Geschikt voor
Basisschool Kinderopvang
NULL
Gepubliceerd op 30 september 2019 Leestijd 3 min.

Vraag het de expert

Samenhangend leren rekenen met STEAM

Ken je de Hooverdam? Dit is een schoolvoorbeeld van STEAM, de combinatie van Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics. De dam werd gebouwd om overstromingen tegen te gaan. Door er turbines bij te plaatsen, wekt het project elektriciteit op. Kassa! Daarnaast is het een pronkstuk van Art Deco.

Samenhangend leren rekenen met STEAM

Langzaam maar zeker verovert STEAM een plaats in de klas. Hoe ga je daar in de rekenlessen mee om?

Martijn Hermsen, onderwijsadviseur van de Rolf groep, ziet voorbeelden genoeg. “Rekenonderwijs kun je heel goed combineren met technologie, zoals de Bee-Bot. Deze robot, in de vorm van een bij, kunnen kinderen zelf in beweging brengen met de 7 knoppen op zijn rug: 2 stappen naar voren, draaien naar rechts, dan 3 stappen vooruit. Zo komt de robot, over een speciale mat, van A naar B. Als leerkracht maak je met een beetje creativiteit zelf matten, waarop je bijvoorbeeld cijfers, aantallen of vormen zet. De robot onthoudt tot veertig stappen. Rekenen is hét middel om kinderen te leren over programmeren en hoe een robot denkt.”

Gamen met Rolf Connect

Een ander mooi voorbeeld is Rolf Connect. Martijn: “Met de Rolf Connect HUB als technologie zet je het spel Rolf Connect – Getalbegrip en rekenen in voor de ontwikkeling van rekenvaardigheden. Met Rolf Connect – Coderen leren kinderen herhaalbare patronen herkennen en met loops omgaan. Ook daarbij ontwikkelen ze allerlei rekenkundige vaardigheden. Het mooie van deze spellen is dat kinderen ze fantastisch vinden: het is net zo leuk als gamen op de computer.”

Benieuwd naar Rolf Connect – Coderen? Bekijk dan hier het filmpje

Benieuwd naar Rolf Connect – Getalbegrip en Rekenen? Bekijk dan hier het filmpje

Martijn Hermsen

Martijn Hermsen

Onderwijsadviseur

Onderwijsvernieuwing gaat hand in hand met de inzet van nieuwe technologieën. Martijn Hermsen laat digitale leermiddelen en technologische ontwikkelingsmaterialen aansluiten op de behoeften van de leerkracht en de belevingswereld van leerlingen. Martijn adviseert scholen omtrent de privacywetgeving en is gespecialiseerd in robotica, gamification, minecraft, programmeren en kunst- en cultuureducatie. Die combinatie biedt talloze mogelijkheden. Denk samen met hem na over een strategisch beleid en een schoolondernemingsplan waarin al deze facetten bijdragen aan onderwijsvernieuwing.