Direct contact?
Sander de Wilde
Neem contact op Sander de Wilde Event marketeer
Neem contact op

Jaime Teiwes is leerkracht groep 3/4 en rekencoördinator op IKC NoordRijk, één van de zestien basisscholen van Stichting Innoord in Amsterdam. Met twee collega’s van groep 7 vatte zij het plan op om een onderwijsreis naar Finland te maken. Reden? Ze wilden weleens zien wat er zo bijzonder is aan het Finse onderwijssysteem, waarover ze al zóveel hadden gelezen. En natuurlijk ook ideeën opdoen voor hun eigen lessen.

Investeren in het jonge kind komt het onderwijsrendement ten goede

Jaime deed de universitaire PABO en is erg onderzoekend ingesteld. Literatuurstudie vindt ze heel belangrijk. “Maar de praktijk is nóg belangrijker”, benadrukt ze. “Mijn focus ligt vooral op het jonge kind en op het rekenonderwijs. In Helsinki wilde ik ontdekken hoe het onderwijs aan jonge kinderen anders en beter kan. Tijdens een sessie vooraf met de Rolf groep, die deze reizen organiseert, bleek dat dit uitgebreid aan de orde zou komen in Finland. Achteraf kan ik zeggen dat dit helemaal is waargemaakt.”

Het eerste bezoek, aan een openbare Finse school voor kinderen van 7 tot 16 jaar, werd afgesloten met een presentatie van counselor of education Leo Pakhin. Jaime: “Wij vonden het natuurlijk bijzonder dat er zoveel tijd voor ons werd vrij gemaakt. Dit geeft wel aan hoeveel belang de Finnen hechten aan educatie. In zijn presentatie legde de adviseur uit hoe investeringen in het jonge kind het rendement van het latere onderwijs ten goede komt.” De positieve uitwerking daarvan had Jaime die ochtend al op de openbare school gezien en werd ook bevestigd tijdens de twee volgende bezoeken: aan een internationale school en een pre school voor kinderen van 4 tot 7 jaar.

Klein curriculum en kleine groepen

Wat Jaime het meest opviel was de rust die op alle drie de scholen heerste. “Ze werken op de pre school met kleine groepen van ongeveer 7 kinderen per leerkracht. Daardoor is orde houden geen issue en doen alle kinderen enthousiast en geconcentreerd mee. Bij de hogere groepen is altijd wel een onderwijsassistent aanwezig. Je ziet echt het plezier waarmee de leerlingen werken aan bijvoorbeeld een plantjes- of recyclingproject. Daar komt ook bij dat de scholen opvallend goed uitgerust zijn. Alleen al de huishoeken die ik zag zijn niet te vergelijken met die van ons: heel ruim opgezet en voorzien van werkelijk prachtig speel- en leermateriaal. Dat gun ik mijn leerlingen ook graag.”

Leerbehoeften kind staat centraal

Een van de pijlers van het Finse onderwijssucces is dat er gewerkt wordt vanuit de interesses van het individuele kind. “Dat pakt voor het rekenonderwijs heel goed uit.
In overleg met het kind wordt bepaald wat het gaat leren en dat gebeurt dan via coöperatieve werkvormen: kinderen van verschillende niveaus zitten bij elkaar en helpen elkaar. Dat werkt enorm stimulerend. Ik werkte zelf ook al met coöperatieve werkvormen, maar zet dat nu vaker en bewuster in. En naar Fins voorbeeld: rekening houdend met de leerbehoeften van de individuele kinderen.”

Finse leerkrachten hebben een betere positie

Dat de Finnen het onderwijs echt serieus nemen, merkte Jaime aan alles. “De leerkrachten zijn hoger opgeleid en hebben gewoon een veel betere positie dan bij ons. Er zijn minder lesuren, kleinere groepen en als leerkracht heb je veel meer autonomie. Wij hebben te maken met een dwingend curriculum, veel controle en een groot lerarentekort, waardoor stagiairs soms helemaal alleen voor de klas staan als er iemand ziek is. Dat is in Finland allemaal ondenkbaar. Sterker nog: scholen hebben zelfs een verpleegkundige rondlopen. Ik ben blij dat het innovatiefonds van Innoord deze reis mogelijk heeft gemaakt, waardoor mijn collega’s en ik met eigen ogen hebben kunnen zien dat het echt veel beter kan dan wat wij gewend zijn. We hebben voor onze collega’s op school al een presentatie gehouden. Voor het bestuur van Innoord hopen we dit na de vakantie te mogen doen.”

Het educatieve pad van Finland

Over de reis

De Rolf groep organiseert al jaren inspiratievolle studiereizen voor professionals in de kinderopvang en het onderwijs. Wil jij ook zo’n inspirerende studiereis naar Finland maken? Samen met een onderwijsadviseur en je reisgenoten ontdek je jouw persoonlijke leerdoelen en hoe je die vorm geeft in jouw klas.

  • Tijdens een verdiepingssessie met de onderwijsadviseur ga je aan de slag met jouw persoonlijk leerdoel en maak je de vertaalslag naar jouw dagelijkse praktijk.
  • Via een lezing krijg je inzicht in hoe het Finse onderwijs is georganiseerd en wat de achtergrond van deze benadering is.
  • Je bezoekt diverse scholen en/of voorscholen, ziet leerlingen en leerkrachten in actie en gaat het gesprek aan.
  • Natuurlijk proef je ook van de Finse keuken en maak je uitgebreid kennis met Helsinki.
  • Naast begeleiding van een onderwijsadviseur is er ook een terugkomdag. Zo zorgen we ervoor dat je reis veel impact heeft.

Kortom, de ultieme manier om in aanraking te komen met interessante, Finse praktijkvoorbeelden, te leren van deskundigen én van je reisgenoten. Neem voor meer informatie contact op met ons eventteam via events@derolfgroep.nl.

Wil jij ook een inspirerende studiereis maken?

Bekijk onze verschillende studiereizen