Gepubliceerd op 30 oktober 2023
Leestijd 5 min.

De meesten van ons vinden het leuk om een sinterklaasgedicht bij een cadeau of surprise te krijgen. Maar het is vooral leuk als de schrijver creatief aan de slag is gegaan en het een persoonlijk en origineel gedicht is. Moeilijk? Nee hoor, want gedichten schrijven kun je leren.

Zo zou je een les over poëzie in de midden- of bovenbouw kunnen beginnen. Je hebt direct de aandacht van je leerlingen én je maakt meteen duidelijk dat gedichten dingen zijn die je in het dagelijkse leven ook kunt gebruiken.

Dat is precies de filosofie van Nieuw Nederlands Junior Taal: taal is niet alleen een vak op school, maar vooral iets dat je buiten school op allerlei manieren gebruikt. In het taalonderwijs gaat het erom leerlingen te leren wanneer welke taal handig en passend is en hen daar vaardiger in te maken.

Zo zit het in Nieuw Nederlands Junior Taal

Om taal goed te leren gebruiken moet je meer over taal weten. Daarom is ieder blok van Nieuw Nederlands Junior Taal voor groep 4 t/m 8 opgebouwd rondom een specifiek taalproduct. Zoals een advertentie, een interview of dus een gedicht. Stap voor stap leren leerlingen wat elk product inhoudt en hoe ze vaardigheden zelf kunnen toepassen. In elk blok vertellen experts in filmpjes wat de kenmerken van het taalproduct zijn en geven ze tips. Bijvoorbeeld dat je in een gedicht kunt vertellen hoe je je voelt door vergelijkingen te maken. Of dat rijm helpt, maar niet verplicht is. Uiteindelijk presenteren leerlingen hun eigen werk aan elkaar en geven ze elkaar feedback. Zo passen ze actief alle opgedane taalkennis toe.

Aan de slag: tip voor in de klas

De lootjes zijn getrokken en het is tijd om surprises te maken. Daar hoort een mooi gedicht bij. Maar je eigen gedicht schrijven kan lastig zijn. Waar wil je over schrijven en hoe ga je van start? Om je leerlingen op weg te helpen, geeft taalexpert Myron Hamming een gouden tip. Deel lege vellen papier uit, zet je timer aan en laat je leerlingen één minuut lang alle woorden opschrijven die in hen opkomen. Dit mogen emoties, gevoelens, leuke herinneringen en hobby’s van hun klasgenootje zijn. Voor je het weet hebben je leerlingen genoeg mooie ideeën om te verwerken in hun gedicht en kunnen ze beginnen met schrijven.

NNJR1

Wil je zien hoe andere leerlingen met Nieuw Nederlands Junior Taal een gedicht hebben gemaakt?

Bekijk dan de video van Stan!

Bekijk de video van Stan