Geschikt voor
Basisschool Kinderopvang
Gepubliceerd op 30 september 2019 Leestijd 3 min.

Slim aan de slag

Programmeren, waar begin je?

Je weet dat computational thinking belangrijk is voor de toekomst van je leerlingen, maar zelf heb je er niets mee. Waar begin je dan? Hoe pak je het aan? “Begin zo jong mogelijk en op een speelse manier”, raadt onderwijsadviseur Sander Dorst aan. “Gewoon op het speelplein.”

programmeren

De tijd van een ingewikkelde programmeertaal leren is voorbij. Het gaat erom dat kinderen de principes van programmeren begrijpen. Bijvoorbeeld: door logisch redeneren, leren ze de juiste te stappen zetten om een probleem op te lossen.

Kinderen kunnen eerder swipen dan praten

Sander: “Kinderen van nu kunnen zowat eerder swipen dan praten. Jij leert ze codes te maken en te begrijpen. Een simpel lesvoorbeeld: teken 12 vakken op het schoolplein en laat je leerlingen bedenken hoe ze van A naar B komen. Twee vakjes vooruit, 1 vakje naar rechts, 1 vakje naar links enzovoort. Als je elke stap opschrijft heb je een code waarmee andere kinderen precies dezelfde weg kunnen afleggen. Je hebt de route geprogrammeerd.”

Eigen tempo!

Scholen zijn gewend om met lesplannen en leerlijnen te werken. Sander raadt dit af voor programmeren. “Computational Thinking is iets wat kinderen in hun eigen tempo leren. Er is genoeg spelmateriaal waarbij stapjes elkaar opvolgen. Dit principe zit ook in het dagritme: eerst doen we dit, dan doen we dat. Omdat kinderen dol zijn op dingen die bewegen, willen ze heel graag leren hoe je bijvoorbeeld een robotje kunt laten lopen. Door nu aandacht te besteden aan Computational Thinking kunnen ze later fouten in allerlei huis-, tuin-, en keukensystemen opsporen en oplossen.”

Sander adviseert om niet zomaar iets in een speelgoedwinkel te kopen. “Zonder meegeleverde onderwijskundige ideeën heb je daar niets aan. Informeer bij andere scholen naar hun ervaringen met een product. Of volg eerst mijn inspiratiesessie Robots in de klas/beginners.”

Aankooptips van Sander:

Dit spel laat kinderen kennismaken met vroege codeer- en programmeerideeën zonder elektronica.

Kinderen vanaf 4 jaar leren met UARO in 4 fases coderen, programmeren en probleemoplossend handelen.

Deze creatieve codeerset voor kinderen van 4-9 jaar is zonder pc of tablet én zonder woorden! Kinderen kunnen er zelfstandig mee werken.

Samen met Lotje reizen kinderen door ruimte en leren onderweg programmeren.

Lees meer over de inspiratiesessie robots in de klas / beginners van Sander Dorst.

Sander Dorst