Gepubliceerd op 7 maart 2023
Leestijd 10 min.

Jaarlijks is er in maart De Grote Rekendag. De Grote Rekendag is een dag voor groep 1 tot en met 8 die helemaal in het teken staat van rekenen. Meer dan duizend basisscholen uit Nederland en Vlaanderen doen mee. Het is een dag van onderzoekend leren en speelse opdrachten. Een dag die laat zien hoe leuk rekenen kan zijn! In deze blog lees je hoe je met Piramide aansluit bij De Grote Rekendag.

De Afvalparade

Ieder jaar heeft De Grote Rekendag een ander thema. Dit jaar is er gekozen voor een mooi, actueel maatschappelijk thema: ‘De Afvalparade’. De kinderen werken aan uitdagende reken- en wiskundeopdrachten rond het ontstaan van afval en het hergebruiken en verminderen van afval. Allerlei verschillende reken-wiskundige vaardigheden komen hierbij aan bod.

Planning

De Grote Rekendag duurt gewoonlijk één dag. Daarom spreken we in deze blog ook niet over de projectstappen Oriënteren, Demonstreren, Verbreden en Verdiepen. Maar natuurlijk kan je zo lang over De Grote Rekendag werken als je wilt. In de planner van Piramide kan je afwijken van de planning en beredeneerde keuzes in je aanbod maken.

Hoe kun je met Piramide aansluiten bij De Afvalparade?

Verweef het thema De Afvalparade in het huidige Piramideproject Lente. Dat gaat eigenlijk heel eenvoudig! Verzamel eerst schone en lege afvalmaterialen zoals plastic flessen, kartonnen melkverpakkingen, oude kranten, pakken muesli en blikken soep. Ga daarna nadenken over je speelleeromgeving: hoe kan ik het afval daarin betekenisvol verwerken? Let erop dat de kinderen zoveel mogelijk ontdekkend en onderzoekend bezig kunnen zijn. Hieronder lees je enkele voorbeelden:

  • De kinderen komen ’s morgens binnen. Wat ligt daar allemaal op de grond? En op de tafels? Introduceer het onderwerp Afval in de kring. Waarom is het niet fijn dat er afval in de groep ligt? Waar hoort afval eigenlijk? Wat gebeurt er als iedereen zijn afval zomaar op de grond gooit? Wie halen het afval altijd op?
  • In de huishoek is vanuit het project Lente een tuincentrum gevestigd waar bloemen te koop zijn en de kinderen zaadjes planten in potjes. Maar ook daar ligt afval op de grond en op tafel. Kunnen we deze plastic bakjes misschien opnieuw gebruiken? Vertel dat dit ‘recyclen’ heet. Hoeveel zaadjes doen we in één bakje? Welke bloem past goed in dat grotere bakje? En welke in de kleinste? Hoeveel schepjes grond passen erin?
  • In de denkhoek ligt afval tussen de lentematerialen die daar al lagen. Laten we het afval eens wegen met de weegschaal. Wat is zwaarder, een leeg pak melk of een blik soep? Hoeveel bloembollen moet ik aan de lichtste kant toevoegen om het gewicht weer gelijk te krijgen?
  • In de bouwhoek kunnen we misschien wel gebouwen maken van het afval. Welke materialen kun je wel makkelijk stapelen en welke niet? Wie bouwt het hoogste afvalgebouw? Met de vrachtauto wordt het afval naar het afvalbrengstation gebracht. Hoeveel papier kan hij in één rit meenemen?
  • In de huishoek verzamelen en sorteren papa en mama het afval. Papier bij papier, plastic bij plastic. Daarna brengen ze het afval naar de juiste afvalbakken.
  • Geef tijdens het buitenspelen een vuilniszak en handschoenen mee naar buiten. Hoe vol is de zak aan het eind van de pauze?
  • Aan het eind van de dag maakt ieder kind een mooi kunstwerk van het afval. Als de school uit gaat, lopen alle kinderen in een lange stoet met hun afvalkunstwerk naar buiten, als in een Afvalparade. Met elkaar brengen we het afval zo de school uit en gooien het uiteindelijk weg waar het hoort… opgeruimd staat netjes!

Ook interessant voor jou