Werken met een iPad kan tegenwoordig iedereen. Maar de werking van deze devices en hun netwerken écht begrijpen is iets anders. In onze blogreeks hebben we het over digitale informatievaardigheden, mediawijsheid en computational thinking. Deze week staan we stil bij ICT-basisvaardigheden.
Veel volwassenen én kinderen zijn tegenwoordig in staat om digitale apparaten te bedienen, zoals laptops, tablets en smartphones. Maar niet iedereen is zich bewust van alle mogelijkheden, beperkingen en risico’s van deze middelen.
Om deze reden is het belangrijk in het onderwijs stil te staan bij digitale geletterdheid. Dit is een combinatie van kennis en vaardigheden. Wie digitaal geletterd is, kan volgens de definitie van het SLO:
Praktische ICT-vaardigheden vormen de basis voor de andere drie onderdelen van digitale geletterdheid. Het gaat met name om het besef bij leerlingen én leerkrachten dat zij, met welk device dan ook, zelf invloed hebben op gegevens die ze zien. Het gaat er ook om dat ze snappen waar (hun) data terechtkomen en hoe die worden verspreid.
Praktische ICT-vaardigheden gaan dus over de kennis en de bekwaamheid die je nodig hebt om met digitale technologie om te gaan, als onderwijsprofessional én als leerling. In het onderwijs kunnen we deze competenties verdelen over vier thema’s:
Meer weten over hoe je de iPad inzet voor digitale geletterdheid? En praktisch aan de slag gaan?