De meeste kinderen vinden muziek maken geweldig. Ze genieten ervan! Of dit nu zingen, dansen of met een paar sambaballen heen en weer schudden is. Muziek maken en luisteren is leuk! En vooral als je het samen doet. Zo stimuleert het onder meer sociale vaardigheden, heeft het een positief effect op taalontwikkeling en motorische ontwikkeling.
Muziek zorgt voor veel enthousiasme bij kinderen. Ook het maken van muziek en het creëren van geluiden is erg interessant. Speel met de kinderen het spel Muziekmonsters. Tijdens dit spel ontwerpen kinderen zelf maten en ritmes door het maken van geluiden, zoals het klappen in de handen of stampen met de voeten. Dit kan individueel, in groepjes of in een grote groep. Laat de kinderen de kaarten met de pictogrammen in een bepaalde volgorde zetten, maakt niet uit welke. Na een inleidingsgebaar, waarvoor je bijvoorbeeld de leuke handpop het gele muziekmonster kan gebruiken, beginnen de kinderen met muziek maken. Voeg de kaart erbij met het grote gele monster erop, dan mogen kinderen zelf een yell verzinnen. Dit zorgt altijd voor veel enthousiasme. Ze hebben namelijk inbreng op het verloop van het spel en het uiteindelijke ritme dat gespeeld wordt.
Je kan ook verschillende niveaus aanbrengen in de muziek. Zo kun je wisselen in tempo, wisselen in soorten geluiden en extra kaarten toevoegen, zodat je een langer ritme krijgt.
Daarnaast mogen kinderen ook zelf een geluid verzinnen. Dit schrijf je dan op de uitwisbare kaarten die ook in het spel zitten. Je kan hiervoor ook een muziekinstrument gebruiken uit de muziektas. Of maak gebruik van ritmische instrumenten. Deze instrumenten zijn ook leuk om te verwerken in allerlei andere activiteiten rondom muziek. Kinderen houden ervan om te experimenteren. Als met een instrument geluid kan worden gemaakt is het interessant. Zelfs voor de jongste kinderen, vanaf 1 jaar, zijn er al muziekinstrumenten om geluiden te maken en de ontdekken.
Het leuke is dat kinderen hier zoveel plezier aan beleven, en tegelijkertijd aan diverse ontwikkelingsdoelen wordt gewerkt.
Eén van de vele activiteiten in het educatieve programma Piramide is ‘Toontje Tik’. Toontje Tik maak muziek door op allerlei materialen te tikken. De kinderen doen zelf mee en luisteren ook naar geluiden uit de omgeving. Buiten tikt Toontje Tik op dingen die hij tegenkomt, zoals de deur, het hek, de zandbak, een steen, de regenpijp. Zeg elke keer voordat Toontje Tik gaat tikken het versje ‘Toontje Tik’ ritmisch op. Bekijk het filmpje van Toontje Tik.
Klankspel
De kinderen luisteren samen met Toontje Tik naar de verschillende klanken. “Hoor! Hoor je, dat klinkt weer een beetje anders!” Deel ritmestokjes uit en laat de kinderen ook zelf tikken op de voorwerpen die Toontje Tik tegenkomt. Maak er een gevarieerd klankspel van, geleid door Toontje Tik maar ook geleid door de spontane reacties van de kinderen waar Toontje Tik in meegaat.
Herhaal het versje ‘Toontje Tik’, maar laat de kinderen in plaats van met een ritmestokje bijvoorbeeld met steentjes tikken. Hoe klinkt dat?
Je kan het ook moeilijker maken. Toontje zegt dan: “Hoor je ook iets als we nergens op tikken? Wat horen we dan allemaal? Ssst. Toontje Tik luistert aandachtig. Ik hoor een vogel. Horen jullie dat ook?” Stimuleer de kinderen te benoemen wat ze horen en luister er telkens samen naar. Misschien kun je samen de geluiden nadoen met de stem.
Met deze activiteiten ervaren kinderen dat verschillende materialen een andere klank hebben.
In het educatieve programma Piramide vind je nog veel meer vrolijke activiteiten en spelsuggesties. Muziek is namelijk in alle projecten (thema’s) verwerkt. Zo kunnen de kinderen in het project ‘kunst’ bijvoorbeeld muziek maken met zelfgemaakte instrumenten. Of kunnen ze bewegen op muziek.
Als aan het eind van een speelmoment alles opgeruimd moet worden, probeer dit dan eens te doen met muziek. Dit zorgt voor een ontspannen sfeer, waardoor het opruimen veel makkelijker gaat. Laat ze ook lekker meezingen. De muziek vormt dan bovendien een vast herkenningspunt voor de kinderen: ‘We gaan opruimen!’
Met de Junior Muziekset kunnen ook de allerkleinsten hun muzikaliteit tot ontplooiing brengen.