Onderbouwde keuzes
Het proces waarin keuzes worden gemaakt – wat doe je wél of juist niet – is de basis van effectieve school-ICT. De inzet van Microsoft-tools is in veel situaties een verandering. Die verandering start met het ontwikkelen van een (beknopte) visie waarin het juiste platform mensen, leerinhoud en inzichten samenbrengt. Welke richting kiest de school en wat betekent die koers op de langere termijn? Een belangrijke vraag die je jezelf gaat stellen is: ‘sluit het curriculum en de wijze van beoordeling aan bij onze (nieuwe) visie?’
De kracht van samen
De Rolf groep en Microsoft hebben samen zó veel ervaring in onderwijs dat we jou het wiel kunnen aanreiken. Dan hoef je het zelf niet uit te vinden.
Andere scholen kunnen je helpen met het opdoen van inspiratie, ideeën of mee ontwikkelen aan innovaties (bijvoorbeeld een doorlopende leerlijn). Door deel te nemen aan een professionele leergemeenschap die ideeën, succesvolle strategieën en inhoud deelt, motiveren docenten elkaar om te groeien en zich aan te passen.
Aandacht voor de fysieke leeromgeving
Ook in een digitale leerwereld, of juist in een digitale leerwereld, is oog voor fysiek leren van groot belang.
We kunnen samen met je school zorgen dat de fysieke leerruimte matcht met de leerdoelen. Een voorbeeld van een strategie is om leerlaboratoria en studio’s te bouwen naast gemeenschappelijke ruimtes, stille ruimtes en samenwerkingsruimtes. Een laagdrempelige aanpak is om bestaande ruimtes op te splitsen in gespecialiseerde zones.
Meten op dagelijkse basis
Een belangrijke meerwaarde van de inzet van Microsoft-tools is dat meten van resultaat aan de orde van de dag is. Zo kun je continu verbeteren en in de gaten houden of je koers klopt met je visie. Als je in je visie meer naar vaardighedenonderwijs wil gaan, zijn kennistesten waarschijnlijk geen goede maatstaf. Zorg dat je gaat meten wat je wil weten.