Geschikt voor
Basisschool Kinderopvang
NULL
Gepubliceerd op 03 februari 2021 Leestijd 5 min.

Slim aan de slag

Groepsvorming activiteiten bij start van het nieuwe schooljaar

Start jij het nieuwe schooljaar met een nieuwe groep leerlingen? Of gaat jouw groep mee naar het volgende schooljaar? In beide situaties is groepsvorming belangrijk! Bekijk welke activiteiten je kunt doen om groepsvorming te bevorderen.

Gouden Weken

De eerste weken van het nieuwe schooljaar worden de Gouden Weken genoemd. Deze weken zijn bepalend voor het creëren van een fijne sfeer in de groep. In deze periode worden de normen en waarden van een groep bepaald. Groepsvorming bestaat uit fases:

  1. Forming: oriënteren en (opnieuw) kennismaken met elkaar
  2. Storming: strijden om invloed: de hiërarchie wordt vastgesteld
  3. Norming: gemeenschappelijke normen en ongeschreven regels worden bepaald
  4. Performing: samen werken in harmonie en met plezier
  5. Adjourning: het einde van het schooljaar nadert

Wil jij groepsvorming in de klas stimuleren? Ga dan aan de slag met de groepsvorming activiteiten.

Lees ook de blog Groepsvorming bevorderen met spel >

Groepsvorming activiteiten

Welkom terug kleurplaat

Als de kinderen maandag weer op school komen, is het leuk als ze ook echt welkom geheten worden. Dat kan heel simpel door een leuke kleurplaat met een positieve tekst op hun tafel te leggen.

Welkom terug kleurplaat

Posters voor groepsvorming

Maak een grote poster met alle losse posters. De posters zijn zo gemaakt dat alle randen van de poster opnieuw aan elkaar gemaakt kunnen worden.

Lees meer over de groepsvorming posters op Onderwijswereld-PO.

Groepsvorming posters

Kennismaken dobbelspel

Ga met je leerlingen in een kring zitten. Leg de activiteit uit. Iedere leerling mag om de beurt met de dobbelsteen gooien. Heeft de leerling gegooid? Dan pakt hij/zij een kaartje met daarop een vraag, leest deze voor en beantwoord de vraag.

Kennismaken dobbelspel

Maak een klassenboek

Heb je een nieuwe groep leerlingen? Dan is het leuk als ze goed kennis met elkaar maken. Een leuke manier om meer over elkaar te weten te komen, is het maken van een klassenboek. Het werkblad kunnen de leerlingen invullen met tekst of tekeningen. Alle werkbladen kun je samenvoegen tot een klassenboek.

 

Werkblad ‘Dit ben ik’ (jonge kinderen)

Download werkblad ‘Dit ben ik’ (oudere kinderen)

Doorverteller

Ieder kind krijgt een A4 en tekent daarop 2 dingen uit de vakantie:

  1. Dit heb ik gedaan op vakantie
  2. Dit vond ik het leukste op vakantie

De naam van het kind staat bovenaan het blad.

De leerlingen lopen door het lokaal en zoeken een medeleerling. Ze gaan in tweetallen met elkaar in gesprek: A vertelt aan B welke 2 dingen getekend zijn, daarna omgekeerd. Dan ruilen ze van blad en maken ze een nieuw tweetal met een andere leerling.

A vertelt aan een nieuwe leerling wat ie van B in de eerste ronde te weten is gekomen (en wijst dit aan op de tekening: “Kijk, dit is Selma!)”. Ze vertellen vanaf nu dus niet meer over hun eigen tekening. Daarna omkeren: B vertelt aan A over de medeleerling. Daarna ruilen ze weer hun blad. Zo gaat het verhaal 3 à 4 keer van hand tot hand. Laatste ronde: zoek diegene op van wie het blad is en vertel wat je hebt gehoord. Dit vraagt even geduld en tijd, want 1 kind kan niet en teruggeven en terugontvangen, maar dit is goed te realiseren met maar de helft van de leerlingen.

Naam en bewegingen spel

Met ‘Naam en bewegingen’ oefen je de namen van de leerlingen – handig voor de nieuwe kinderen in de groep – én de lachspieren.

De kinderen staan in een kring en hebben voldoende ruimte om zich te bewegen. Geef ze even de tijd om in stilte een actie te bedenken die met de eerste letter van hun naam begint. Jij mag beginnen en zegt bijvoorbeeld: ‘Ik heet Lisa en ik lach’. Het kind naast jou herhaalt eerst jouw naam en beweging en doet vervolgens hetzelfde met zijn of haar eigen naam. De volgende in de kring herhaalt beide namen en bewegingen en voegt die van hem of haar eraan toe. Net als bij ‘Ik ga op vakantie en neem mee…’ Naarmate het spel wordt het steeds hilarischer!

Esther van der Knaap

Eigenaar Onderwijswereld-PO

Esther heeft lesgegeven aan bijna alle groepen van het basisonderwijs, en heeft gewerkt als locatiedirecteur. Eigenlijk vindt ze het onderwijs over de gehele breedte gewoon super, de functie of groep is daarbij minder belangrijk. Via www.onderwijswereld-po.nl voorziet zij collega’s van een berg aan inspiratie, materialen en professionaliseringen. Het volledige team van Onderwijswereld-PO bestaat uit 26 enthousiaste vrijwilligers, die er samen voor zorgen dat er vrijwel iedere dag van de maand een inspirerende blog of een praktische download op de website staat. Qua ontwikkelingsgebieden heeft Esther een brede interesse, maar Executieve Functies, Groepsvorming en Close Reading zijn toch wel favoriet!