Gepubliceerd op 16 november 2023
Leestijd 10 min

Voor jonge kinderen is het soms een uitdaging om hun gevoelens te begrijpen en te uiten. In de wirwar van emoties die ze kunnen voelen is het gevolg weleens dat ze verzanden in ongewenst gedrag of gevoelens van frustratie. Het is dus belangrijk om kinderen al vroeg te leren met hun emoties om te gaan. Erover praten helpt, zeker als daarnaast goed ontwikkelingsmateriaal wordt aangeboden waarmee ze kunnen oefenen. 

Er zijn aardig wat spel- en ontwikkelingsmaterialen te vinden die de sociaal-emotionele ontwikkeling stimuleren. Maar wat past in jouw groep? In deze blog lichten we een aantal verschillende materialen uit, zodat je een goede keuze kunt maken.

Ontwikkelingsmaterialen

Wat ben ik blij

‘Wat ben ik blij’ is een goed materiaal om mee te beginnen. Het is geschikt voor kinderen vanaf 3 jaar en oefent op een eenvoudige manier de basisemoties.

Inhoud:

In de doos zitten 4 opdrachtkaarten met een variatie van 8 gezichtjes, 1 wijzerplaat, 32 kleine emotiekaartjes met gezichtjes en 4 grote emotiekaarten die in de groep opgehangen kunnen worden.

Doel:

Met ‘Wat ben ik blij’ herkennen en benoemen kinderen de 4 basisemoties: blij, boos, bang en verdrietig. Ze oefenen de sociaal-emotionele en persoonlijkheidsontwikkeling.

Hoe speel je dit spel?

Leg de wijzerplaat in het midden en de kleine emotiekaartjes per soort op 4 stapels. Om de beurt draaien de kinderen met de wijzer op de wijzerplaat. Als de wijzer stopt, benoemt het kind de emotie die aangewezen wordt. Hierna neemt het een klein emotiekaartje met hetzelfde gezicht van een van de stapels en legt dit op de eigen opdrachtkaart. Wie het eerst zijn opdrachtkaart vol heeft wint het spel. De opdrachtkaarten zijn onderling verschillend.

Na een korte introductie kunnen 4 kinderen dit spel zelfstandig spelen.

Spelvariaties:

Memory: Gebruik de kleine emotiekaartjes om memory te spelen.

Imiteren: Neem een kunststof spiegel bij het spel. Als de wijzer op een bepaalde emotie stopt, doet het kind deze na in de spiegel.

 

Emotie in het spel

‘Emotie in het spel’ is een logisch vervolg op ‘Wat ben ik blij’. Er wordt voortgeborduurd op de vier basisemoties, maar de werkwijze wordt uitgebreid.

Inhoud:

In de doos zitten 2 spelborden, 1 figuurtje als pion, 1 cijferdobbelsteen van 1-3, 36 emotie-opdrachtkaartjes, 4 pluimkaartjes, 4 grote emotiekaarten voor groepsgebruik en 1 grote pluimkaart voor groepsgebruik.

Doel:

Kinderen herkennen en benoemen de 4 basisemoties: blij, boos, bang en verdrietig. Ze oefenen de sociaal-emotionele en persoonlijkheidsontwikkeling en stimuleren hun verbeelding en creativiteit. Er wordt gewerkt aan de ontwikkeling van samen delen, complimenten geven en ontvangen en openstaan voor de emoties van andere kinderen.

Hoe speel je dit spel?

Je speelt het spel met een groepje van 4 kinderen. Leg het spelbord met de dobbelsteen en de pion in het midden en stal alle kaartjes per soort uit. Bespreek de soorten opdrachtkaartjes van tevoren al een keer. Gooi om beurten met de dobbelsteen en zet de pion zoveel vakjes vooruit als de worp aangeeft. De speler die aan de beurt is komt op een vakje met een gezichtje terecht en pakt hetzelfde kaartje van de stapel. De speler geeft het kaartje weg aan één van de andere spelers. Degene die het kaartje ontvangt wordt uitgenodigd om aan een bepaalde emotie uitdrukking te geven en reageert zoals de opdracht aan de achterkant dat aangeeft.

Opdrachten kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • Laat met je lichaam of gezicht zien dat je blij/boos/bang/verdrietig bent.
  • Laat met je stem of een instrument horen dat je blij/boos/bang/verdrietig bent.
  • Zag je weleens iets op televisie waar je blij/boos/bang/verdrietig van werd? Vertel erover.

Als een van de spelers op een hartje terecht komt, doen de 4 spelers samen iets leuks. Bijvoorbeeld: voor elkaar applaudisseren, elkaar knuffelen, hoera roepen, in canon zingen of een high five geven. Spreek dit van tevoren samen af. Aan het eind van het spel geven de kinderen elkaar een pluimkaartje én een compliment!

Overige spelmaterialen

All about me gevoelens-set

Inhoud:

36 Emotiepoppetjes met 6 emoties in 6 felle kleuren en 18 activiteitenkaarten.

Spot het gezicht en spot de emotie! Met 6 leuke gezichten en 6 unieke vormen helpen de ‘All about me’ activiteiten in deze set kinderen te begrijpen hoe gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal laten zien wat mensen voelen. De set bevat een activiteitengids met ideeën over hoe je spelenderwijs over jezelf en anderen kunt praten en leren. Geschikt voor kinderen vanaf 3 jaar.

Extra activiteiten:

Als ze het niet over gevoelens hebben, kunnen kinderen de poppetjes sorteren en matchen op vorm, kleur en emotie.

Gevoelcilinders

Inhoud:

4 Sensorische flessen en een activiteitengids.

Deze sensorische flessen helpen kinderen vanaf 3 jaar bij het uiten en begrijpen van emoties. Of ze nu blij, verdrietig, bang of boos zijn, deze betoverende flessen helpen om gevoelens en emoties te herkennen en uit te drukken. De set bevat een activiteitengids.

Elke fles heeft een uitdrukking en is gevuld met vloeistof en materiaal om een vloeiende actie te creëren die de emotie vertegenwoordigt.

  • ‘Blij’ bevat gouden glitter
  • ‘Verdrietig’ heeft een slow-motion, lavalamp-achtig effect
  • ‘Boos’ is rood
  • ‘Bang’ is groen

Zodra de flessen bewogen worden, zien kinderen de betoverende beweging van de vloeistof en kleur binnenin. De flessen zijn kindveilig, permanent verzegeld en gemakkelijk te grijpen door kleine handjes.

Gevoelens en emoties sorteerzakjes

Inhoud:

60 Fotokaarten van 7×7 cm en 6 katoenen zakjes van 14×20 cm.

De fotokaarten van zijn van hoge kwaliteit en bevatten een breed scala aan gezichtsuitdrukkingen en situaties uit de echte wereld. De 6 natuurlijke katoenen zakjes tonen elk een andere emotie: blij, verdrietig, verbaasd, bezorgd, boos en overstuur.

Kinderen vanaf 3 jaar worden met deze open set aangemoedigd om hun gevoelens en emoties te herkennen en erover te praten. Ze maken onderscheid tussen verschillende emoties en stoppen de fotokaarten in het juiste zakje.