboard
  • Klik in je accountpagina in de linkerkolom op de optie “Twee-factor-authenticatie”.
  • Klik in dit scherm op “Twee-factor-authenticatie inschakelen”.

Instellen

  • Het scherm dat dan verschijnt legt je nog een keer uit welke apps je op je smartphone kunt installeren.
  • Klik na het installeren van deze app op je smartphone op de knop “Volgende”.
  • Met geïnstalleerde app op je smartphone kun je de QR-code scannen die in dit scherm verschijnt. Je krijgt dan in de app een authenticatiecode te zien die je in dit scherm moet invullen om de app op je smartphone te koppelen aan je ZuluConnect account.
  • Klik op de knop “Volgende” als je de authenticatie code hebt ingevuld.
  • Je krijgt nu 10 cijfercodes te zien die je kunt gebruiken als je niet meer kunt beschikken over je gekoppelde smartphone, bv omdat deze kapot is of omdat je die bv verloren bent.
  • Maak een print, of schermafdruk hiervan en bewaar deze goed. Elke code is slechts één keer te gebruiken.
  • Als je de codes op een veilige plek hebt opgeslagen klik je op de knop “Afronden”.

Uitschakelen

  • Je kunt de twee-factor-authenticatie weer uitzetten door op de rode knop te klikken en in het pop-up scherm dit te bevestigen.
  • Na bevestiging wordt de twee-factor-authenticatie meteen uitgezet voor je ZuluConnect account.
Hoe kan ik zien welke e-mail adressen aan mijn ZuluConnect account zijn gekoppeld?

Je profielpagina biedt de mogelijkheid om te zien welk(e)-mailadres(sen) gekoppeld is aan jouw ZuluConnect account. Het bekijken van je e-mailadressen doe je in je profiel pagina. Account dashboard – ZuluConnect. Klik in je accountpagina in de linkerkolom op de optie “E-mailadres(sen)”. Hier zie je welke E-mailadressen er aan je ZuluConnect account gekoppeld zijn.

Hoe koppel ik mijn Office365 of Google account aan ZuluConnect?

Om te kunnen inloggen met een Office365 account of een Google account moet je wel eerst in (als leerkracht of als ICT-coördinator) deze accounts aan je ZuluConnect account koppelen.

Je profielpagina
Het koppelen van Office365 en Google accounts doe je in je profiel pagina: Account dashboard – ZuluConnect. Klik in je accountpagina in de linkerkolom op de optie “Single Sign On”. Op deze pagina kun je je ZuluConnect account naar keuze aan een Office365 account of/en een Gsuite account koppelen. Klik op de groene knop “Koppel je account” achter het Office365 of Gsuite logo en volg de aanwijzingen op het scherm. Als je je ZuluConnect account eenmaal hebt gekoppeld kun je voortaan met je Gsuite en of Office365 account inloggen in ZuluConnect. Je kunt dan direct vanuit ZuluConnect naar je Office of Gsuite applicaties zonder dat je daar opnieuw hoeft in te loggen.

Welke informatie vind ik op het Dashboard van mijn accountpagina?

Ook je Accountpagina heeft een Dashboard. Ga hiervoor naar: Account dashboard – ZuluConnect. Om het Dashboard van je accountpagina te zien klik je in je accountpagina in de linkerkolom op de optie “Dashboard”. Op je Account dashboard vind je recente informatie over je ZuluConnect account.

Voor de ICT'er: Voeg het IP adres van je school toe als je voor leerlingen de plaatjes login wil gebruiken

Om binnen je school gebruik te kunnen maken van de plaatjes login is het van belang dat het IP-adres van de school binnen ZuluConnect bekend is. Als je de rol ICT-coördinator hebt binnen ZuluConnect kan je het IP-adres van je school toevoegen.

Deze stappen zijn ook noodzakelijk wanneer je school een nieuw IP adres heeft gekregen. Dit kan voorkomen wanneer je bijvoorbeeld overstapt naar een andere internet provider.

N.B. Voer onderstaande stappen uit vanuit de schoollocatie.

