Geschikt voor
Basisschool
Gepubliceerd op 19 januari 2018 Leestijd 2 min.

Vraag het de expert

"Hoe zet ik in groep 1-2 het touchscreen in en wat is mijn rol als leerkracht?"

Bij de Rolf groep komen regelmatig vragen binnen over digitale presentatiemiddelen. Deze komt van een leerkracht in de onderbouw die binnenkort een touchscreen in de klas krijgt: "Hoe zet ik in groep 1-2 het touchscreen in en wat is mijn rol als leerkracht?"

“De meeste kleuters snappen snel hoe het touchscreen werkt. Samen kun je ontdekken welke mogelijkheden het bord biedt. Neem bijvoorbeeld het prentenboek op het touchscreen. Het is mooi zichtbaar voor iedereen en helpt de woordenschat te vergroten. Op internet zijn ook allerlei leuke, interactieve oefeningen te vinden die je samen met de kinderen kan doen. Van belang is dat je je rol als leerkracht niet uit het oog verliest. Je stelt vragen, daagt uit en speelt mee met de kinderen. Zo wordt de inzet van het touchscreen krachtiger en stimuleer je de verschillende ontwikkelingsgebieden.

Een mooi voorbeeld is het kind dat met haar vinger een spinnenweb op het bord wil tekenen. Ze kan er niet bij en vraagt de juf om haar op te tillen en langs het grote bord te zwaaien, zodat zij met haar vingertje de lijnen van het web kan trekken. ‘Nu naar beneden, nu naar die kant, nu weer omhoog’, zo dirigeert ze de juf langs het bord en maakt ze een fantastische tekening. Tegelijkertijd worden de ruimtelijke oriëntatie, taalontwikkeling en beeldende ontwikkeling gestimuleerd. Plus natuurlijk het samenwerken. Het touchscreen is echt een mooi hulpmiddel om les mee te geven, maar niet meer dan dat. Je bent en blijft als leerkracht de grootste succesfactor.”

Heb je ook een vraag voor de Rolf groep?

Laat het ons weten via dit formulier. Je ontvangt zo snel mogelijk antwoord van onze expert.