Het leven van peuters en kleuters kan behoorlijk druk zijn. De pedagogisch medewerker, juf of meester bedenkt de leukste lessen en mooiste knutsels, en daar leren ze veel van. Maar soms is het ook weleens fijn én belangrijk om gewoon ‘lekker vrij bezig te zijn’. Want juist in deze open, creatieve sfeer ontstaan de mooiste ervaringen en leermomenten. Wat helpt hierbij? Open-ended speelgoed!
De letterlijke vertaling van ‘open-ended’ is ‘open einde’. Open-ended speelgoed is dus speelgoed dat geen vastomlijnde, vooraf bepaalde functie of doel heeft en waarbij peuters en kleuters vrij zijn om hun verbeeldingskracht de vrije loop te laten. Het is ontworpen om op verschillende manieren te worden gebruikt, zodat kinderen er op een creatieve en open manier mee kunnen omgaan.
In tegenstelling tot speelgoed met een specifieke functie (bijvoorbeeld een puzzel die maar op één manier kan worden opgelost), geeft open-ended speelgoed kinderen de vrijheid om hun eigen spelregels te bedenken en hun eigen verhalen te creëren, waardoor het een waardevolle bijdrage levert aan hun ontwikkeling. Denk bijvoorbeeld aan de creatieve en motorische ontwikkeling, maar ook aan zelfexpressie, sociale vaardigheden, aanpassingsvermogen en zelfvertrouwen.
Met deze handige tips breng je open-ended speelgoed gemakkelijk in je speel-leeromgeving:
Creëer uitnodigende hoeken in de klas met open-ended speelgoed, zoals een bouwhoek, kunsthoek, of verkleedhoek. Laat kinderen vrij tussen deze hoeken bewegen en zorg dat ze ook samen kunnen werken.
Zorg voor een breed scala aan open-ended speelgoed, waaronder blokken, klei, verkleedkleren, kunstmaterialen, zand en water. Denk ook aan natuurlijke materialen zoals takken, stenen en schelpen om de speelomgeving te verrijken. Breng variatie aan in kleuren, vormen en texturen.
Wissel het beschikbare speelgoed regelmatig om de interesse van de kinderen te behouden. Als het mogelijk is, rouleer je met de materialen van je buurgroep.
Reserveer vrije speeltijd waarin kinderen zelf kunnen kiezen met welk speelgoed ze willen spelen.
Observeer het spel van de kinderen om inzicht te krijgen in hun interesses en ontwikkeling, zodat je je aanbod daarop kunt aanpassen. Stel open vragen om hun denkprocessen en creativiteit te stimuleren, maar zorg ervoor dat je het spel niet dicteert!
Reflecteer regelmatig op het spel van de kinderen. Toon hun kunstwerken en creaties in de klas om de waarde ervan te laten zien en zelfvertrouwen te geven aan de makers.
Hieronder zie je een greep uit de open-ended materialen uit ons assortiment:
Coblo opent de wereld van grenzeloze creativiteit. Met de veelzijdige vormen en kleuren stimuleert Coblo de verbeelding en ruimtelijk inzicht op unieke wijze. Zonder voor opgelegde spelregels, daagt Coblo kinderen uit om hun eigen avonturen en verhalen te creëren, terwijl het tevens ook dienstdoet als waardevol educatief hulpmiddel. Coblo biedt niet alleen vermaak, maar ook een boeiende manier om woorden en letters te verkennen, om rekensommen te maken en op te lossen. In de wereld van open-ended speelgoed is Coblo daarom een schitterend voorbeeld van hoe spel en leren naadloos samenkomen.
Begin met het rangschikken van de stukken vanuit het midden en breid de straal geleidelijk uit. Kinderen leven zich uit met kleuren, vormen en compositie. Een mandala kan helpen de creativiteit, concentratie, besluitvorming, visuele waarneming, en hand-oog coördinatie te stimuleren.
Enorme, zachte foamblokken die eruit zien alsof ze van hout zijn. Ook zeer geschikt voor peuters!
Stekkels zijn handgemaakte figuren van beukenhout. Ieder met een unieke vorm wat uitnodigt tot vrij spel.
Dit open-ended bouwmateriaal is via de inkepingen eenvoudig te verbinden en perfect afgestemd op de kleinste bouwers. Een toren, een auto of een abstract kunstwerk; met de bouwset van BAVVIC zijn talloze unieke constructie sets te bouwen.
Kinetisch zand glijdt door je hand en geeft een betoverende werking. Geschikt om kleine en lage vormen van te maken.