Het toevoegen van het IP-adres van je school doe je als volgt:

  • Ga naar https://crm.zuluconnect.net en log hier in met je ZuluConnect account.
  • Nadat je bent ingelogd kom je op de overzichtspagina met o.a. de NAW gegevens van je school. In het midden van deze pagina staat:
  • Bij de rij IP adressen zie je de reeds bestaande gekoppelde IP adressen aan je school. Daaronder in de rij Huidige ip adres ;zie je het huidige IP adres van je school.
    Als het huidige IP adres van je school niet voorkomt op de lijst klik dan op het + icoontje achter het huidige ip adres.
    Met deze stappen heb je voor je school klaargemaakt voor het gebruik van de plaatjes login!
  • Plaatjes login is vervolgens per groep aan of uit te zetten.
Maak een taak voor je leerlingen

Je kunt in ZuluConnect taken aanmaken en die meteen inplannen voor je leerlingen. Op je navigatiemenu links bovenaan in het menu klik op “Taken”. Je komt vervolgens in het Takenscherm terecht. Klik op “Toevoegen” om een nieuwe taak aan te maken. Er opent een nieuw scherm om een nieuwe taak toe te voegen. Vul de naam en eventuele omschrijving in

  • Bij “Onderdeel” kan je aangeven waar de taak over gaat. (Opbouw volgens SLO kerndoelen)
  • Bij “Link” kan je het webadres van de website die je de leerlingen wilt laten gebruiken bij deze taak meegeven (niet verplicht!)
  • Bij “Gebruikers: Selecteer hier de groep of de individuele leerlingen aan wie je de taak wilt toekennen.
  • “Inplannen voor en Inleveren voor”: Standaard staan hier de data van de huidige week. Als je vooruit wilt plannen kun je hier de data aanpassen.
  • Klik op “Taak toevoegen” om de taak aan te maken en in te plannen.

De nieuwe taak verschijnt op jouw dashboard en op het dashboard van je leerlingen op de dagen van de week waarin de taak is ingepland.

Download de wachtwoorden van je leerlingen

Ga naar de module “Groepen”. Klik op “Acties” van de groep waarvoor je de wachtwoorden wilt downloaden. Klik nu op “Download wachtwoorden”. Er wordt een PDF gedownload met daarin alle inlogplaatjes, inlognamen en daarbij horende wachtwoorden van je leerlingen. Je kunt deze openen, ergens opslaan of, indien gewenst, uitprinten.

Let op: deze gegevens mogen alleen per individuele leerling uitgedeeld worden. De gehele PDF mag (in het kader van de AVG) niet gedeeld worden. Inlogplaatjes kunnen alleen vanaf de schoollocatie gebruikt worden. Niet vanaf een thuislocatie!

Log in bij ZuluConnect

Met je inlognaam en je wachtwoord kun je inloggen bij ZuluConnect. Ga naar https://portal.zuluconnect.net/. Vul je gebruikersnaam en je wachtwoord in en klik op “INLOGGEN”.

Stel je wachtwoord in

Als je school in ZuluConnect is aangemaakt ontvang je in je mailbox, op het e-mailadres waarmee je in jullie LAS staan, een bericht van ZuluConnect met daarin een activatielink. Open je mailbox en zoek de e-mail met als onderwerp “Account activeren” (kijk ook in je SPAM folder). Klik op de link in deze mail en vul twee keer je zelfgekozen wachtwoord in.

Selecteer ZuluConnect in Basispoort als leerplatform

Om gebruik te maken van ZuluConnect is het van belang dat de ICT-coördinator van de school binnen Basispoort ZuluConnect selecteert als “Netwerkleverancier”. In onderstaande stappen staat uitgelegd welke stappen hiervoor genomen moeten worden:

  • Ga naar https://www.basispoort.nl/login/leerkracht/ en log hier in (met het ICT-coördinator account).
  • Als je ICT-coördinator bent op meerdere scholen, kies dan de school waarvoor je ZuluConnect gaat instellen als leerplatform.
  • Navigeer naar “Beheer” en klik op “Netwerkbeheerder instellen”.
    Selecteer in de lijst met netwerkleveranciers voor “de Rolf groep – ZuluConnect”.

Geef aan de Rolf groep door dat je deze stappen hebt uitgevoerd zodat je school in ZuluConnect kan worden aangemaakt.

Hoe maak ik een taak?

