Gepubliceerd op 11 september 2023
Leestijd 10 min.

Tijd voor boeken, want de Kinderboekenweek komt eraan! In dit blog laten we je zien hoe je de taalontwikkeling kunt versterken, in combinatie met de digitale ontwikkeling. Dit jaar duiken we in boeken rondom het thema ‘Bij mij thuis.’ Visualiseer deze boeken eens door ze tot leven te laten komen in films!

Verhoog de betrokkenheid met greenscreen technologie

Met behulp van greenscreen-techniek is dit eenvoudig en leuk om te doen. De gratis Greenscreenbox-app verandert alles dat groen is, door een achtergrond naar keuze. Laat leerlingen zelf een tekening maken over het boek dat jullie lezen. Dat wordt het decor voor hun film. Voor leerlingen is het magisch dat zij in hun eigen tekening kunnen spelen en zo het verhaal tot leven kunnen brengen. Je kunt natuurlijk ook een foto maken of zoeken die bij het gelezen boek past. De magie en het plezier van de greenscreen-techniek zorgen voor een hoge betrokkenheid bij je leerlingen.

Dit leren ze:

  • Taal-denkvaardigheden, zoals
    • Woordenschat
    • Op je beurt wachten met praten
    • Zinsbouw
    • Verhaalopbouw
    • Duidelijk spreken
  • Digitale vaardigheden, zoals
    • Mediawijsheid (ontdekken dat foto’s en video’s niet altijd waar zijn)
    • ICT-basisvaardigheden (een digitaal product ontwerpen)

Dit heb je nodig

  • Het Kinderboekenweekgeschenk Ravi en de laatste magie (of een ander boek)
  • Greenscreenbox + Toolblox
  • Tablet (Android/iOS), Chromebook/laptop met back camera
  • Greenscreenbox App (gratis)
  • Achtergrondafbeelding die bij het gelezen boek past
  • Speelgoed of plaatjes als personages
  • Werkblad
  • Plakband of pritt buddies

Aan de slag!

Boeken en prentenboeken zijn een fijn startpunt voor het maken van greenscreen-video’s. Gebruik bijvoorbeeld het Kinderboekenweekgeschenk Ravi en de laatste magie.

De leerlingen gaan dit verhaal in groepjes visualiseren door er een film van te maken met de Greenscreenbox.

Download en print het werkblad van de materialenlijst.

Stap 1: Maak een beschrijving
Op de eerste bladzijde van het werkblad maken ze een beschrijving. Zoals: hoe ziet het tehuis met oude mensen eruit? Hoe groot zijn de kamers? Hoe zien die oude mensen eruit? Wat hebben ze aan, hoe zit hun haar, hebben ze kenmerken zoals een grote snor of een klein leesbrilletje? Deze beschrijvingen dragen bij aan de woordenschat van de leerlingen. Ook helpt het hen om het verhaal goed te visualiseren.

Stap 2: Maak een storyboard
Op de 2e bladzijde van het werkblad vind je een storyboard. Daarmee beschrijven de leerlingen de verhaalstructuur en de hoofdlijnen van het boek en denken ze goed na over wat er gezegd en gedaan moet worden in de film.

Je kunt de verfilming het beste per scène uit het boek maken. Dan is het beter behapbaar voor je leerlingen. Laat bijvoorbeeld ieder groepje een andere scène maken. Na afloop kun je de verschillende scènes aan elkaar vast plakken met een videobewerkings app. Een andere optie is om het verhaal in hoofdlijnen te verfilmen in plaats van per scène.

Bonus
Na het verfilmen, kun je zelfs een stap verder gaan. Laat je leerlingen zelf een vervolg bedenken op het gelezen boek. Dit werken ze eerst weer met een storyboard uit, waarna ze het verfilmen.

5 handige tips

  • Begin klein: laat leerlingen eerst experimenteren met de greenscreen-techniek.
  • Maak plakband dubbelzijdig of gebruik Pritt Buddies om voorwerpen vast te plakken aan de groene stroken.
  • Door als leerkracht ook af en toe mee te spelen met je leerlingen, kun je de taal koppelen aan de handelingen en versterk je de taalvaardigheden van je leerlingen.
  • Zorg voor rijk spelmateriaal dat binnen het thema past en de fantasie prikkelt.
  • Bekijk klassikaal de gemaakte filmpjes op het digibord. De leerlingen horen de taal nu nogmaals én ze mogen trots zijn op wat ze hebben gefilmd.