Iedereen kan leren programmeren! Het enige wat nodig is, is een dosis nieuwsgierigheid en zin om te spelen. De meeste kinderen hebben dit wel, dus je kunt al vroeg beginnen met het aanbieden van materialen om te leren programmeren.
Programmeren opent werelden met eindeloos veel mogelijkheden. Voor de verschillende leeftijdsfases zijn er verschillende materialen beschikbaar waarmee kinderen leren programmeren. Hieronder lichten we per leeftijdsfase een aantal materialen toe. Download de roadmap Programmeren voor een totaaloverzicht.
Bee Bot
De Bee-Bot is een kindvriendelijke robot in de vorm van een bij. Kinderen kunnen de robot bedienen met de zeven knoppen op zijn rug. Om van punt A naar punt B te komen moet hij de Bee-Bot van tevoren de juiste commando’s geven. Bijvoorbeeld twee stappen vooruit, een keer naar rechtsdraaien en dan weer een stap vooruit. De robot onthoudt tot veertig stappen en kan zo uiteenlopende opdrachten uitvoeren. Tip: download hier de gratis spellen voor de Bee Bot.
Rolf Connect – Coderen
Rolf Connect – Coderen met de HUB daagt kinderen uit om, vanuit de context van een ruimtereis, basis-programmeervaardigheden op te doen.
Pro-Bot
Na het gebruik van de Bee-Bot kunnen kinderen verder met de Pro-Bot; een vloer robot die kan worden gebruikt voor het onderwijzen van geavanceerdere regeltechnieken.
Mabot
Mabot is een geheel nieuw en uitdagende robotica pakket. Het bouwen kost maar enkele minuten omdat er gewerkt wordt met modules. De Mabot kan via een remote control op de tablet aangestuurd worden of geprogrammeerd worden met Scratch.
Whalesbot
WhalesBot is een nieuwe generatie bouw en programmeersets om stapsgewijs kennis te maken met programmeren. Kan zowel met Scratch, Python als standaard c geprogrammeerd worden. De bijbehorende lessen beginnen heel eenvoudig en lopen op in moeilijkheidsgraad, zodat iedere leerling op zijn tempo zelfstandig de modellen leert bouwen en programmeren.
Oti-Bot
Oti-Bot kan door kinderen worden geprogrammeerd ter ondersteuning van de resultaten op het gebied van informatica. Hij is uitgerust met nauwkeurig programmeerbare rupsbanden, een lijnvolger, kleurensensor, programmeerbare penhouder, programmeerbaar LED buikje, camera, programmeerbare hoofdbeweging, programmeerbare emoties, programmeerbare capacitieve aanraaksensoren, microfoon en luidspreker. Naast zijn programmeerbare capaciteiten kan Oti-Bot ook worden gebruikt als opslagmedium voor werk van studenten. Oti-Bot kan video, audio en foto’s opnemen in zijn interne opslag, zodat het werk van elke leerling in zijn eigen toegewezen map wordt opgeslagen wanneer de bijbehorende QR-code wordt gebruikt.
Bekijk het op de handige roadmap