Je kan op twee manieren bij de taken komen die door jouw leerkracht voor je zijn klaargezet:

  1. Via de knop rechts bovenin je scherm
  2. Via het menu aan de linkerkant van je scherm

Maak een taak:

Klik op een taak om deze te openen. Als je de taak hebt geopend klik op “Taak starten” en ga je aan de slag met de taak. Je meester of juf kan nu zien dat je bent begonnen met de taak. Jij kan dat zelf ook zien. Het knopje “Beginnen” verandert in een paarse knop “Taak inleveren”. Als je klaar bent met een taak klik op “Taak inleveren”. Je meester of juf kan nu zien dat je klaar bent met de taak. Jij kan dat zelf ook zien. Alle taken die je hebt ingeleverd staan als “Ingeleverd” onder aan je takenlijst.

Hoe log ik vanaf thuis als leerling in bij ZuluConnect?

Met je inlognaam en je wachtwoord kun je (ook vanaf thuis) inloggen bij ZuluConnect. Ga naar https://portal.zuluconnect.net/. Vul je gebruikersnaam en je wachtwoord in en klik op “INLOGGEN”. Op de snelkoppeling overzicht staan de snelkoppelingen die zijn klaargezet. Klik op de takenicoon om de taken te maken die klaargezet zijn door de leraar

Hoe verloopt de implementatie van ZuluConnect?

In het stappenplan kun je lezen hoe de implementatie verloopt. Bekijk het stappenplan. 

Hoeveel tijd kost het implementeren van ZuluConnect?

Het implementeren van ZuluConnect duurt maximaal drie weken, van het begin tot het einde. Bekijk het stappenplan. 

Wat is de impact op het dagelijkse lesgeven tijdens de implementatie?

Achter de schermen voeren wij alle nodige handelingen uit, deze hebben geen impact op het lesgeven bij jou op school. Als wij alles hebben opgeleverd, zijn er nog een paar schoolspecifieke instellingen, die de ICT’er op dient te pakken. Bekijk het stappenplan. 

Wat krijg ik precies bij ZuluConnect?

Op deze pagina lees je wat je ontvangt bij aanschaf van ZuluConnect. 

Wat kost ZuluConnect?

De kosten voor ZuluConnect zijn afhankelijk van je situatie. Je kunt daarom het beste een voorstel op maat aanvragen. Dat kun je doen via dit formulier. 

Ik wil online nog maar op één plek inloggen om mijn software te gebruiken. Kan dit met ZuluConnect?

ZuluConnect is de centrale toegangspoort om online te werken. Er is al een Single Sign On (SSO) gerealiseerd met Basispoort, Office365, G Suite en de Kennisnetfederatie. In de toekomst gaan ook andere SSO koppelingen onderdeel uitmaken van ZuluConnect.

Ik wil dat alle kinderen op school een e-mailadres krijgen. Hoe verzorg ik dat?

Met ZuluConnect kun je het proces van aanmaken en beheren van e-mailadressen automatiseren via het Leerling Administratie Systeem (LAS). Via ZuluConnect zorgen we ervoor dat deze persoon een account en e-mailadres krijgt. Samen met de juiste licenties bij Microsoft Office365 en/of Google G Suite. Vindt er een wijziging plaats in het LAS, dan wordt dit ook automatisch bijgewerkt in Office365 en G Suite.

Met ZuluConnect gaan wij voor het eerst in de Cloud werken met Office365. Wat betekent dit voor ons?

Werken in de Cloud is een andere manier van werken. Het vraagt je om de routine die je had te doorbreken en met een frisse blik aan de slag te gaan. Omdat het lastig kan zijn deze verandering te omarmen, bieden wij begeleidingstrajecten op maat om de transitie zo soepel en effectief mogelijk te laten verlopen. Het is niet noodzakelijk om direct volledig in de Cloud te gaan werken. Dit kan ook in een later stadium, zodat het team in eigen tempo aan de veranderingen kan wennen. 

Ik wil zelf lessen maken en delen met de kinderen op school. Hoe werkt dit?

Met de intuïtieve en uitgebreide editor in ZuluConnect is het eenvoudig om content met een uniforme uitstraling te maken en deze vervolgens te delen met de kinderen in jouw klas. Je kunt deze content ook delen met anderen en content van derden in jouw lessen gebruiken. Gratis en betaald. De toetsen die je geeft zijn live te monitoren via de uitgebreide rapportagemodule. 

