De zomer is hét seizoen om naar buiten te gaan, op ontdekking te gaan in de natuur en schatten te verzamelen. Blaadjes, schelpen, steentjes, takjes of dennenappels… allemaal waardevolle vondsten in de ogen van jonge kinderen. Waarom zou je deze natuurlijke rijkdom niet een plek geven in jouw groep? Maak samen met de kinderen een zomermuseum!
Een zomermuseum is een creatieve, leerzame ruimte waarin kinderen hun natuurlijke vondsten tentoonstellen. Het is niet alleen een leuke afsluiter van het schooljaar, maar ook een kans om eigenaarschap, taalontwikkeling, onderzoekend leren én trots te stimuleren.
Ga samen naar buiten—de schooltuin, het park of het bos. Geef elk kind een klein tasje, zakje of mandje mee. Wat vinden ze mooi, bijzonder of interessant? Moedig aan om goed te kijken, te ruiken, te voelen en te vergelijken. Zo train je hun zintuiglijke waarneming én verwondering. Uiteraard kunnen de kinderen ook vondsten meenemen die ze thuis of tijdens een dagje weg hebben gevonden.
Laat kinderen een oude schoenendoos omtoveren tot een vitrine. De doos kan worden beplakt met bladeren, takjes of beschilderd in zomerse kleuren. Binnenin maken ze een kleine opstelling van hun vondsten. Voeg kaartjes toe waarop kinderen beschrijven wat het is, waar het vandaan komt of waarom ze het mooi vinden. Laat eventueel foto’s maken van de vindplek voor extra context.
Heb je een tuff tray in de groep? Dan kun je daar een gezamenlijke opstelling in maken. Kinderen kunnen helpen met sorteren: bijvoorbeeld op kleur, grootte, soort of textuur. Combineer het met vergrootglazen, loeppotjes en meetlinten om het spel te verrijken. Dit nodigt uit tot onderzoek, gesprekken en samenwerking.
Heb je oude kistjes, houten vakken of kleine ladenkastjes? Perfect voor een ‘natuurkabinet’ in je groep. Laat kinderen samen indelen: één laatje voor schelpen, één voor zaden, één voor veertjes… Elk kind kan een eigen vondst toevoegen met een naamkaartje erbij.
Taal en expressie: Laat kinderen een verhaaltje schrijven of tekenen over één vondst. Of organiseer een ‘rondleiding’ waarbij ze hun doos of vitrine presenteren aan ouders of andere groepen.
Rekenen en sorteren: Tel en vergelijk de vondsten. Hoeveel verschillende kleuren stenen zijn er? Wat is de grootste schelp?
Kunst & natuur: Maak afdrukken van bladeren of schilder met modder, zand of bloemblaadjes.
Een zomermuseum sluit perfect aan bij thematisch en ervaringsgericht leren. Kinderen oefenen met ordenen, benoemen, presenteren en samenwerken. Tegelijk geeft het een fijne focus in de laatste weken voor de zomervakantie—een periode waarin energie en concentratie soms schommelen. En misschien nog wel het belangrijkste: het stimuleert verwondering en trots.
Neem een kijkje in onze webshop!