Kinderen die weerbaar zijn, kunnen hun grenzen goed aangeven. Als een kind zijn eigen grens op een goede manier leert aangeven, heeft hij daar de rest van zijn leven plezier van! Met deze tips kun je kinderen helpen om weerbaar(der) te worden!
Weerbaarheid betekent letterlijk ‘voor jezelf opkomen’. Onder weerbaarheid zijn verschillende vaardigheden te noemen:
Van zelfvertrouwen worden kinderen weerbaar(der). Kinderen die weerbaar zijn, kunnen hun grenzen goed aangeven. Ze durven voor zichzelf op te komen maar ook steun te zoeken. Het thema grenzen aangeven komt terug in de SLO-doelen bij kerndoel 34: De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.
Een belangrijk thema dus om aandacht aan te besteden. Maar hoe doe je dat? Hieronder reiken we je wat mooie handvatten om met kinderen in je groep in gesprek te gaan.
Afhankelijk van de leeftijd en groep heb je verschillende niveaus waarop je dit spel kan spelen. Kies zelf wat het beste past bij de groep of vul aan met andere situaties.
Voor dit spel verdeel je de ruimte in 5 delen, eventueel met plaatje:
Vervolgens leg je de kinderen verschillende situaties voor, zoals de voorbeelden hieronder, en lopen de kinderen naar de manier waarop ze iemand het liefst willen begroeten. Let op: Maak duidelijk dat het hier gaat om wat zij bij zichzelf voelen en wat zij willen, niet wat er van hen verwacht wordt.
Je kunt dit spel verder verdiepen door vragen te stellen, in de groep of in kleinere groepen:
Daarnaast kan je nog een situatie voorleggen en met de leerlingen bespreken. Dit kan je in de groep doen, of de leerlingen in groepjes laten overleggen.
Steven zit in de woonkamer lekker tv te kijken, zijn oom Tom komt binnen. Oom Tom begroet Stevens ouders, zijn moeder krijgt drie kussen en hij geeft Stevens vader een hand. Vervolgens gaat hij op zijn hurken zitten en vraagt aan Steven: “Krijg ik nog een knuffel?”
Steven vindt dat eigenlijk niet zo fijn, hij wil oom Tom liever geen knuffel geven. Hij wil liever een high five geven, maar hij weet niet zo goed hoe hij dit het beste kan doen.
Vragen die je met de kinderen kan bespreken (in de groep of in kleinere groepjes):
Wil jij leerlingen weerbaar(der) maken? Kijk dan ook eens naar het spel ‘Ok of niet ok’. Met dit spel werk je ook weer aan de kerndoelen, omdat de leerlingen in gesprek gaan over hun eigen normen en waarden en die van anderen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het wel of niet opstaan in de tram voor ouderen: is dit Ok of niet Ok? Kinderen gaan bewust om met verschillende situaties, waarin ze zorgdragen voor zichzelf en anderen.
Bestel Ok of niet Ok in de webshop