Waarom zou ik ZuluConnect gebruiken om content te maken en delen als ik dat ook met Office365 of G Suite kan doen?
  • ZuluConnect bevat 50 verschillende vraagsoorten. 
  • ZuluConnect kijkt alle vragen automatisch na. 
  • Je kunt een opdracht in losse lessen als modules aanbieden en later samenvoegen tot één geheel. 
  • Bij ZuluConnect kun je iedereen toegang geven tot de content die je hebt gemaakt. Bij Office en G suite kun je alleen delen met de mensen die jij uitnodigt. 
  • Je kunt de content die je maakt, gratis of betaald, delen via de ZuluStore. 
  • Resultaten kun je op verschillende manieren visueel maken via de rapportagemodule. 
  • De content die je opslaat en via de ZuluStore deelt kun je metadata meegeven. Deze metadata zorgt ervoor dat jouw content op het internet goed vindbaar is. 
Kan het Momento-dashboard gekoppeld worden aan ZuluConnect?

Er is een snelkoppeling beschikbaar in ZuluConnect om direct naar het Momento dashboard te gaan. Maar beide hebben een eigen dashboard. De data van Momento komt uit de software van de uitgeverijen en die van ZuluConnect uit de content die je zelf maakt of die via de ZuluStore beschikbaar is.

Mijn server is aan vervanging toe, wat kan ik nu het beste doen?

Een server is er voor om te zorgen dat het lokale netwerk beveiligd en up-to-date is. Deze kun je dus niet zomaar weglaten. Er moet wat anders voor in de plaats komen. De Rolf groep biedt het alternatief aan om serverloos te werken. Hierbij worden alle content en programma’s vanuit de Cloud benaderd. Het beheren van de lokale computers en andere infrastructuur, wordt ook door de Rolf groep geregeld. Vervolgens is ZuluConnect er, om het werken in de Cloud te versimpelen en de administratieve last te verminderen. Wil je hier meer over weten, neem dan contact met ons op: 088 410 10 20.

We willen als school een stap maken naar gepersonaliseerd leren, maar hebben een beperkt budget. Wat is er mogelijk?

Lessen en leerlijnen is de oplossing. Met ZuluConnect, in combinatie met bijvoorbeeld Chromebooks, kun je met een beperkt budget iedere leerling van een apparaat voorzien. Zo breng je de personalisatie op gang. Je werkt met Chromebooks en ZuluConnect volledig in de cloud. Dit betekent dat je altijd en overal bij je data kunt en niet meer op de lokale server werkt. ZuluConnect biedt de mogelijkheid om content te zoeken, maken en mengen met bestaande leerlijnen op het niveau dat past bij jouw kinderen. 

Hoe is privacy binnen ZuluConnect gewaarborgd?

Vanuit de overheid wordt de anonimisering van leerlinggegevens uit privacyoverwegingen opgelegd via de nummervoorziening. De Nummervoorziening is geïmplementeerd in ZuluConnect. Daarnaast heeft ZuluConnect goede beveiligingssoftware en is het mogelijk om een bewerkersovereenkomst met ons af te sluiten. 

Wat moet ik doen als de VPP (Volume Purchase Program) token is verlopen?

Ga naar:

https://volume.itunes.apple.com/?l=nl

  1. Log in en download de VPP Service Token.
  2. Ga naar “Organisatie” en klik op “Instellingen”.
  3. Ga vervolgens naar het tabblad “VPP”.
  4. Klik op het potlood naast het kruisje.
  5. Klik op Browse en selecteer de gedownloade VPP Token.
  6. Klik nu op Opslaan.
Hoe vind ik mijn DEP-ID in de Apple School Manager?

Zo vind je je klant-ID voor het DEP:

  1. Log in bij Apple School Manager: https://school.apple.com/
  2. Klik op ‘Instellingen’.
  3. Klik op de tab ‘Aangekochte apparaten’.
  4. Hier zie je je DEP-Klant-ID staan.

of

  1. Log in bij Apple Deployment Programs: https://deploy.apple.com
  2. Klik rechtsboven op jouw naam.
  3. Kies ‘Gegevens organisatie’ in het venstermenu.
  4. Zo vind je jouw klant-ID in Apple School Manager.
Hoe push ik een Web Clip?

