Gepubliceerd op 3 februari 2023
Leestijd 10 min.

Om kinderen goed te leren lezen, zijn verschillende factoren van belang. Dea Sombroek, onderwijsadviseur bij de Rolf groep, geeft je tips hoe je kinderen in groep 1-2 en 3 een goede leesstart kunt geven.

Belangrijke factoren om goed te leren lezen

Om kinderen goed te leren lezen, zijn verschillende factoren van belang:

  1. Fonologisch bewustzijn: het vermogen om de klanken in woorden te herkennen en te manipuleren.
  2. Woordherkenning: het vermogen om bekende woorden snel en nauwkeurig te herkennen.
  3. Decodering: het vermogen om onbekende woorden te ontleden in klanken en ze te verbinden met letters en lettercombinaties.
  4. Begripsvorming: het vermogen om de betekenis van teksten te begrijpen en te onthouden.
  5. Vloeiendheid: het vermogen om vlot en soepel te lezen zonder dat het denken wordt belemmerd door het decoderen van woorden.
  6. Motivatie: het verlangen om te lezen en te leren, en het vermogen om door te zetten bij moeilijkheden.

Als leerkracht zorg je dat al deze elementen aan bod komen in je taal-leeslessen. Het is daarbij belangrijk om kinderen veel te laten oefenen en hen te ondersteunen met feedback, bemoediging en passend lesmateriaal.

Maak leeskilometers!

Ten eerste helpt het enorm als ouders veel leeskilometers maken met hun kind. Hiervoor heeft de Radboud Universiteit de leesgame Letterprins ontwikkeld. In dit gratis spel kunnen ouders hun kind spelenderwijs helpen beter te leren lezen. Op de website van Letterprins vind je een kant-en-klare PowerPoint-presentatie om de ouders van je leerlingen te informeren over Letterprins en hoe het past bij wat je doet in de klas.

Leren lezen = herhalen, herhalen, herhalen

Deskundige leerkrachten weten: om goed te leren lezen, hebben kinderen veel herhaling nodig. Herhaling versterkt de verwerving en automatisering van leesvaardigheden, waardoor deze sneller en nauwkeuriger uitgevoerd kunnen worden. Hierdoor kunnen kinderen zich beter concentreren op het begrijpen van de tekst en wordt het lezen vlotter. Herhaling kan in verschillende vormen plaatsvinden, zoals het herlezen van bekende teksten of het regelmatig oefenen van specifieke vaardigheden.

Wat kan ik in de klas doen om mijn leerlingen herhaald te laten oefenen zonder dat de leesmotivatie afneemt?

Deze vraag krijgt Dea regelmatig van leerkrachten op de scholen waar ze training geeft: “Een terechte vraag, want als kinderen leesplezier hebben, willen ze meer lezen en zijn ze meer gemotiveerd om verder te oefenen. Z oboeken ze sneller vooruitgang in het leren lezen. Het is daarom belangrijk om herhaling op een uitdagende en uitdagende manier te doen, zodat kinderen geen leesmotivatie verliezen.

Manieren om herhaling interessant te houden

Hoe houd je herhaling interessant? Dea geeft je 4 tips:

  1. Maak gebruik van humor en verhaallijnen in oefeningen.
  2. Laat leerlingen samenwerken en oefenen in groepjes of tweetallen.
  3. Maak gebruik van technologie en digitale hulpmiddelen, zoals apps en spelletjes.
  4. Zorg voor afwisseling in oefeningen en probeer ook andere vormen van leren. Gebruik bijvoorbeeld de mat Woordjes lopen voor bewegend leren! Ook met Woordjes gooien en Woordjes tikken zijn je leerlingen op een actieve en afwisselende manier bezig met het automatiseren van het technisch lezen.
Woordjes tikken

Video Woordjes tikken

Wil je meer ideeën voor extra oefenmateriaal voor het automatiseren van technisch lezen?

Bekijk alle lettermaterialen

De leerkracht is cruciaal

De deskundigheid van de leerkracht is van groot belang voor de kwaliteit van het leesonderwijs. Een deskundige leerkracht heeft de kennis en ervaring om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van hun leesvaardigheden op een effectieve en motiverende manier. Ze kunnen kinderen op de juiste manier begeleiden bij het leren lezen en effectieve oefeningen en strategieën aanbieden om hen te helpen bij het verbeteren van hun vaardigheden.

Kortom, de leerkracht speelt een cruciale rol in de kwaliteit van het leesonderwijs en de groei van de leesvaardigheden van kinderen.

Ben jij van mening dat je als team nóg meer kunt bereiken in het geven van goed lees- en taalonderwijs?

Volg dan de opleiding Taal-leesexpert. Na het volgen van deze opleiding heb je de kennis en vaardigheden opgedaan om de kwaliteit van het taalonderwijs op je eigen school en/of binnen het bestuur te verbeteren én weet je hoe je het verandertraject kunt begeleiden en draagvlak hiervoor kunt creëren.

Wil jij de kwaliteit van het taalonderwijs op jouw school naar een hoger niveau brengen?

Bekijk de opleiding Taal-leesexpert
Dea Sombroek

Wil je meer weten over goed leesonderwijs?

Neem dan contact op met Dea Sombroek, onderwijsadviseur: 06-50073763 / dea.sombroek@derolfgroep.nl of schrijf je in voor de opleiding Taal-leesexpert.

Bekijk de opleiding Taal-leesexpert

Ook interessant voor jou