“Uit de taalhoek hoor ik ineens een paar kinderstemmetjes giechelen: ze spelen en leren met de interactive wall en hebben de grootste pret! Ze hebben ontdekt wanneer ze op het groene knopje onder een plaatje drukken je de juf het woord hoort uitspreken en zeggen het woord na. Ik hoor eerst mijn eigen stem het woord ‘de schaar’ zeggen, gevolgd door de stem van giechelende kinderstemmetjes; ‘de schaar’. Vol enthousiasme ontdekken ze de Nederlandse woorden op de interactive wall m.b.v. het spel taalmaatje.”
De interactive wall is een groot succes in groep 1-2 van juf Ashley op de Margarethaschool in Arnhem. De school kenmerkt zich door een groot aantal NT2 leerlingen waar de beheersing van de Nederlandse taal vaak onvoldoende beheerst wordt. Met de komst van de interactive wall zijn de kinderen van groep 1-2 steeds meer eigenaar van hun eigen leerproces en kunnen hier zelf sturing aan geven: begeleiding van de leerkracht is weinig tot niet nodig en kinderen zijn enthousiast!
De combinatie van de interactive wall en het spel taalmaatje blijkt een groot succes te zijn: de kinderen leren op een speelse manier de Nederlandse woorden waarbij auditief versterkt wordt door de visuele ondersteuning (taalmaatje).
‘’Bij het introduceren van de interactive wall zijn alle kinderen direct enthousiast. Alle kinderen willen met het aangeboden spel aan de slag, maar ik wil het eerst graag uitproberen met de NT2 kinderen die er het meeste baat bij zullen hebben. Na een korte instructie van nog geen twee minuten, gaan de kinderen enthousiast aan de slag. Waar de 1 gelijk de woorden na zegt, is de ander eerst aan het ontdekken welk geluid/ tekst achter ieder knopje zit. Ze maken op hun eigen manier contact met elkaar en zijn verwonderd: deze muur kan echt praten!’’
Na een paar dagen is er al resultaat: de kinderen die veel gespeeld (en geoefend) hebben met de interactive wall en taalmaatje kunnen enkele plaatjes zelf benoemen: er is een groei zichtbaar en meetbaar in de actieve en passieve woordenschat.
Naast het inoefenen en uitbreiden van de woordenschat, blijkt de interactive wall nog veel meer positieve dingen met zich mee te brengen. Naast de gebruiksvriendelijkheid: het inspreken gaat gemakkelijk en kost weinig tijd, kunnen de kinderen er ook zelfstandig mee aan de slag. De interactive wall is geschikt om te werken aan allerlei doelen: rekendoelen, taaldoelen, maar biedt ook ruimte voor bewegingsactiviteiten (zoek en vind). Het enige nadeel zijn de kleine vakjes waar de kaartjes in moeten, maar ook daar hebben we een oplossing voor bedacht: klittenband op de vakjes!
De interactive wall kan naast taalmaatje ook gebruikt worden voor de volgende activiteiten: zoek en vind spel, hoeveelheden tellen, herkennen van vormen, luistervaardigheid, letterkennis, klankenmemory. Al met al een multifunctionele muur waarop de mogelijkheden eindeloos zijn! In mijn ogen is de interactive wall een onmisbaar item in iedere kleuterklas.
In deze video testen James, Fay-Lieve & Lise de interactieve wandplaat.