Volg de volgende stappen:

  1. Navigeer naar profielen.
  2. Klik op het desbetreffende profiel.
  3. Klik op Web Clips.
  4. Klik op configureren.

Er opent zich nu een menu. Hier kun je de snelkoppeling in plaatsen met eventueel een plaatje. Wanneer je dit gedaan hebt klik je op opslaan.

De Web Clip (Snelkoppeling) zal nu beschikbaar zijn voor iedereen binnen het desbetreffende profiel.

Hoe open ik een Web Clip in Chrome?

Pas de bestaande Web Clip aan met de extra tekst googlechrome://

Voorbeelden:
https://jamfschool.com/manage wordt googlechrome://jamfschool.com/manage
In Safari wordt nu gevraagd om de pagina te openen in Chrome

Wat moet ik doen als de iPad niet meer in beheer is?

Na vier dagen niet meer verbonden te zijn met internet zegt Jamf School automatisch dat de iPads niet meer in beheer zijn. Dit kun je oplossen door een van de volgende drie stappen te doorlopen. De iPad zal namelijk weer opnieuw verbinding moeten maken met het internet.

  • ‘Home knop’ en ‘sluimerknop’ tegelijk indrukken en het apparaat laten herstarten.
  • Vliegtuigmodus tijdelijk aanzetten.
  • Handmatig opnieuw laten verbinden met het draadloze netwerk.

De iPad zal dan weer te beheren zijn.

Hoe breng ik een iPad in beheer?

Bekijk de volgende Video

Mijn computer is kapot. Wat moet ik doen?

Je kunt altijd bellen met de Infodesk & Support. Zij voeren een eerste check uit en beoordelen op afstand of het apparaat echt kapot is. Heeft het apparaat nog garantie, dan kun je contact opnemen met Dell.

Welke gegevens moet ik bij de hand houden?

Houd het volgende bij de hand voordat je contact opneemt met Infodesk & Support:

  • het service-tagnummer
  • de express-servicecode
  • het modelnummer van het ondersteunde product

Het service-tagnummer en de express-servicecode bevinden zich doorgaans op een label dat op het product is bevestigd.
Een beschrijving van het probleem en eventuele stappen voor probleemoplossing die al zijn uitgevoerd voordat telefonisch contact is opgenomen met de technische service.

Komt er een monteur bij me langs?

Wanneer je de Next Business Day on-site service (on-site service op de volgende werkdag) hebt afgenomen, stelt de Dell-technicus tijdens de probleemoplossingsprocedure per telefoon vast of er een on-site servicetechnicus moet worden gestuurd om een gekwalificeerde reparatie te ondersteunen. Bij Next Business Day on-site service (on-site service op de volgende werkdag) arriveert de technicus normaal gesproken de volgende werkdag bij jou op locatie.

Meer informatie is te vinden bij de downloads.

G-Suite of Office365?

Kies niet op basis van de apparaten die je in school hebt! Je gebruikers kunnen zowel met G-Suite van Google als met Office365 van Microsoft werken, op alle apparaten. Wat ook kan, is het primaire onderwijsproces inrichten rondom G-Suite en de communicatie tussen medewerkers en met ouders te laten verlopen via Office365. Dat zorgt voor een heldere verdeling van verschillende soorten informatie. Alles met 1 login via ZuluConnect.
We helpen je graag bij het maken van de keuze die past bij jouw onderwijsproces!

Kan Office365 van Microsoft dan ook op een Google Chromebook?

Maak je gebruik van Chromebooks in combinatie met Office365, dan zorgen we ervoor dat gebruikers beginnen met inloggen in ZuluConnect, waarna ze gebruik kunnen maken van alles wat Office365 te bieden heeft.

En onze server?

Zorgeloos in de Cloud staat voor complete ontzorging van de ICT op een schoollocatie – zonder gebruik te maken van een server. Het uitgangspunt is dat alles wat je deed met een server nog steeds kan, met meer functies en een grotere veiligheid.

Dus ook alle software blijft beschikbaar als we volledig in de cloud werken?

Ja zeker, alle software die geschikt is voor Windows 10 kan geautomatiseerd geplaatst worden op de Windows 10-apparaten die met Intune for Education beheerd worden.

