Leestijd 5 min.

Vanaf nu wordt het rollenspel ‘boodschappen doen’ helemaal het einde! Want dankzij deze leuke App toepassing kunnen kinderen hun aankopen, voorzien van een barcode, ook zelf scannen.

Rolf Barcodespel met gratis App
Rolf Barcodespel met gratis App

Wat is het?

Vaak staan kinderen met hun ouders aan de kassa en zien ze toe hoe al de producten gescand worden of mogen ze misschien helpen bij het zelf scannen. Zo is dit spelidee ontstaan. Met het Barcodespel leren jonge kinderen rekenen met hoeveelheden 5 tot en met 10.

Inhoud van beukenhouten kist met transparante deksel:

  • 18 kunststof kaarten met fruit & groenten en barcode
  • 20 kunststof kaarten met rekenopdrachten (boodschappen)
  • 1 handleiding

Wat kun je ermee?

Kinderen spelen graag het volwassen leven na. Hoe echter het lijkt, hoe mooier ze het vinden. Boodschappen doen en dan zelf de barcodes scannen is natuurlijk helemaal het einde. Bovendien ervaren ze door dit spel dat een tablet niet alleen bedoeld is voor filmpjes kijken en ander passief vermaak, maar dat het ook een heel nuttig apparaat is. Wat je helpt om bijvoorbeeld goed te leren rekenen.

Het is ideaal als er een winkeltje in de klas of groep wordt ingericht met de ingrediënten die in het barcodespel gebruikt worden om te rekenen. En met de hulp van de iPad wordt het bijna echt, want de iPad kan een echte kassabon maken, zelfs met geluid! 

De boodschappenkaarten die bij het spel horen, geven aan hoeveel het kind mag besteden in de winkel, 5 of 10 symbolische euro’s. Zo leren kinderen de hoeveelheid 5 of 10 te verdelen over de ingrediënten.  

Met deze rekenactiviteit leren kinderen de splitsingen van 5. Want ze kunnen voor hun 5 eenheden, 5 producten kopen of 3 van 1 en 1 van 2 enz. Vervolgens oefenen ze met de splitsingen tot 10. De rekening aan de kassa moet straks wel kloppen.

  • Kopen ze te veel? Dan verschijnt aan de kassa een lege portemonnee.
  • Kopen ze te weinig? Dan verschijnt een portemonnee met geld erin.
  • Klopt de rekening niet? Dan hebben de kinderen een verkeerde aankoop gedaan en moeten ze terug naar het winkeltje om een ander ingrediënt te kiezen zodat de rekening straks wel klopt.
  • Klopt de rekening? Dan maakt de iPad een kassabon met de ingrediënten die gekocht zijn en hun prijs. 

Op deze manier doen kinderen ontzettend veel ervaringen op met hoeveelheden tot 5 en tot 10. En omdat de activiteit zelf zoveel variatie biedt, hebben ze niet het idee dat ze veel aan het oefenen zijn. 

Wij houden van leren! En wij leren veel van kinderen. Zo lieten we Dean en Lex het Barcodespel testen. Kijk je mee?

Parelpraatjes - Boodschappenspel