Gepubliceerd op 19 september 2019
Leestijd 2 min.

STEAM helpt kinderen bij het ontwikkelen van een creatieve, probleemoplossende, kritische en zelfsturende houding. Zodat ze later probleemloos kunnen programmeren, samenwerken, creatief denken en onderzoeken. Leuk op papier, maar hoe krijg je dat in de klas voor elkaar?

Leren is een gezamenlijke ontdekkingstocht

Martijn ziet bij veel leerkrachten belangstelling voor STEAM, maar merkt ook dat zij niet goed weten hoe ze het in praktijk kunnen brengen. Martijn: ‘STEAM prikkelt de nieuwsgierigheid die kinderen van nature hebben. Ze stellen vragen. Als leerkracht begeleid jij ze bij de zoektocht naar de oplossing. Decennialang waren de rollen omgedraaid: de leerkracht stelde de vragen, kinderen leerden het goede antwoord te geven. STEAM is een gezamenlijke ontdekkingstocht.’

Maak een Vragen- en Kennismuur

Als leerkracht heb je een coachende rol in die ontdekkingstocht. Je stimuleert kinderen om tot onderzoeksvragen te komen. Martijn: Domme vragen bestaan niet, alle vragen leiden tot kennis. Verzamel ze samen met je leerlingen op een Vragenmuur en deel ze in categorieën in. Op het moment dat het thema aan bod komt, ga je samen op zoek naar het antwoord. Dat zet je vervolgens op de Kennismuur. Zo maak je zichtbaar wat de kinderen hebben geleerd. Met STEAM als mindset tover je elke les om tot een onvergetelijke leerbeleving en dat is nu net wat we willen bereiken bij onze leerlingen.’

Meer weten?

De afdeling Onderwijsadvies en Ontwikkeling van de Rolf groep biedt professionalisering aan op het gebied van STEAM.