NULL

Kennis delen

Inspirerende artikelen en inzichten

Want we delen graag ál onze kennis over de ontwikkeling van kinderen met de professionals in het onderwijs en de kinderopvang.

Tekenen in groep 6

Tekenen wordt voor de kinderen uit groep 6 steeds meer een proces waarbij de hand coördinatie is gegroeid. Vanaf jongs af aan zijn kinderen al bezig met tekenen, de een heeft hier meer gevoel voor dan de ander. Echter groeit deze vaardigheid en zullen tekeningen steeds meer een eigen leven gaan leiden. De kleurplaten verdwijnen en kinderen gaan aan de slag met het zelf maken van een tekening. Echter ligt het accent minder op het vak tekenen: in groep 6 leren kinderen hun creativiteit op verschillende manieren te uiten. Maar hoe kan je dit als leraar het beste aanpakken?

Tekenen bij andere vakken

Om de lessen van andere vakken leuker of creatiever te maken kan je als leraar aan de slag gaan met het betrekken van tekenen bij deze vakken. Denk aan het vak aardrijkskunde waar de leerlingen hun eigen wereld moeten tekenen, zodat ze hun fantasie gaan gebruiken. Ook kan je de leerlingen meenemen in het creëren van knutselwerken voor verschillende vakken. Denk aan het maken van een toren voor het vak geschiedenis, of een cadeautje voor kerst.

Andere manier van tekenen

Om het vak tekenen interessant te maken kan er ook op een andere manier invulling gegeven worden aan het vak tekenen. Probeer bijvoorbeeld met verschillende materialen te werken, zodat deze een hele andere vaardigheid vragen van de kinderen uit groep 6. Het is belangrijk om tekenen terug te laten komen in de lessen om creativiteit bij de kinderen te stimuleren. In de toekomst kan deze vaardigheid een mooie bijdrage zijn bij het oplossen van problemen of het maken van verbindingen tussen verschillende vraagstukken.

Kortom, er zijn verschillende manieren hoe tekenen terug kan komen in de lessen die de kinderen uit groep 6 krijgen. Het is een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling en stimulatie van creativiteit!