Op alle veertien scholen van de Prisma Scholengroep in Zeeland wordt dagelijks hard gewerkt, zowel door de leerlingen als de medewerkers. Groeien, dat is wat ze willen! In de breedte én de diepte. Sinds kort maken ze daarbij gebruik van KlasMastr, een leerplatform voor fysieke en online scholing.

Voorheen werd er samen met andere regionale besturen gebruikgemaakt van een gezamenlijke academie. “Maar die academie was te groot voor de speciale wensen die veel scholen hadden”, vertelt kwaliteitsmedewerker Monique Ombergen.  “Daardoor gingen trainingen vaak niet door. Als Prisma Scholengroep wilden wij liever iets met ons eigen bestuur regelen. Maar ja, een eigen academie voor veertien scholen? Je vraagt je af of dat kan.”

Verschillende licenties en toch niet duur

Monique ging met een aantal collega’s op onderzoek uit en vergeleek verschillende aanbieders met elkaar, waaronder KlasMastr van de Rolf groep. Monique: “Bij de uiteindelijke keuze zijn ons managementberaad en de beleidsadviseur betrokken. Al snel was iedereen het eens: het werd KlasMastr. Dit platform biedt verschillende licenties aan in verschillende prijsklassen. Wij kozen voor een eigen academie, dus een eigen platform dat je zelf kunt vullen met je eigen en andere trainingen. Daarnaast kunnen leerkrachten een individueel abonnement afsluiten, waarmee ze toegang hebben tot meer dan 350 trainingen. Een groot deel van dat aanbod bestaat uit e-learnings. Omdat bij ons de voorkeur uitgaat naar fysieke trainingen geven wij niet iedereen automatisch het individuele abonnement. Maar wie dat wil mag het natuurlijk wel, een aantal leerkrachten maakt er al enthousiast gebruik van.”

Je zit niet vast aan één leverancier

Natuurlijk beslisten de leerkrachten mee over het aanbod. Al in een vroeg stadium werd hen gevraagd welke onderwerpen zij interessant vonden voor nascholing. Bij die thema’s zijn cursusaanbieders gezocht en gevonden, waaronder de Rolf groep. “Maar ook aanbieders buiten KlasMastr om zijn op het platform gezet”, vertelt Monique. “Dat is heel fijn, je zit niet vast aan één leverancier. Uiteindelijk zijn er tien fysieke trainingen uitgewerkt en aan KlasMastr toegevoegd. Het was voor ons belangrijk dat iedereen zich voor de zomervakantie kon inschrijven, want we willen natuurlijk wel dat de cursussen doorgaan. Dat is gelukt. Dit jaar volgen alle medewerkers ook een e-learning over de meldcode Veilig Thuis. Het loopt dus heel goed! En dat proberen we zo te houden door regelmatig inspirerende nieuwsbrieven te versturen.”

Meedenken over de inhoud én technische ondersteuning

Een platform kiezen is één ding, het vullen, onderhouden is iets heel anders. Gelukkig wordt de Prisma Scholengroep goed geholpen door de Rolf groep. Vooral over haar contactpersoon, Simone van der Linde, is Monique erg tevreden. “Zij denkt mee over de inhoud en geeft ons technische ondersteuning. Vooral in het begin heb je natuurlijk veel vragen. Wat ik heel prettig vind, is dat we altijd dezelfde dag nog een antwoord krijgen op onze mails.” Is er dan niets wat beter kan? “Jawel hoor”, lacht Monique, “ik heb nog wel een tip: het zou fijn zijn als wij onze trainingen zouden kunnen delen met andere scholen, en omgekeerd. Nu kunnen alleen de Prisma scholen bij ons aanbod. Dat zouden wat mij betreft veel meer scholen mogen zijn. Kennis uitwisselen door trainingen uit te wisselen. Ideaal toch?”

Nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden van KlasMastr?

Neem snel een kijkje!

Lees wat we voor je kunnen betekenen

Over de Prisma Scholengroep

Op alle scholen van de Prisma Scholengroep wordt gewerkt aan een brede ontwikkeling van elke leerling. Daarbij gaat het niet alleen om vakken als rekenen, lezen en schrijven, maar is er ook volop aandacht voor burgerschap, digitale vorming, sociaal emotionele ontwikkeling, persoonsvorming, creatieve ontwikkeling en ontdekkend leren. Elke school legt hierbij zijn eigen accenten, passend bij de leerlingen die de school bezoeken en de eigen identiteit van de school.

Wat alle scholen gemeen hebben, is dat het onderwijs rust op de volgende drie pijlers:

  • Prisma scholen fungeren als een spil in de wijk en dat is wederkerig. Het is de bedoeling dat leerlingen straks brede openingstijden hebben voor een rijk en inclusief onderwijs- en buitenschools aanbod. Een (school)dag, vol leren, creativiteit, sport en muziek.
  • Prisma scholen streven ernaar de nieuwsgierigheid en betrokkenheid van leerlingen te vergroten. We vergelijken kinderen zo min mogelijk met een gemiddelde: een brede én individuele ontwikkeling staan centraal.
  • Bij de Prisma scholen zijn de onderwijzende professionals aan zet in een lerende cultuur. Door hun persoonlijke talenten en voorkeuren volop te benutten, gaat de kwaliteit van het onderwijs verder omhoog.