Om er enkele te noemen: Facet-toetssoftware en Cito LOVS, methodegebonden software achter Basispoort, bij Entree Federatie van Kennisnet aangesloten software, apps voor de iPad, software uit de Windows Store of Google Playstore, Kurzweil, ze zijn allemaal te gebruiken binnen Zorgeloos in de Cloud.

Hoe regelen we printen in de cloud?

Om alle apparaten optimaal gebruik te laten maken van de aanwezige multifunctional(s), is het belangrijk om de printopdrachten op de juiste manier af te handelen. Ook hiervoor biedt Zorgeloos in de Cloud de oplossing, inclusief AirPrint- en Google Cloudprintingfaciliteiten.

DEP Reseller ID de Rolf groep: F182250

DEP Reseller ID de Rolf groep: F182250

Rolf Connect HUB
  • Wil je kennismaken met Rolf Connect HUB en de ontwikkelingsmaterialen? Download de apps en probeer gratis een paar materialen uit. Nu beschikbaar: Getalbegrip & rekenen, Coderen, Kleur en vorm.
  • In de handleidingen van de HUB en de ontwikkelingsmaterialen vind je handige informatie over het gebruik.
  • Zorg dat je apparaat verbonden is met het Internet.
  • Zorg ervoor dat Bluetooth is ingeschakeld op het apparaat.
  • Heb je vragen over gebruik van de Rolf Connect HUB binnen een beheerde omgeving, neem dan contact op met de leverancier. Als wij de apparaten voor je beheren via JAMF, Intune of GSuite, dan kun je contact opnemen met onze Infodesk & support via 088 – 410 10 20.
  • Zodra je de app voor het eerst opstart kies je een taal. Later extra talen toevoegen kan vanuit het Control Panel.
  • De ontwikkelingsmaterialen worden standaard aangeboden in de vier talen Engels, Duits, Frans en Nederlands.

Bekijken >

Bestellen >

> Vragen? Neem gerust contact op met onze Klantenservice via 088 – 410 10 20 of klantenservice@derolfgroep.nl

Ik heb mijn HUB verbonden via Bluetooth, maar als ik de app opstart kan ik geen verbinding maken met de HUB

Om de verbinding tussen het apparaat en de hub tot stand te brengen, is het niet nodig de HUB te verbinden met Bluetooth. Maak deze actie ongedaan als je dit al gedaan hebt. Dit doe je door te gaan naar instellingen – bluetooth – HUB ‘vergeet het netwerk’ of ‘verwijder’ het netwerk’. De HUB maakt automatisch verbinding zodra een Rolf Connect app opgestart wordt. Zorg er voor dat Bluetooth inschakeld is op je apparaat.

Mijn hub maakt geen verbinding met het apparaat
  • Staat Bluetooth aan op je apparaat?
  • Zorg ervoor dat er geen blokje op de HUB ligt op het moment van verbinden.
  • Op Android: zorg er voor dat locatiepermissie aan staat voor de app.
Werkt de HUB ook via USB?

Op Windows werkt de HUB ook via USB. Bij de overige systemen werkt de HUB alleen via Bluetooth.

Mijn HUB wil niet meer aan. Hoe kan dit?

Check of de batterij leeg is. Het lampje van de HUB gaat branden zodra deze opgeladen wordt. Probeer na een half uur laden de HUB opnieuw te verbinden. Doe de HUB het nog niet? Neem dan contact op met de Klantenservice.

Werkt Rolf Connect HUB ook op mijn Mac?

Op dit moment ondersteunen wij geen Mac.

Een blokje werkt niet. Wat nu?

Ga naar het Control Panel (‘tandwieltje’) en druk op ‘set scanner’. Hier kunnen de blokjes worden getest. Als je een blokje op de HUB legt en deze wordt niet getoond op het scherm, dan is het blokje waarschijnlijk defect. Als je blanco reserveblokjes hebt, kun je die toewijzen als vervanger voor het defecte blokje. Mocht je geen reserveblokje hebben, neem dan contact op met de Klantenservice via 088 – 410 10 20 of klantenservice@derolfgroep.nl

Ik ben een blokje kwijt. Wat nu?
  • Er kan een blokje kwijtraken. Dat is vervelend. De nieuwste dozen ontwikkelingsmaterialen worden geleverd met twee blanco reserveblokjes. Deze blokjes kun je toewijzen aan het missende blokje. Ga naar het Control Panel en druk op ‘Replacement blocks’. Leg een blanco blokje op de HUB en selecteer het blokje dat ontbreekt. Het blanco blokje is nu het ontbrekende blokje geworden. Schrijf met een merkstift het teken op de sticker en je kunt weer verder.
  • Als je geen reserveblokje hebt, neem dan contact op met de Klantenservice.
Wat is de pincode in het Control Panel?

