De eerste schooldag is best spannend voor kleuters: een nieuwe omgeving en andere/nieuwe kinderen. Met deze 4 kennismakingsspelletjes leren de kinderen elkaar beter leren kennen.
Nicole Verdonk, opvang- en onderwijsadviseur: “Ieder jaar opnieuw verandert de samenstelling van de groep. Er gaan kinderen naar de volgende groep en er stromen nieuwe kinderen in. Het is belangrijk dat je als leerkracht aan het begin van het schooljaar werkt aan de groepsvorming van de kleutergroep. De periode waarin een positieve groep wordt gevormd, worden vaak de gouden weken genoemd. In de gouden weken staan kennismaking, vertrouwen en een positief groepsklimaat centraal. Bij kleuters stromen door het jaar heen steeds nieuwe kinderen in, kinderen die voor het eerst naar school gaan. Belangrijk om dan te zorgen dat kinderen zich veilig voelen binnen de groep. Kennismakingsspelletjes helpen daarbij.”
Zoek jij nog inspiratie voor een leuk kennismakingsspel voor kleuters? Lees dan snel verder!

Tijdens het spel Jij & Ik leren kinderen wie ze zelf zijn en wie de ander is. Doordat ze elkaar beter leren kennen, begrijpen ze elkaar ook beter.
Dit spel heeft verschillende spelborden op verschillende niveaus. De kaartjes, welke bij het spelbord horen, bepalen de vragen die gesteld worden over de illustratie op het betreffende spelbord. Zo vertelt een kind bijvoorbeeld waar hij/zij verdrietig van wordt of welke mensen bij haar/ hem thuis wonen of welk spelletje een vriendin het liefst speelt, etc. Er komen allerlei vragen aan bod, zodat de kinderen uiteindelijk zowel zichzelf als andere kinderen beter leren kennen.
Spel Jij & ik
Bestel Jij & Ik in de webshop
Alle kinderen zitten samen in een kring. Eén kind krijgt een blinddoek om of sluit de ogen. De leerkracht wijst zachtjes een kind in de kring aan. Dat kind zegt hardop zijn/haar naam.
Het geblinddoekte kind mag raden wie er naast hem/haar zit. Wordt het goed geraden? Dan mag een ander kind de blinddoek op. Wordt het niet goed geraden, dan mag het kind nog een poging doen.
Dit spel zorgt voor veel plezier en spanning, maar helpt ook om de namen van klasgenootjes beter te onthouden.
Neem een tas mee naar de kring en stop er van tevoren een aantal herkenbare voorwerpen in, zoals een knuffel, een bal, een potlood of een autootje. Laat de kinderen om de beurt een voorwerp uit de tas halen.
Het kind vertelt zijn/haar naam en zegt iets over het gekozen voorwerp. Bijvoorbeeld: “Ik ben Noor en ik teken graag met potloden.” of “Ik ben Sam en ik speel graag met auto’s.” Door de voorwerpen krijgen kinderen een houvast om iets over zichzelf te vertellen, waardoor het makkelijker wordt om te delen.
Als iedereen aan de beurt is geweest, kun je de voorwerpen nog even bij elkaar leggen. Zo zien de kinderen welke interesses en hobby’s ze met elkaar delen. Dat zorgt meteen voor gesprekjes en herkenning binnen de groep.
Begin als leerkracht met een uitspraak. Bijvoorbeeld: Ik hou van… dropjes. Als de kinderen hier ook heel erg van houden, gaan ze staan met de armen de lucht in. Houden ze een beetje van dropjes, dan gaan ze alleen staan. Wissel het af door de kinderen te vragen waar ze van houden.
Naast het kennismaken met andere kinderen in de klas, moeten kinderen ook wennen aan het nieuwe ritme op school. Laat kinderen daarom kennismaken met dagritmekaarten.

Met dagritmekaarten laat je op een duidelijke en leuke manier zien dat ze bijvoorbeeld gaan buiten spelen, dansen, fruit eten en slapen. Hierdoor vinden kinderen de dag minder spannend en creëer je regelmaat in de dag.
Creëer regelmaat in de dag met dagritmekaarten