Gepubliceerd op 10 januari 2022 Leestijd 5 min.
Geschikt voor
Basisschool Kinderopvang
NULL
Gepubliceerd op 10 januari 2022 Leestijd 5 min.

Slim aan de slag

Hoe kunnen we kinderen in deze tijden het beste helpen in hun naaste ontwikkeling?

Een vraag die veel leerkrachten bezighoudt in een tijd van veel Lock downs. Kinderen hebben op hun eigen manier sprongen gezet. Maar de sprongen zijn niet voor iedereen hetzelfde. Hoe kan je als leerkracht hier het beste bij aansluiten? Angelique Teeuwen, i-coach en leerkracht, geeft antwoord op deze vraag met KITT.

KITT

KITT biedt nieuwe kansen

Met de NPO gelden is veel mogelijk. Ik ben ook op zoek gegaan naar andere middelen. Zo kwam ik uit bij KITT. KITT is een digitaal middel dat kan aansluiten bij de zone van naaste ontwikkeling. Het is mogelijk om als leerkracht zelf boeken in te spreken. Kinderen nemen dan KITT mee naar de leeshoek en luisteren daar naar het verhaal.

Gebruiksvriendelijk voor kinderen

KITT is gebruiksvriendelijk voor kinderen ook omdat het tegen een stootje kan. Met KITT kunnen kinderen zelf een verhaal voor lezen aan. Dit maakt het leuk en leervol. Als leerkracht hoor je welke sprongen hij of zij al met lezen gemaakt heeft.

Tips om er mee aan de slag te gaan

Op basis van mijn ervaringen zijn dit suggesties voor de les:

  • Spreek bij KITT een boek in, met een belletje. Bij het belletje draaien de kinderen de bladzijde om.
  • Laat voor anderstaligen een boek in de moedertaal opnemen met KITT. Wellicht is er een leerling uit de bovenbouw die dit kan doen. Laat kinderen zelf voorlezen aan KITT. KITT neemt dit dan op. Daarna kan je dit afspelen in de grote groep, naluisteren voor jezelf en/of in een luisterhoek zetten en dat andere kinderen kunnen luisteren.
  • Spreek bij KITT rekenverhalen in en laat kinderen deze oplossen.
  • Maak een speurtocht en spreek deze in op KITT. De kinderen luisteren naar KITT en lossen de speurtocht op. Dit kan in de school, maar ook buiten is dit mogelijk.
  • Levend programmeren: maak een veld met 9 hoepels en in de hoepels komen kaarten te liggen. Spreek van te voren bij KITT enkele opdrachten in. Daarna voeren de kinderen deze opdrachten zelfstandig uit.

Dit is ook mogelijk met KITT:

  • Kinderen kunnen foto’s maken met KITT. Zo kun je kinderen foto’s laten maken van een bepaald cijfer of letter.
  • Je kan filmpjes maken m en dit is handig om digitaal terug te kijken met de groep.
  • In de rug zitten magneten en zo kan je KITT ook andere kleding aantrekken. Of kleding laten maken door kinderen.
  • Formatief toetsen. Ieder leert op zijn of haar manier. Hoe fijn is het dan om een voorgelezen tekst van een kind terug te luisteren?

De batterijduur van KITT is 8 uur en zo kan hij een hele dag mee. Als de batterij van KITT bijna leeg is, dan vertelt KITT dat hij wil gaan slapen. KITT is Engelstalig, maar ik merk dat kinderen hier geen problemen mee hebben.

Hoeveel sterren geef je KITT?

Ik geeft KITT 5 sterren. Het is een echte aanrader voor het onderwijs!

Angelique Teeuwen

Leerkracht en Wetenschap & Techniek-coach

Leerkracht unit 2 (4 – 7 jarigen) bij kindcentrum de Wouter in America van Dynamiek scholengroep. Mijn baan als leerkracht combineer ik door als Wetenschap&Techniek-coach te werken voor twee scholen. Daarnaast werk ik nog een halve dag als wetenschap en techniek inspirator voor Dynamiek Scholengroep en ben ik coördinator binnen STEAM Limburg. Mijn ambitie als Wetenschap&Techniek-coach/ inspirator is andere leerkrachten te inspireren en innoveren op het gebied van wetenschap en techniek.

Meer weten over KITT?

Bekijk de video van KITT in Action met mr. P. (Engelstalige video).

Wil jij de veelzijdige, vakoverschrijdende begeleidende robot KITT in jouw groep?