De zomer is een tijd van overvloed in de natuur: bloemen staan in volle bloei, insecten zoemen door de lucht, vruchten beginnen te groeien en de zon zorgt voor warmte én soms droogte. Voor leerlingen is dit een perfect moment om de dynamiek van de natuur te ervaren. Wat ze in het voorjaar hebben zien ontkiemen, groeit nu verder uit – en vraagt om zorg, aandacht én nieuwsgierigheid.
Met dé lesmethode voor de schooltuin Onderzoekend Tuinieren geef je deze waarnemingen verdieping: wat zie je, wat verandert er, en waarom? Het tuinplan komt tot leven, zaaien en poten hebben effect, en er ontstaan steeds meer verbindingen tussen plant, dier en mens. Maar ook voor scholen zonder schooltuin vind je hieronder tal van leuke activiteiten.
In de zomer kun je het project uitbreiden met korte buitenlessen of mini-onderzoeken. De leerlingen zien dan niet alleen de natuur veranderen, maar ontdekken ook dat zij zelf invloed hebben op groei, verzorging en het welzijn van planten en dieren.
De natuur is een dynamisch leerboek – met Onderzoekend Tuinieren heb je alles in huis om het open te slaan.
Hebben jullie de smaak te pakken en zoek je nog meer ideeën, inspiratie en structuur voor buitenlessen? Dan is een eigen schooltuin de ideale oplossing, lees er meer over in de Green paper van Schooltuinieren.
Hebben jullie een schooltuin en zoeken jullie een doorlopende leerlijn en een duurzame methode voor alle groepen om het onderhoud beter te verdelen en zo de schooltuin te borgen binnen het schoolcurriculum? Vraag dan een zichtzending aan van dé lesmethode voor de schooltuin: Onderzoekend Tuinieren aan.