Direct contact?
Anita Aalpoel
Neem contact op Anita Aalpoel Teamleider Onderwijsadviseurs
Neem contact op

In je organisatie succesvol aan de slag gaan begint met het opstellen van een gezamenlijk bepaalde, gemaakte en dus gedragen schoolvisie. Echter met ‘het bepalen van de route is het reisdoel nog niet bereikt!’ Te vaak gebeurt het dat enthousiast gestarte veranderplannen vastlopen en niet leiden tot de gewenste verbetering.

Deze opleiding is gecertificeerd door het Schoolleidersregister PO en opgenomen in het register in het kader van de herregistratie. (ID nummer: 509157)

Inhoud van de opleiding

Deze opleiding helpt je de focus te bepalen, de mensen op passende wijze te betrekken en in hun kracht te zetten om zo samen het beste uit elkaar en de organisatie te laten komen.

Na het volgen van deze opleiding heb je ervaringen opgedaan en inzichten, voorbeelden en tools in handen om binnen je school, met je schoolteam vanuit missie en visie de ontwikkeling van je school daadwerkelijk tot actie te laten komen. Je hebt in beeld hoe je team opgebouwd is. Je weet welke krachten je medewerkers én jij zelf hebben om onderwijsverbetering in de school tot stand te brengen.

Je kent de verschillende vormen van veranderkapitaal en weet hoe je je organisatie in moet richten om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk verandercapaciteit inzet om de school door te laten ontwikkelen.

Onderwerpen

  • Missie, visie en kernwaarden
  • Why how what van Simon Sinek
  • De piramide van Daniel Kim
  • Hoe verbind je de visie met de kwaliteit van je school?
  • Binden, boeien en behouden van goed personeel
  • Professioneel kapitaal; Hoe zet ik ieder individu én het team optimaal in zijn kracht?

Opbouw van de opleiding

De opleiding is opgebouwd uit 1 tweedaagse en 3 losse contactdagen (40 uur) en 80 uur zelfstudie. Tussen alle bijeenkomsten door zijn er zelfstudieopdrachten en ontvang je tussentijdse feedback.

Leerdoelen

  • De schoolleider reflecteert op basis van de theorie van professioneel kapitaal op zijn eigen praktijksituatie. Vanuit een overzicht van krachten en kansen maakt de schoolleider voor zichzelf en het schoolteam inzichtelijk waar verbeterkansen liggen
  • De schoolleider kent de 5 elementen (zoals beschreven door Knoster) van een geslaagde verandering. Hij kan deze herkennen in eerdere geslaagde en/of niet geslaagde veranderingen. Hij kan de theorie benutten om bij toekomstige veranderingen de beoogde verandering wel te bereiken en weet hoe zijn eigen handelen invloed heeft op deze veranderingen door hierop te reflecteren.
  • De schoolleider kent de theory U en kan in verandertrajecten de verschillende fasen herkennen, duiden en zorgen voor passende interventies in zijn gedrag als schoolleider.
  • De schoolleider kent het Concern based adoption model en benut deze om in verandertrajecten begeleiding op maat te geven aan zijn teamleden. Hij reflecteert hoe het toepassen van het CBAM model effect heeft op de ingezette verandering in vergelijking met de eerdere situatie.

Algemene opleidingsinformatie

Wat kost de opleiding Van moeizaam veranderen naar duurzaam verbeteren?

De totale opleiding kost  € 3.495,-. Dit is inclusief verblijfskosten en diner.

Wat is de studiebelasting?

De studiebelasting is 120 uur, waarvan 40 contacturen.

Waar en wanneer kan ik de opleiding volgen?

Opleidingsdata:

Momenteel zijn we druk met het plannen van de data. Wil jij jouw interesse in deze opleiding alvast kenbaar maken? Neem dan contact met mij op.

Opleidingslocatie:

de Rolf groep
Mercuriusweg 14
4051 CV Ochten

Incompany

Wil je de opleiding samen met je schoolleider-collega’s in company volgen? Vraag hier je gratis offerte aan.

Bij welke professionaliseringsthema's sluit de opleiding aan?

De opleiding sluit aan bij:

  • Verandermanagement