Gepubliceerd op 8 februari 2024
Leestijd 5 min.

Hoe kan technologie op een leuke en educatieve manier worden ingezet om kinderen de basisprincipes van programmeren en technisch denken bij te brengen, zonder dat als saai gezien wordt? In deze blog vertellen we je meer over de mogelijkheden van de Ozobot.

Ontdek Ozobot

Maak kennis met de vele mogelijkheden van de Ozobot. Deze kleine robots zijn niet alleen speels en interactief, maar dienen ook als krachtige educatieve hulpmiddelen. Ozobot is ontworpen om kinderen op een creatieve manier te introduceren in programmeren en technologie.

De Ozobot Bit+ en Evo

De Ozobot Bit+ is een veelzijdige robot, ontwikkeld om de basisprincipes van programmeren te onderwijzen. Door gebruik te maken van kleurcodes, die eenvoudig met stiften kunnen worden getekend, begrijpen kinderen snel hoe ze de robot kunnen sturen en commando’s kunnen geven. Dit maakt de Bit+ niet alleen toegankelijk, maar biedt ook een leuke en interactieve manier om vaardigheden zoals logisch denken en probleemoplossing te ontwikkelen.

De Ozobot Evo is ontworpen voor de volgende stap.
Met programmeerbare sensoren en LEDs biedt Evo uitgebreidere programmeermogelijkheden dan de Bit+. Evo is ideaal voor het ontwikkelen van geavanceerde programmeervaardigheden en biedt eindeloos plezier en uitdagingen.

Programmeren met stiften en papier

Met Ozobot kunnen kinderen het robotje laten bewegen door lijnen te tekenen en specifieke commando’s te geven met kleurcodes. Deze eenvoudige maar effectieve methode maakt de Ozobot bijzonder geschikt voor educatieve doeleinden.

Programmeren met kleurcode magneten

Ozobot is nog toegankelijker geworden door de recente introductie van kleurcode magneten. Deze magneten stellen gebruikers in staat om eenvoudig en intuïtief commando’s aan de Ozobot te geven door middel van fysieke kleurcode tegels. Het programmeren van Ozobot wordt hierdoor niet alleen makkelijker maar ook interactiever en leuker voor kinderen.

Progammeren met Ozoblockly (Scratch)

Ozoblockly is een gratis web gebaseerd programmeerplatform voor de Ozobot, waarmee gebruikers de bewegingen en het gedrag van de Ozobot kunnen programmeren door middel van blokjes. Dit systeem, gebaseerd op blokken die je sleept en combineert, maakt programmeren eenvoudig en toegankelijk. Ozoblockly biedt verschillende niveaus, waardoor gebruikers oneindige combinaties kunnen maken om de Ozobot diverse acties te laten uitvoeren. Er zijn ook specifieke lessen ontwikkeld die gratis te downloaden zijn, om gebruikers te helpen zich verder te ontwikkelen in het gebruik ervan.

Gebruik in de klas met gratis lesmaterialen

Het compacte formaat maakt de Ozobots bijzonder geschikt voor gebruik in het klaslokaal.
Kinderen krijgen hands-on ervaring met technologie, waarbij ze creatieve routes en programmeerpatronen ontwerpen. Ozobot vormt een uitstekende introductie tot de wereld van programmeren en legt een solide basis voor toekomstige technische educatie. Een gratis lerarengids biedt een tal van informatie en tips voor het integreren van Ozobot in de klas. Bovendien zijn er een tal van gratis lessen beschikbaar die naadloos aansluiten bij het curriculum en de 21e-eeuwse vaardigheden bevorderen.