Elan BOOST is een integrale tussenvoorziening voor leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs die niet meer naar school gaan of dreigen uit te vallen.  Om deze kinderen weer perspectief en structuur te bieden, hun vaardigheden verder te ontwikkelen en daardoor een terugkeer naar school mogelijk te maken, is er Elan BOOST. BOOST staat voor: Behandeling, Onderwijs, Ontwikkeling, Samenwerking en Terugkeer.

De nog jonge school trok in 2020 in een bestaand schoolgebouw, gelegen in een rustige buurt in Huizen. De eerste jaren werd het interieur prachtig opgeknapt. Toen deze klus geklaard was, kon de buitenruimte onderhanden worden genomen.

Uitdagend voor zes- én zestienjarigen

Leerkracht Willem Smit somt snel op wat er buiten aanwezig was: “Een wipkip, een zandbak en een oude schommel. De allerjongste leerlingen van Elan Boost zijn 6, de oudste 16. Niet echt de leeftijd om te genieten van dit beperkte aanbod.” De nieuwe buitenruimte zou de hele doelgroep van Elan Boost moeten aanspreken, zes- tot zestienjarigen. Willem: “Lastig, want de plek is niet heel groot en de behoeften lopen natuurlijk ver uiteen. We wilden meer uitdaging. En dan uitnodigend vormgegeven, zodat onze leerlingen er echt gebruik van zouden gaan maken.”

Extra stevige kwaliteit

De school ligt in een groene omgeving, in hetzelfde gebouw als Elan Primair, waar de Rolf groep al eerder, samen met VrienDD, een prachtige speelomgeving had gerealiseerd. Willem en zijn collega’s wilden graag dezelfde, natuurlijke materialen, met name veel hout. En net als bij Elan Primair ook houtsnippers op de grond. Daarbij kwam de eis dat de toestellen bijzonder goed tegen een stootje moesten kunnen. Willem legt uit: “Vreedzaam samenspelen is op deze school niet altijd aan de orde, er is ook weleens ruzie. Dan is het fijn als een kind buiten, in een rustige omgeving, even kan afkoelen. Het materiaal moet er wel tegen kunnen dat onze leerlingen in een boze bui soms wat impulsief zijn.”

Wensen van leerlingen meegenomen

Medegebruik door kinderen uit de omgeving is niet aan de orde, daarvoor ligt de school te afgelegen. Het speciaal voor de gelegenheid geformeerde ‘pleingroepje’, waar Willem deel van uitmaakte, hoefde dus alleen rekening te houden met de eigen leerlingen. “De kinderen verblijven maar kort op onze school, hooguit een jaar, dus het had geen zin om ze bij het hele proces te betrekken. We hebben wel gebrainstormd met de leerlingen die op dat moment bij ons ingeschreven stonden, en hun adviezen – voetbal, basketbal, chillen én klimmen en klauteren – meegenomen bij het maken van een plan. In de wetenschap dat zij de realisatie niet zelf mee zouden maken.”

Ingewikkeld terrein

De vele wensen voor een klein stuk grond van ongeveer 400 vierkante meter was één lastig gegeven. Daar kwam nog bij dat het terrein hoogteverschillen had en dat er een paar markante bomen in de weg stonden die behouden moesten blijven. “En alsof dat niet ingewikkeld genoeg was, stond er ook nog een schuurtje dat niet weg mocht. Eigenlijk wilden we te veel voor deze plek, we waren dan ook heel benieuwd of VrienDD hier iets van kon maken.” Willem en zijn collega’s werden aangenaam verrast door een prachtig ontwerp. “Dat er geen twee sportvelden waren ingetekend, verbaasde ons natuurlijk niet. Maar doordat ze bedacht hebben om een basketbalring op de voetbalgoal te monteren, kunnen de leerlingen nu afwisselend voetballen en basketballen. Geniaal!”

We hebben nu precies wat we wilden, en binnen ons budget

Ook de kosten vielen uiteindelijk mee. “In eerste instantie was het plan te duur, maar samen met VrienDD hebben we naar goedkopere oplossingen gezocht die ook van goede kwaliteit zijn.  Ik moet zeggen: VrienDD is er echt heel goed in om zoveel mogelijk uit een budget te halen.” De school heeft nu precies wat het ‘pleingroepje’ wilde:

  • een klimmuur
  • een klim- en klautertoestel
  • twee schommels
  • bankjes om op te chillen
  • een voetbalveldje
  • een basketbalveldje

“En”, vervolgt Willem enthousiast, “straks ook een schitterende groenvoorziening.” Om voor de tuin niet al te veel geld uit te geven, gaan de leerkrachten en leerlingen zelf aan de slag. Er komen borders met planten, een moestuin en fruitbomen. “We gaan hier in het voorjaar mee beginnen. Dat is dan meteen een leuke activiteit voor onze leerlingen.”

Bekijk de resultaten zelf:

Wil jij ook een interieur met een WOW-factor?

We denken graag met je mee. Samen creëren we een aantrekkelijke binnen- en buitenruimte die opvallend goed bij de identiteit van je school of kinderopvangorganisatie past. En die absoluut de WOW-factor heeft!

Advies over de inrichting van jouw schoolplein