Gepubliceerd op 9 februari 2023
Leestijd 10 min.

Werken met een iPad kan tegenwoordig iedereen. Maar de werking van deze devices en hun netwerken écht begrijpen is iets anders. In onze blogreeks hebben we het over digitale informatievaardigheden, mediawijsheid en computational thinking. Deze week staan we stil bij ICT-basisvaardigheden.

Allereerst, wat is digitale geletterdheid?

Veel volwassenen én kinderen zijn tegenwoordig in staat om digitale apparaten te bedienen, zoals laptops, tablets en smartphones. Maar niet iedereen is zich bewust van alle mogelijkheden, beperkingen en risico’s van deze middelen.
Om deze reden is het belangrijk in het onderwijs stil te staan bij digitale geletterdheid. Dit is een combinatie van kennis en vaardigheden. Wie digitaal geletterd is, kan volgens de definitie van het SLO:

  • kennis verwerven over digitale technologie;
  • omgaan met digitale technologie;
  • kritisch en (zelf)bewust gebruik maken van de mogelijkheden van digitale technologie;
  • inschatten van de kansen en risico’s die het gebruik van digitale technologie met zich meebrengt.

Wat zijn praktische ICT-vaardigheden?

Praktische ICT-vaardigheden vormen de basis voor de andere drie onderdelen van digitale geletterdheid. Het gaat met name om het besef bij leerlingen én leerkrachten dat zij, met welk device dan ook, zelf invloed hebben op gegevens die ze zien. Het gaat er ook om dat ze snappen waar (hun) data terechtkomen en hoe die worden verspreid.

Praktische ICT-vaardigheden in het primair onderwijs

Praktische ICT-vaardigheden gaan dus over de kennis en de bekwaamheid die je nodig hebt om met digitale technologie om te gaan, als onderwijsprofessional én als leerling. In het onderwijs kunnen we deze competenties verdelen over vier thema’s:

  1. Basisbegrip ICT: in staat zijn de functies van digitale technologie te benoemen.
  2. Infrastructuur: in staat zijn apparaten te kunnen benoemen, aansluiten en te bedienen; daarnaast ook het toegankelijk maken en kunnen opslaan van informatie.
  3. Standaardtoepassingen: tekstverwerkingsprogramma’s kunnen bedienen; weten hoe om te gaan met programma’s voor onder meer internet, beeldbewerking en samenwerking.
  4. Veiligheid: op de hoogte zijn van de laatste informatie rondom veiligheid; weten hoe je om moet gaan met beveiligings- en privacyaspecten van bijvoorbeeld persoonlijke gegevens.

Hoe pas je dit toe met de iPad in jouw klas?

  • Ga aan de slag met Apple Teacher
    Apple Teacher is het online leerplatform van Apple. Hier vind je allemaal korte leergangen voor de apps van Apple, zoals Pages, Keynote, Numbers, iMovie en Garageband. Ook kun je daar je kennis opdoen in de vorm van leermodules en testen wat je van deze apps weet. Zo kun je een echte Apple Teacher worden. Natuurlijk kun je er ook inspiratie vinden voor hoe jij je iPad kunt inzetten in de klas.
  • Fotograaf van de dag
    Laat elke vrijdag een kind vijf foto’s maken van die dag. Deze foto’s presenteert de leerling aan het einde van de dag aan de klas en vertelt er iets bij. Een leuke toevoeging is dat deze foto’s op het oudercommunicatieplatform worden gezet, met een kort tekstje erbij. Succes gegarandeerd en toepasbaar in alle groepen.
  • Leg je kennis vast op een poster
    Leg wat je van een onderwerp weet vast in een poster, via Pages! Hierin kun je foto’s, tekst, audio, video en afbeeldingen met elkaar combineren.
  • Praktische filmpjes
    Met de Rolf groep hebben we praktische filmpjes opgenomen, waardoor jij de tools die standaard op je iPad staan nog makkelijker kunt gebruiken.

 

Meer weten over hoe je de iPad inzet voor digitale geletterdheid? En praktisch aan de slag gaan?

Aanbevolen producten