Geschikt voor
Basisschool Kinderopvang
NULL
Gepubliceerd op 31 augustus 2020 Leestijd 3 min.

De parel van...

Rolf connect in onze school

Angelique is heel positief over de mogelijkheden van Rolf Connect: "Het was een hele ervaring om deze ontdekkingsreis met de leerlingen te mogen maken. Kinderen leren door deze app op een innovatieve manier meer over getallen en coderen. Rolf Connect krijgt van mij vijf sterren, echt een aanrader!"

Tijdens de IPON beurs maakte ik kennis met de Rolf Connect. Mijn interesse was gewekt en ik wilde er mee aan de slag. Want hoe kon deze digitale oplossing de leerlingen op mijn school spelenderwijs meer leren? Ik ben gaan testen met een hub, Rolf Connect rekenen en coderen.

Aan de slag met de Rolf Connect

In de school richtten we een hoek in waar de materialen een plek kregen. Één van de materialen waren de fysieke blokken met getallen. Kinderen konden zo de getallen fysiek vasthouden en dat vind ik een grote meerwaarde van de Rolf Connect. Zo wordt digitaal verbonden met getal blokken. Hoe dit werkt? De losse hub verbind je met een iPad. Kinderen leggen de losse blokken op de hub en gaan zo aan de slag met rekenen of coderen.

  • Rekenen
    Dit kan met getallen tot en met 20 en met behulp van de rekensymbolen <, >, +, – en =. Extra voordeel is dat kinderen op jonge leeftijd al in aanmerking komen met deze symbolen.
  • Coderen
    Kinderen kunnen zelf coderen door aan de slag te gaan met 11 blokjes. Drie blokjes met de functies F1, F2 en F3, vier blokjes met de richtingen en drie kleuren blokjes en vijf actie blokjes.

Een ruimtereis maken met de app coderen

Als je de app opent, stap je virtueel in een prachtig heelal. D e kinderen maken samen met Lotje een ruimtereis. Ze bezoeken de planeten Mercurius, Venus, Aarde, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus. De reis begint bij Mercurius en na het afronden van 15 verschillende levels komen de kinderen bij de volgende planeet. Lotje maakt tijdens deze reis van ieder kind een programmeur door ze, spelenderwijs en stapsgewijs, kennis te laten maken met de mogelijkheden. Kinderen zijn zo bezig met computational thinking. Ze leren omgaan met het in volgorde plaatsen van stappen, maar ook omgaan met functies en herhaalde functies. Ze oefenen met de twee doelen: omgaan met voorwaarden en omgaan met gelijktijdig laten uitvoeren van taken. De kinderen wilden niet meer stoppen en konden niet wachten om naar de volgende planeet te gaan. Ze wisten al snel dat ze op iedere planeet iets nieuws gingen leren.

Lotje neemt kinderen mee in de wereld van getallen

Als kinderen met de app van Rolf Connect gaan rekenen, doen ze dat samen met Lotje. Ze geeft uitleg over de sommen en neemt ze mee in de wereld van getallen. Kinderen zien met kleuren of een antwoord goed of fout is. Lukt het een kind niet om de eerste keer het juiste antwoord te vinden? Dan krijgen ze de kans om het te verbeteren.
De kinderen leren zo spelenderwijs aan de slag te gaan met rekenen én als leerkracht krijg je inzicht in de resultaten van de kinderen. Je ziet welke sommen ze goed hebben en dat is een hulpmiddel om je lesstof er op aan te passen.

Voor ieder leerdoel is er een passende opdracht

In Rolf Connect rekenen zitten verschillende opdrachten. Dit geeft voldoende keuze. Voor ieder leerdoel en groep hebben ze een opdracht en doordat er voldoende keuze is, kan je ook eindeloos wisselen. Dit zijn enkele opdrachten:

  • Meer – minder (dit spel speel je zonder hub)
    Kinderen oefenen deze begrippen door in een spel aan te geven waar ze meer of minder kinderen zien op het scherm.

    • Doel: omgaan met begrippen rond hoeveelheden.
      Groep 1: t/m 5, t/m 10 Groep 2: t/m 10, t/m 15, t/m 20
  • Matchen.
    Op het scherm verschijnt een vliegtuig waar koffers uitvallen. Op de koffers staan getal -, turf – , vingersymbolen of een dobbelsteenstructuur. De kinderen moeten het bijbehorende getal op de hub leggen. Tip van de kinderen op mijn school: zij ontdekten dat het ze op weg hielp door de getal blokjes alvast in de tel rij klaar te leggen.

    • Doel: herkennen van getalbeelden en omzetten naar een concreet getal. Groep 1: t/m 5 of 10, Groep 2 t/m 10, t/m 15 of t/m 20.
  • Welk getal mist?
    De kinderen zien een vrachtwagen rijden met kisten. Hier ontbreekt een getal en de kinderen zoeken het ontbrekend getal. Op de kisten staan getal -, turf – , vingersymbolen of een dobbelsteenstructuur.

    • Doel: koppelen van verschillende getalbeelden aan een concreet getal. Vergelijken en ordenen van getallen in de getallenrij. Groep 1: t/m 5, t/m 10 Groep 2: t/m 10, t/m 15, t/m 20
  • Bus sommen.
    In deze opdracht komen drie verschillende opgaven samen. De +, – en +/-. De opdracht werkt met een bus waar kinderen inzitten. Bij iedere halte willen er kinderen er in – of uitstappen. De kinderen gaan op zoek naar het antwoord op: ‘Hoeveel kinderen zitten er na elke halte in de bus?’

    • Doel: optellen en aftrekken van eenvoudig sommen in een context. Groep 1: t/m 5 en t/m 10. Groep 2: t/m 10, t/m 15, t/m 20

Angelique Teeuwen

I-coach en Leerkracht

Leerkracht unit 2 (4 – 7 jarigen) bij kindcentrum de Wouter in America van Dynamiek scholengroep. Mijn baan als leerkracht combineer ik door als i-coach te werken voor twee scholen. Mijn ambitie als I-coach is andere leerkrachten te inspireren en innoveren op het gebied van wetenschap en techniek.

Klik op de button om alle pakketten en mogelijkheden van Rolf Connect te ontdekken in onze webshop!