De pincode is 2013 druk daarna op Enter op het scherm.

Mijn taal staat er niet tussen

Standaard worden alle Rolf ontwikkelingsmaterialen in vier talen aangeboden: Engels, Duits, Frans en Nederlands.

Ik zie een wit scherm bij de eerste keer opstarten van het spel. Hoe kan dit?

De eerste keer dat de app wordt opgestart, wordt er gezocht naar de beschikbare talen. Hiervoor is een internetverbinding nodig. Zorg er dus voor dat het apparaat is verbonden met het internet.

Hoe wis ik de voortgang van een spel?

Ga naar het Control Panel, druk op ‘wis alle voortgangsdata’ en voer de volgende pincode in: 2013. Druk op Enter. Vervolgens druk je op de groene knop ‘wis alle voortgangsdata’.

Ik kan sommige spellen niet spelen binnen een Rolf Connect spel

Check of de HUB is verbonden met het apparaat. Op het moment dat de HUB verbonden wordt met een Rolf Connect app worden alle games vrijgegeven.

Hoe laad ik de HUB op?

Om de HUB op te laden moet deze via een micro-USB-kabel worden aangesloten op een oplader (bijvoorbeeld een USB oplader van maximaal 500 mA voor een telefoon of tablet). Zorg dat de stekker met de juiste zijde naar boven in de hub wordt gestoken. Op de stekker van de micro-USB-kabel staat een – symbool. De stekker moet met het symbool aan de onderzijde in de HUB worden gestoken. Als de stekker niet in de HUB past, ga dan niet harder duwen maar controleer eerst of de positie van de stekker correct is (het symbool moet aan de onderzijde zitten).

De stekker voor het opladen past niet in de HUB

Als de stekker niet in de HUB past, ga dan niet harder duwen maar controleer eerst of de positie van de stekker correct is (het symbool moet aan de onderzijde zitten).

IOS

Werkt Rolf Connect zowel op iPhone als op de iPad?

Ja, voor beide apparaten zijn de apps beschikbaar.

 

Ik maak gebruik van een beheerde Apple omgeving. Kan ik Rolf Connect nu ook gebruiken?

  • Ja, via een beheerde omgeving zoals bijvoorbeeld JAMF kun je de apps downloaden en koppelen aan je device. Let er wel op dat je voldoende VPP licenties aanmaakt op Apple School.
  • De Rolf groep kan het beheer van Apple iPads voor je verzorgen. Lees hier meer over >
ANDROID EN CHROMEBOOKS

Waarom vraagt mijn apparaat om locatiepermissie?

Dit is bij Android-apparaten nodig om te kunnen verbinden met de HUB.

Ik heb een (beheerde) Chromebook. Hoe kan ik gebruik maken van Rolf Connect HUB?

  • Dit kan als de Chromebooks de mogelijkheid hebben om apps vanuit de Google Playstore te installeren en als ze beschikken over Bluetooth. Let op: Playstore is alleen toegankelijk wanneer er gebruik gemaakt wordt van Google Accounts.
  • Voor gebruik in beheerde omgevingen hebben wij een stappenplan voor je opgesteld. Bekijk het stappenplan >
WINDOWS 10

Werkt Rolf Connect op mijn Windows laptop?

Ja, Rolf Connect wordt ondersteund op Windows 10 apparaten. De apps zijn beschikbaar via de Windows Store. Zorg er wel voor dat Bluetooth op je apparaat is ingeschakeld. Je hoeft niet in het Bluetooth menu van Windows te pairen, dit gebeurt automatisch vanuit de app.

Mijn school gebruikt Windows Intune, kan ik Rolf Connect gebruiken op beheerde Windows apparaten?

Ja, via Microsoft Intune kun je de Rolf Connect apps op de apparaten installeren. Bekijk het stappenplan.