Geschikt voor
Basisschool
NULL
Gepubliceerd op 26 mei 2020 Leestijd min.

De parel van...

‘Kahoot!’ in groep 1-2

Graag deel ik met jullie een werkvorm waaraan in mijn groep alle kinderen met veel plezier en een hoge betrokkenheid deelnemen. De ins en outs van Kahoot!

Innovatief observeren met behulp van ICT 

De eerste weken in mijn instroomgroep zijn we onder andere veel bezig geweest met de telrij, het representeren van hoeveelheden en hier de getalsymbolen tot en met 5 aan koppelen. Tijd voor een observatiemoment! 

Hiervoor maakte ik een Kahoot!-quiz via https://kahoot.com. 

In deze quiz krijgen de kinderen bij elke vraag een afbeelding te zien. Bijvoorbeeld een hand met drie vingers, vijf stippen op een dobbelsteen of één dokterskoffer. Uit de meerkeuzeantwoorden moeten zij het juiste cijfer selecteren. Dit doen zij met behulp van een iPad, waar ze de meerkeuzeantwoorden als kleuren en vormen zien. 

De voorbereiding: zo gepiept 

Zet de quiz op het digibord klaar via je profiel op https://kahoot.com. Ik heb bij deze activiteit gekozen voor de Classic 1:1 modus, waarbij de kinderen individueel meedoen op een iPad. Hierna verschijnt er een 7-cijferig nummer op het scherm. 

Op het device, bijvoorbeeld de iPad, ga je naar https://kahoot.it. Daar moet je de ‘Game PIN’ invoeren die zojuist is verschenen op het digibord bij het klaarzetten van de quiz. Wanneer je op ‘Enter’ drukt, kun je een ‘Nickname’ invoeren. Hier heb ik de naam van de betreffende kleuter ingevoerd. Klik op ‘OK, go!’ en de naam verschijnt op het digibord. Staan hier alle namen? Dan is het tijd om te starten. 

De quiz: leerzaam en leuk 

Bij de instellingen van de quiz heb ik de langste tijd gekozen. Hierdoor is er geen tijdsdruk voor de kinderen. Wanneer alle kinderen een antwoord hebben gegeven, gaat de quiz automatisch verder. Ik lees de vragen voor en geef de kinderen even de tijd om de antwoorden zelf te lezen. Wanneer kinderen dan al het juiste antwoord aantikken, kan ik zien wie de hoeveelheid kan representeren en wie het getalsymbool hiervan kent. Ik herhaal de vraag en lees ook de antwoorden voor. Ik loop een rondje en observeer wie er niet uitkomt. Daar ga ik bij zitten en ik behandel samen de vraag en doorloop de antwoorden. 

Zelf uitproberen: dat kan! 

Voor de quiz heb ik 15 vragen gemaakt, maar binnen 10 vragen had ik al gezien welke kinderen dit doel behaald hadden en met welke kinderen ik nog momenten plan om extra te oefenen. 

Via de Kahoot!-website kan ik mijn quiz met je delen – via deze link. 

Nena Heesakkers

Juf op een Kindcentrum in Rosmalen

Mijn naam is Nena Heesakkers en ik ben juf van een instroomgroep 1 op een Kindcentrum in Rosmalen. Ik heb ervaring opgedaan met de online quizomgeving ‘Kahoot!’. Voor mij als leerkracht is dit een andere, leuke en innovatieve manier om spelend te leren én de kennis te meten in mijn groep.