Leestijd 5 min.

De eerste schooldag is best spannend voor kleuters: een nieuwe omgeving en andere/nieuwe kinderen. Met deze 4 kennismakingsspelletjes leren de kinderen elkaar beter leren kennen.

Waarom kennismakingsspelletjes?

Nicole Verdonk, opvang- en onderwijsadviseur: “Ieder jaar opnieuw verandert de samenstelling van de groep. Er gaan kinderen naar de volgende groep en er stromen nieuwe kinderen in. Het is belangrijk dat je als leerkracht aan het begin van het schooljaar werkt aan de groepsvorming van de kleutergroep. De periode waarin een positieve groep wordt gevormd, worden vaak de gouden weken genoemd. In de gouden weken staan kennismaking, vertrouwen en een positief groepsklimaat centraal. Bij kleuters stromen door het jaar heen steeds nieuwe kinderen in, kinderen die voor het eerst naar school gaan. Belangrijk om dan te zorgen dat kinderen zich veilig voelen binnen de groep. Kennismakingsspelletjes helpen daarbij.”

Zoek jij nog inspiratie voor een leuk kennismakingsspel voor kleuters? Lees dan snel verder!

1. Jij & Ik

jij en ik

Tijdens het spel Jij & Ik leren kinderen wie ze zelf zijn en wie de ander is. Doordat ze elkaar beter leren kennen, begrijpen ze elkaar ook beter.

Dit spel heeft verschillende spelborden op verschillende niveaus. De kaartjes, welke bij het spelbord horen, bepalen de vragen die gesteld worden over de illustratie op het betreffende spelbord. Zo vertelt een kind bijvoorbeeld waar hij/zij verdrietig van wordt of welke mensen bij haar/ hem thuis wonen of welk spelletje een vriendin het liefst speelt, etc. Er komen allerlei vragen aan bod, zodat de kinderen uiteindelijk zowel zichzelf als andere kinderen beter leren kennen.

Spel Jij & Ik

Spel Jij & ik

Bestel Jij & Ik in de webshop

Bestel Jij & Ik

2. Kennismakingskring: van wie is de rugzak?

Laat alle kleuters hun rugzak in het midden van de kring leggen. De leerkracht doet dit ook. De leerkracht pakt een rugzak uit de stapel en vraagt van wie deze is. Het kind waarvan de rugzak is en geeft de rugzak aan dat kind. Het kind vertelt zijn/haar naam en hoe oud hij/zij is. Je kunt er ook voor kiezen om nog een vraag te stellen, bijvoorbeeld: Wat is je lievelingseten? Wat is je lievelingsspeelgoed? Hierdoor duurt het spel wel wat langer, maar leren de kinderen elkaar nog wat beter kennen.

Hierna pakt het kind de volgende rugzak en geeft deze aan het kind van wie de rugzak is. Zo ga je door tot de stapel rugzakken leeg is.

Tip: let op of er identieke rugzakken zijn. Dan moet je hier als leerkracht even bij ondersteunen zodat de rugzak bij het juiste kind terecht komt.

3. Maak een tekening van jezelf

Stel jezelf voor aan de hand van een gemaakte tekening van jezelf, je familie en jouw hobby’s. Daarna laat je de kinderen een tekening maken met daarop een tekening van zichzelf, familie en hobby’s. Loop tijdens het maken van de tekeningen rond en bevraag de leerlingen wat ze tekenen. Als de tekeningen af zijn, verzamel je ze. Vraag iedere leerling om te vertellen wat er op zijn/haar tekening staat. Vervolgens hang je de tekeningen op. Dit zorgt gelijk voor een stukje herkenbaarheid in het lokaal.

4. Ik hou van…

Begin als leerkracht met een uitspraak. Bijvoorbeeld: Ik hou van… dropjes. Als de kinderen hier ook heel erg van houden, gaan ze staan met de armen de lucht in. Houden ze een beetje van dropjes, dan gaan ze alleen staan. Wissel het af door de kinderen te vragen waar ze van houden.

Dagritmekaarten

Naast het kennismaken met andere kinderen in de klas, moeten kinderen ook wennen aan het nieuwe ritme op school. Laat kinderen daarom kennismaken met dagritmekaarten.

Dagritmekaarten

Met dagritmekaarten laat je op een duidelijke en leuke manier zien dat ze bijvoorbeeld gaan buiten spelen, dansen, fruit eten en slapen. Hierdoor vinden kinderen de dag minder spannend en creëer je regelmaat in de dag.

Creëer regelmaat in de dag met dagritmekaarten

Bestel de dagritmekaarten