“De inloop is bij mij op school ingevoerd om de rust in de groep te bewaren tijdens het binnenkomen. Toen ik net begon op deze school mochten de kinderen zelf iets uit de kast kiezen tijdens de inloop. Ik ervoer veel onrust in de groep”. De tips van Sanne Rieschke – groep 1, CBS Drakensteyn om rust in de groep te bewaren.
Kinderen liepen heen en weer, hingen bij de kasten – ik zag ouders die hun kind probeerden te dwingen een bepaald materiaal te kiezen en kinderen die ruzie maakten over wie nou als eerste het materiaal had gekozen. Het doel om rust te creëren was totaal niet behaald. Na overleg in de bouw hebben we besloten om materiaal voor de kinderen neer te leggen. Als PBS-school (Positive Behavior Support) richten we ons op het gewenste gedrag met een paar afspraken voor tijdens de inloop. Je zit aan je tafel en je werkt met het materiaal dat klaar ligt op je groepstafel. Een wereld van verschil! En daarom ligt er nu elke dag iets klaar op de tafels en kunnen de kinderen de dag rustig starten. Zo is het elke dag weer duidelijk wat de verwachting is.
In mijn klas heb ik vijf groepstafels, allemaal met een eigen kleur. We hebben vijf schooldagen en daarom bedenk ik, samen met de parallelgroep 1, vijf inloopactiviteiten per week. Deze rouleren we en daarna wissel ik met de andere groep 1. Zo helpen we elkaar ook om de werkdruk lager te maken.
Bij deze wil ik jullie een week uit het thema ‘winter’ laten zien. Deze week is vooral gebaseerd op motorische ontwikkeling.
1. Sneeuwballen draaien van winterklei, eventueel sneeuwpoppen maken van winterklei.
Op internet zijn vele recepten te vinden voor het zelf maken van klei, maar je zou ook eventueel glitters kunnen toevoegen aan je bestaande klei. Wil je toch zelf klei maken? Mijn favoriete recept is die van juf Bianca. Om het leuker te maken en om de kinderen te enthousiasmeren, hebben we ervoor gekozen er een kleikaart (afbeelding sneeuwpop printen op A4 en even lamineren) bij te maken. Tevens werkt deze kaart als placemat, zodat de tafels schoon blijven. Extra moeilijk? Vraag of ze gezamenlijk een grotere sneeuwpop kunnen maken met alles erop en eraan.
2. Kikker en een vriendje tekenen op een mini krijtbordje
Kikker in de kou! Erg bekend onder de kleuterjuffen. Vorig jaar hebben wij dit boek grondig behandeld tijdens de winter. De kinderen tekenen met krijt op een mini krijtbordje. Een kleine opdracht, maar je oefent zo al veel vaardigheden, zoals motoriek, maar ook beelden ophalen uit je geheugen. Hoe zag Kikker er ook alweer uit? Extra moeilijk? Jij als leerkracht kiest welke vriendjes getekend moeten worden. Bijvoorbeeld elk kind een ander vriendje van Kikker.
3. Sneeuw op tafel!
Een flinke klodder scheerschuim op tafel en experimenteer maar! Met de handen er doorheen, tekenen, letters maken, cijfers maken. Extra moeilijk? Geef gerichte opdrachten voor wat je graag wilt zien van de kinderen.
4. Bouwen met suikerklontjes (ijsblokken)
De kinderen kunnen vrij bouwen, maar je kunt natuurlijk ook voorbeeldfoto’s aanbieden om de kinderen te sturen. Extra moeilijk? Laat kinderen met elkaar één gebouw maken.
5. Dobbel, tel en leg watten
Wattenbollen of witte pompons kunnen prima door als sneeuwvlokken of sneeuwballen. Laat de kinderen een dobbelsteen werpen, tel het aantal ogen en het kind mag evenzoveel sneeuwballen op zijn kaart leggen/in zijn mandje doen. Extra motoriek oefenen? De kinderen mogen de sneeuwballen alleen pakken met een grote pincet of een wasknijper.