Leestijd 10 min.

Het belang van digitale geletterdheid wordt steeds groter. Inmiddels weten jullie dat die uit diverse onderdelen bestaan. Maar hoe zorg je er nou voor dat kinderen digitale middelen praktisch en creatief inzetten? Hoe kunnen ze daarmee problemen oplossen? In onze blogreeks over digitale geletterdheid hebben we het over onderwerpen als digitale informatievaardigheden, ICT-basisvaardigheden en mediawijsheid. Deze keer staan we stil bij het onderdeel computational thinking.

Wat is computational thinking?

Computational thinking gaat over denkvaardigheden en strategieën. Die helpen bij het (her)formuleren van complexe problemen, zodat een computer kan bijdragen aan het oplossen daarvan. Het gaat er dus vooral niet om dat je leert denken als een computer of dat je leert programmeren. Het gaat er eerder om dat je technologie gebruikt voor het oplossen van je probleem.

Computational thinking in het primair onderwijs

Wij durven wel te zeggen dat álle kinderen inmiddels weten hoe een computer of een iPad werkt. Maar zijn ze ook in staat om met deze middelen een probleem op te lossen? In het onderwijs kunnen we computational thinking onderbrengen in vier thema’s:

  1. Computernetwerken: inzicht krijgen in hoe computers met elkaar verbonden zijn.
  2. Computerbrein: beter begrijpen hoe een computer ‘denkt’, op basis van hard- en software.
  3. Digitale data: kennismaken met algoritmes, patronen herkennen en werken met data.
  4. Programmeren: problemen oplossen dankzij het leren van de beginselen van coderen.

Hoe pas je dit toe met de iPad in jouw klas?

  • Speciaal voor het onderwijs heeft Apple een volledige leerlijn ontwikkeld rond de app Swift Playgrounds. Hiermee kun je vanaf de allerjongsten tot het hoger onderwijs aan de slag met programmeren in Swift. Dit is een echte programmeertaal waarin duizenden apps zijn gemaakt: onder andere de apps van LinkedIn, Kahoot en Airbnb.
    • Wil je meer weten over het gedeelte voor de basisschool? Leer daar meer over via deze video.
  • Om eerst met concreet materiaal aan de slag te gaan, zijn er voor de middenbouw de boeken Iedereen kan programmeren: puzzels en avonturen gemaakt. Je gaat eerst met concreet materiaal een opdracht maken. En vervolgens maak je de vertaalslag naar Swift Playgrounds.
    • Er is speciaal materiaal voor de leerkracht en de leerling. Alle materialen vind je hier.
    • Er is ook voor jonge kinderen een speciale gids! De iPad heb je zelfs helemaal niet nodig. Je gaat eerst aan de slag met concreet lesmateriaal. Maar wél met een echt bestaande code!
  • Wil je nou niet meteen met een hele klas aan de slag met Swift Playgrounds? Maar bijvoorbeeld alleen met de kinderen die meer uitdaging nodig hebben? Dan biedt Apple een handreiking in de vorm van de Swit Coding Club! Dit kun je ook heel goed op een BSO gebruiken. Alle informatie vind je hier.
  • Bij de Rolf groep geloven we óók in programmeren. Daarvoor hebben wij Rolf Connect Coderen ontwikkeld. Je koppelt de hub aan je iPad. Door middel van fysieke blokjes, die je op de hub legt, ontwerp je vervolgens routes voor de robot. Hierbij komen alle aspecten van programmeren aanbod. Je leert weliswaar geen programmeertaal, maar wél het principe daarachter.

    twee meiden rolf connect
    Foto: Wiebke Wilting

Meer weten over hoe je de iPad inzet voor digitale geletterdheid? En praktisch aan de slag gaan?