Petra Kroon is juf op CKC de Holtenhoek in Vries én een van de auteurs van Semsom. Met haar klas kon zij de afgelopen periode stiekem al even ‘voorproeven’ van de methode. Vertel eens … hoe ziet zo’n week met Semsom eruit?
Semsom is een rekenmethode dat zich kenmerkt door de integratie van bewegend en spelend leren in iedere les.
Rekenen met Semsom is:
Benieuwd naar een ervaring met Semsom? Lees dan verder en ga mee in de week met Semsom met juf Petra.
Weekdoel voor de leerlingen:
“Ik ken de getallenlijn tot tenminste 30”
Maandag – Volgorde van de getallenrij
“Vandaag starten we de rekenles met de Telwandeling. We wandelen door de klas en tellen hardop. Bij het terugtellen lopen we achteruit. Ai, dat is even opletten! Tijdens de instructie kan ik meteen al gebruik maken van de getallen 21 t/m 30. Die zitten bij Semsom ook al in het rekenbakje.
Instructie geven gaat bij Semsom altijd op dezelfde manier: ik doe het voor, wij doen het samen, jullie doen het samen en jij doet het zelf. We sluiten de instructie af met een ‘check’ moment: wie kan direct aan de slag en wie heeft nog wat extra uitleg nodig?”
Dinsdag – Buurgetallen
“Vandaag is het droog en schijnt de zon, dus gaan we lekker naar buiten! Na een korte herhaling van de getallenrij tot 30 en uitleg over de buurgetallen gaan we van start met de buitenactiviteit: Levend memory – buurgetallen. Het fijne aan Semsom is dat je de bij alle activiteiten de keuze hebt: de handleiding volgen, kiezen voor een alternatieve activiteit (achterin de handleiding, red.) of gebruikmaken van je eigen materialen en ideeën. En bij alles kies je dus zelf: binnen óf buiten!”
Woensdag – De getallenrij
“Binnen Semsom werk je veel met wisbordjes. Vanaf schooljaar 2021-2022 zijn er verschillende varianten verkrijgbaar: een leeg exemplaar, een wisbord waarop je goede en foute antwoorden kunt aangeven en splitshuis en nog veel meer! Vandaag werk ik nog even met onze eigen bordjes. We beginnen de les met een Getallendictee van de getallen tot 30. Goed om regelmatig te checken hoe kinderen de getallen schrijven. De rest van de les oefenen we met het plaatsen van getallen op de getallenlijn.”
Donderdag – De diepte in …
“Vandaag ga ik met een aantal leerlingen de diepte in. De plusstof past bij de leerstof van de klas en de instructie staat in de handleiding. Fijn dat er gedurende de week meerdere momenten zijn waarop ik deze leerlingen extra aandacht kan geven. De rest van de klas volgt het reguliere programma. We sluiten de les samen af met het Spel met de bal. De kinderen krijgen per tweetal een pittenzak of bal. Ze gooien steeds naar elkaar toe. Degene met de bal telt verder. Zo hebben we de sprongen van 2, 5 en 10 nog een keer goed geoefend.”
Vrijdag – herhaling
“Op vrijdag herhaal ik het weekdoel nog een keer. Kinderen die het nodig hebben krijgen nog een keer verlengde instructie of juist de verdiepende instructie. Nadat we binnen heel hard gewerkt hebben aan het weekdoel, kies ik ervoor om buiten een rekenparcours te gaan doen. De kinderen oefenen op speelse wijze nog een keer: verder- en terugtellen, de getallenlijn en buurgetallen. Het idee van het parcours komt van de activiteitenpagina.”
Door al die gezelligheid buiten ben ik in de ochtend niet meer toegekomen aan het onderhoudsdoel meten en meetkunde. Later op de middag hebben we dit binnen ingehaald. Fijn, zo’n flexibele methode!”
Vraag dan een zichtzending aan via het zichtzending formulier.
Enthousiast geworden?
Bestel Semsom in de webshop!