Gepubliceerd op 13 oktober 2023
Leestijd 10 min.

Nicole Verdonk en Jeannette Bregman vlogen eind augustus naar Lissabon om deel te nemen aan de jaarlijkse EECERA conferentie. Samen met een grote groep internationale wetenschappers, beleidsmakers en andere professionals uit de praktijk bogen zij zich vier dagen lang over de ontwikkeling en begeleiding van het jonge kind. Het was hun eerste bezoek aan deze jaarlijkse conferentie. Het enthousiasme is groot: dit smaakt naar méér!

De onderwijsadviseurs kwamen terug met een schat aan inzichten en ideeën waarmee ze Nederlandse scholen nóg beter kunnen ondersteunen bij de ontwikkeling van jonge kinderen. Nicole: “We hebben zoveel inspiratie opgedaan! Onze opdrachtgevers kunnen hier beslist veel aan hebben.

Nieuwe researchresultaten over actuele onderwerpen

Een belangrijke reden om deel te nemen aan het congres, is dat er in Nederland én daarbuiten heel veel onderzoek wordt gedaan naar onderwijs aan het jonge kind. Er is hierover gedegen, wetenschappelijk onderbouwde kennis beschikbaar. Nicole: “Toch zie je steeds dezelfde onderwerpen rondgaan. Het lijkt wel alsof we elkaar voortdurend napraten, terwijl er zoveel nieuwe inzichten zijn met betrekking tot early childhood education. Wij wilden graag ontdekken welke nieuwe researchresultaten voor kinderen van 0 tot en met 8 jaar voorhanden zijn.” Jeannette vult aan: “En dat is veel. Wat betekent bijvoorbeeld ‘belonging’ voor een kind? Het is wetenschappelijk aangetoond dat jonge kinderen enorm goed gedijen bij een gevoel van belonging, dus zich gezien en erkend weten binnen de groep en binnen de school. We leggen op deze leeftijd de basis voor het verdere leven, het is echt onwijs belangrijk om op de hoogte te zijn van dit soort nieuwe inzichten en deze toe te passen in je werk!”

Opbrengstgericht denken staat ontwikkeling in de weg

Een echte eyeopener voor Nicole is een onderzoek dat aantoont dat elke investering in jonge kinderen zich zes keer terugverdient in hun latere schoolcarrière. Nicole: “Ik wist wel dat in de meeste Europese landen meer aandacht is voor de ontwikkeling van jonge kinderen dan in Nederland. Dat begint al op de PABO, waar onderwerpen rond het jonge kind maar een klein deel uitmaken van het curriculum. Maar dat die geringe belangstelling zo’n grote invloed heeft op het latere leren, had ik niet verwacht. Reden genoeg om extra aandacht te besteden aan de educatieve waarde van spelen en goede spelbegeleiding en -interactie. Veel leerkrachten zijn zich hier onvoldoende van bewust. Hoe speel je goed mee en wat is dan je interactie? Geven we nu wel of geen instructie, en hoe doen we dat dan? Spel is een beetje een ondergeschoven kind. Als reden horen we vaak dat de resultaten van spel niet te meten zijn en dat er daarom geen verantwoording over kan worden afgelegd. Heel jammer, want dat opbrengstgerichte denken staat de ontwikkeling van jonge kinderen in de weg. En dat terwijl er zoveel wetenschappelijke gefundeerde kennis is over het belang van spel en interactie! Wij kunnen leerkrachten nu nog beter helpen om spel gericht in te zetten en zo de kwaliteit van hun pedagogisch en didactisch handelen te vergroten. We doen dat op basis van inzichten die voortkomen uit nieuwe onderzoeken, zoals die zijn gepresenteerd op de EECERA conferentie.”

Kinderen tot ontwikkeling brengen, daar gaat het om

Jeannette en Nicole zijn ervan overtuigd dat leerkrachten weer meer van hun vak gaan houden als ze met nieuwe inzichten aan de slag gaan. Een veelgehoorde term in Lissabon was ‘schoolification’, oftewel ‘het verschoolsen’ van het onderwijs. “Dat is nu precies waardoor het vaak misgaat,” menen de onderwijsadviseurs. Jeannette: “Je moet je als leerkracht te veel bezighouden met afvinken, monitoren en rapporteren en komt niet toe aan de reden waarom je voor dit vak hebt gekozen: kinderen tot ontwikkeling brengen. Leerlingen van 6 en 7 jaar oud zijn qua brein nog jonge kinderen, maar ze worden in groep 3 als schoolkinderen behandeld. Gelukkig wordt dit probleem onderkend en zijn programmamakers al bezig met een benadering die meer recht doet aan de ontwikkeling van deze leeftijdsgroep.” Wat daarbij centraal kan staan is ‘verwondering’, wat ook een conferentie-thema was. “Een heel mooi, licht onderwerp, legt Nicole vol enthousiasme uit, wat dieper gaat dan nieuwsgierigheid en verbazing. Verwondering is wat een kind van binnenuit motiveert. Belangrijk om daar in ons onderwijs gebruik van te maken. Wanneer je als leerkracht op die manier, dus met verwondering, naar de kinderen in je klas te kijkt, weet je weer waarom dit zo’n prachtig beroep is.

Over de onderwijsadviseurs

Nicole Verdonk

Nicole Verdonk
Onderwijsadviseur Jonge Kind
T: 06 4225 8165
E: nicole.verdonk@derolfgroep.nl

Jeannette Bregman

Jeannette Bregman
Onderwijsadviseur Jonge Kind
T: 06 29082745
E: jeannette.bregman@derolfgroep.nl

 

Wil je meer leren over het jonge kind?

Bekijk dan onze opleiding Jonge Kind Specialist of ga mee op studiereis naar Reggio Emelia.

Lees meer over de opleiding Lees meer over de studiereis