Gepubliceerd op 1 maart 2023
Leestijd 5 min.

Een schermloze buitenschoolse opvang? Dat klinkt misschien mooi, maar heel realistisch is dat niet. Juist de buitenschoolse opvang (BSO) is een uitstekende plek voor het gebruik van digitale middelen zoals de iPad, om daar vast aan te wennen, onder meer omdat je zo samen de digitale wereld kunt ontdekken. In deze blog bespreken we vier voordelen. Ook delen we inspirerende voorbeelden, waarmee je als pedagogisch medewerker (PM’er) direct aan de slag kunt.

 1. Een iPad is een veilige omgeving

Je kunt tablets centraal beheren met een speciale tool. Daarmee geef je aan wat kinderen wel of juist niet mogen doen. Je richt de iPad helemaal in zoals jij wil. Wél op Safari, maar niet op YouTube? Je regelt het zo. Wil je ouders op de hoogte houden van wat kinderen doen met de iPad op de BSO? Maak dan gebruik van KidsKonnect. Bovendien biedt een beheerde iPad een veilige digitale omgeving, die je heel moeilijk per ongeluk in de war kunt schoppen. Dat leent zich uitstekend voor spelenderwijs omgaan met het apparaat.

2. Je kunt samen de digitale wereld ontdekken

Op de BSO heeft echt nog niet elk kind een iPad nodig. Integendeel. Een tablet leent zich goed om er in groepjes van twee, drie kinderen mee aan de slag te gaan, onder begeleiding van een Pedagogisch medewerker. Daarmee kan de buitenwereld op een veilige manier dichterbij gebracht worden. Dat brengt op zichzelf weer duidelijke voordelen met zich mee:

  • Kinderen leren het apparaat te delen met hun vriendjes.
  • Samen de iPad gebruiken is veel socialer en gezelliger.
  • Dankzij goede begeleiding heb je zicht op wat er met het apparaat wordt gedaan.
  • Je kunt samen bespreken wat je op het scherm hebt gezien.
  • Je begeleidt kinderen met digitaal geletterd worden: bewust en veilig gebruikmaken van digitale middelen.

3. Breng een balans aan tussen tijd met en zonder scherm

Goed om leren gaan met digitale middelen? Dat houdt ook het besef in dat je niet álles hoeft te doen met de iPad. Als pedagogisch medewerker kun je hierin het voortouw nemen: nu is het iPad-uurtje voorbij en gaan we weer ‘gewoon’ knutselen. Vergeet niet: kinderen doen na wat ze in hun omgeving doen, vaak zonder te weten wat ze doen. Dan helpt het als je een bewuste balans aanbrengt tussen momenten mét en zonder scherm.

4. Je kunt er zoveel leuks en leerzaams mee doen

Er kan zoveel moois gedaan worden met de iPad, maar niet elke pedagogisch medewerker is daarvan op de hoogte. Met een goede keuze aan activiteiten, vaak met concrete materialen, voorkom je doelloos tikken en swipen. Ter inspiratie hebben we een aantal leuke activiteiten op een rijtje gezet:

  • Luister samen naar een liedje, bekijk een filmpje of lees een digitaal prentenboek. Zo leren kinderen speels hun eigen mediagebruik verkennen.
  • Het is gebruikelijk als pedagogisch medewerker om foto’s te maken van die dag, voor de ouders. Maar een kind kan dit ook heel goed doen. Dat is niet alleen leuk en spannend, maar het maakt ze ook trots dat zij deze speciale taak krijgen. En morgen? Dan krijgt weer iemand anders deze verantwoordelijkheid.
  • Neem samen de foto’s door, ofwel op het scherm, ofwel nadat je ze hebt geprint. Dan kunnen jullie daar samen een verhaaltje over bedenken.
  • Er zijn leuke, interactieve babbelplaten, die allerlei onderwerpen dichtbij brengen: van de onderwaterwereld tot vliegtuigen. Ook handig: je kunt de plaat opslaan en er de volgende keer zo weer mee verder.

Ook voor de iets oudere kinderen is er genoeg leuks om te ontdekken:

  • Ga samen aan de slag met Swift Playgrounds. Deze (gratis) app van Apple leert kinderen de basis van programmeren. Geheel in het Nederlands, met duidelijke uitleg.
  • Maak je eigen muziekstuk met Garageband.
  • Maak samen een stopmotion-filmpje van klei, waarbij je een echt verhaal vertelt.

Ook gebruik maken van iPads in de kinderopvang? Lees meer over onze unieke samenwerking met KidsKonnect.

Lees meer