In de wereldoriëntatie methodes komen verschillende vakken aan bod, zoals aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek en 21e-eeuwse vaardigheden. Wij zetten de methodes voor je op een rij, zodat jij de methode kunt kiezen die past.
Blink Wereld ondersteunt je met een complete lesmethode wereldoriëntatie voor groep 1 t/m 8. Kennis, vaardigheden én houding zijn het uitgangspunt. Zo leer jij je leerlingen om zelf na te denken en de wereld om zich heen te ontdekken. Zodat ze actief hun kennis vergroten.
Code D is een methode voor wereldoriëntatie en burgerschap voor groep 3 tot en met 8. Met kennis én vaardigheden als speerpunten. Leerlingen krijgen les uit een jeugdtijdschrift, met uitdagende kijk- en denkopdrachten. Ze doen actief kennis op over de wereld van toen en nu, over aardrijkskunde, geschiedenis, natuur & techniek.
Een methode voor zaakvakken verdeeld over Tijdzaken, Wereldzaken en Natuurzaken voor groep 5 t/m 8. Voor groep 3-4 is er De Zaken groep 3-4. De Zaken van Zwijsen zit boordevol filmpjes, animaties, digitale proefjes en digitale opdrachten. Ook alle 21e vaardigheden komen aan bod.
Met de methode Naut Meander Brandaan ontdekken leerlingen de samenhang tussen aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek en krijgt wereldoriëntatieonderwijs betekenis. Ze behandelen 21e-eeuwse vaardigheden en leren kennis en vaardigheden direct toe te passen.
Wijzer! Wereldoriëntatie sluit aan op elke zaakvakkenmethode voor de bovenbouw en legt een goede basis voor de lessen in groep 5. De vakken natuur en techniek, aardrijkskunde en geschiedenis zijn volledig in de thema’s verweven. De eigen interesse en nieuwsgierigheid van kinderen worden hierin gestimuleerd.
De wereld verandert continue en naast kennis worden vaardigheden en een onderzoekende houding steeds belangrijker. De wereldoriëntatie methode van Junior Wereld Campus prikkelt de nieuwsgierigheid waardoor leerlingen zelf op ontdekking gaan, onderzoek doen en oplossingen bedenken. Junior Wereld Campus speelt in op nieuwe ontwikkelingen en belangrijke thema’s in de maatschappij en sluit aan bij de belevingswereld van kinderen. Daarnaast is de methode laagdrempelig en is het volledig gebaseerd op Onderzoekend en Ontwerpend Leren.
Hoe zorg je ervoor dat jullie nieuwe methode daadwerkelijk zorgt voor een verbetering van het onderwijs? Om dit te realiseren moeten de teamleden niet alleen de inhoud en de didactiek van de methode kennen, maar ook de vaardigheden hebben om deze didactiek te vertalen naar hun eigen klas. Met onze – door erkende onderwijsadviseurs begeleide – methode implementatietrainingen haal je het maximale uit jouw nieuwe methode.