Gepubliceerd op 2 oktober 2024

Tijdens een studiedag is het belangrijk om een gebalanceerd programma te hebben. Je wilt het liefst een goede verhouding tussen inspanning en ontspanning. Maar hoe doe je dit? Hieronder zie je een voorbeeld hoe je de tijd in kan delen tijdens jouw studiedag.

Tijdschema studiedag

Ochtend

08.30 uur – Ontvangst gasten

09.00 uur – Centrale opening met keynote

10.00 uur – Korte pauze en bewegen naar workshops ruimtes

10.15 uur – Workshop ronde 1

11.00 uur – Wissel

11.15 uur – Workshop ronde 2

12.00 uur – Lunch

Middag

13.00 uur – Workshop ronde 3

13.45 uur – Wissel

14.00 uur – Workshop ronde 4

14.45 uur – Middag break

15.15 uur – Plenaire afsluiting met activiteit

16.30 uur – Afsluitende borrel

17.30 uur – Einde en vertrek gasten

Kan je door de bomen het bos niet meer zien door de hoeveelheid workshops die er zijn? Hieronder vind je workshops die de Rolf groep je onder andere kan bieden. Ze zijn ingedeeld per doelgroep.

Workshops per doelgroep

Alle professionals

  • Hoge verwachtingen: de verwachtingen die je als leerkracht hebt, hebben onbewust invloed op de leerprestaties
  • Prioriteren (timemanagement): deze workshop kan voor verschillende doelgroepen worden ingezet
  • Kernkwadranten van Ofman

Directies:

  • Beleidsrijk begroten
  • De schoolleider doet ertoe: leidinggeven aan goed taal/leesonderwijs
  • Agile vergadersessies: korter en effectiever

Jonge kind: kinderopvang en kleuters

  • Spel bevorderen door interactievaardigheden
  • Loose Parts Play: exploreren en experimenteren met materiaal: het proces belangrijker dan het eindproduct
  • Taalkrachtige omgeving: taalontwikkeling en taalaanbod
  • Kleuters en de Ipad
  • Rekenen bij het jonge kind

Groep 1 t/m 8: leerkrachten en onderwijsassistenten

  • Burgerschap: deze basisvaardigheid komt steeds terug als verplicht onderwerp in vele plannen. Zonde want je kunt er zoveel energie van krijgen.
  • Traumasensitief lesgeven
  • Teach like a champion: een greep uit de meest effectieve technieken die je een nog betere leerkracht maken.
  • Activerende werkvormen bij tekstbegrip: een van de bouwstenen van kwalitatief effectief onderwijs in tekstbegrip (begrijpend luisteren en lezen) is actief aan de slag gaan met de teksten door erover te praten.

Groep 3 t/m 8: leerkrachten en onderwijsassistenten

  • Dyslexie: wat werkt in de klas?
  • Interactief taalonderwijs: kinderen leren taal door met en van elkaar te leren
  • De vertaalcirkel bij rekenen
  • Digitale geletterdheid: inhoud nader af te stemmen

Dit is een greep uit ons aanbod. Bovenstaande onderwerpen zijn gekozen op basis van recente ontwikkelingen in het onderwijs en ervaringen van workshops bij studiedagen van andere besturen.