Gepubliceerd op 5 maart 2025
Leestijd 5 min.

Jonge kinderen zijn geboren ontdekkers. Ze stellen eindeloos vragen en willen alles om zich heen begrijpen. Waarom schijnt de zon? Waar gaat het water naartoe als je het op de grond morst? En misschien wel de meest gestelde vraag: waarom zinkt een steentje, maar blijft een houten blokje drijven? Wetenschap is overal, en juist bij jonge kinderen kun je op speelse wijze aansluiten bij deze natuurlijke nieuwsgierigheid. In deze blog ontdek je hoe je kinderen laat redeneren en experimenteren met een eenvoudig maar fascinerend proefje: drijven of zinken.

Waarom is wetenschapsspel belangrijk?

Wetenschapsspelletjes zijn een geweldige manier om kinderen te laten redeneren. Ze leren voorspellen, observeren en conclusies trekken. Dit zijn waardevolle vaardigheden die niet alleen in de wetenschap, maar ook in het dagelijks leven van pas komen. Het leuke is dat je voor een wetenschappelijk experiment niet altijd ingewikkelde materialen nodig hebt. Met een bak water en een aantal alledaagse voorwerpen kun je kinderen laten ontdekken waarom sommige dingen drijven en andere zinken.

Het proefje: drijven of zinken

Wat heb je nodig?

  • Een grote bak met water, bijvoorbeeld je watertafel of een transparante opbergbak.
  • Verschillende voorwerpen, zoals:
    • Een stukje kurk
    • Een steentje
    • Lepels (hout en metaal)
    • Een plastic dop
    • Een knikker
    • Een spons
    • Een blokje hout
    • Aluminiumfolie (om zelf vormen mee te maken)
  • Een vel papier en stiften of een whiteboard

Hoe pak je het aan?

Voorspellen

  • Laat de kinderen de voorwerpen bekijken en voelen. Vraag hen: Denk je dat dit gaat drijven of zinken?
  • Laat ze hun voorspellingen opschrijven of tekenen in een eenvoudig schema met twee kolommen: Drijft en Zinkt.

Het experiment

  • Laat de kinderen de voorwerpen één voor één in het water leggen.
  • Bespreek steeds wat er gebeurt: Klopte je voorspelling? Waarom denk je dat dit voorwerp drijft of zinkt?

Ontdekken

Dit experiment gaat niet zozeer om de exacte verklaring achter drijven en zinken, maar meer om het stimuleren van nieuwsgierigheid en het doen van ontdekkingen.

  • Laat kinderen zelf ontdekken wat er gebeurt en bespreek hun bevindingen zonder direct in te gaan op de wetenschappelijke theorie erachter.

Experiment uitbreiden

  • Laat kinderen zelf een bootje maken van aluminiumfolie. Hoeveel knikkers kunnen ze erin leggen voordat het zinkt?
  • Vraag: Hoe kunnen we ervoor zorgen dat het bootje meer gewicht kan dragen?

Wat leren kinderen van dit proefje?

Door dit proefje doen kinderen ontdekkingen die hen helpen logisch te redeneren:

  • Zelf onderzoeken en inzicht krijgen:

Door zelf voorspellingen te doen en deze te testen, leren kinderen verbanden te leggen tussen oorzaak en gevolg.

  • Herkennen van patronen:

Na meerdere voorwerpen te testen, beginnen kinderen te zien welke materialen vaker drijven en welke meestal zinken. Zoals:

  • Hout drijft, steen zinkt. Maar een groot stuk hout kan zwaarder zijn dan een klein steentje, en toch blijft het drijven!
  • Voorwerpen met lucht erin blijven vaak drijven, zoals een opgeblazen bal of een lege plastic fles.

Wetenschap als basis voor ontdekkingen in de toekomst

Het mooiste aan dit proefje is dat het aansluit bij de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen. Door ze zelf te laten ontdekken en experimenteren, stimuleer je hun wetenschappelijke blik op de wereld. En wie weet… misschien inspireren deze kleine ontdekkingen hen wel tot grote wetenschappelijke vragen én oplossingen in de toekomst!

Wil je dit proefje met de groep gaan uitvoeren?

Bekijk de benodigde materialen in onze webshop

Ga naar de webshop