Bij kleuters kun je op veel manieren taal uitlokken. Een van die manieren is het inzetten van digitale media. En dan wel media waarbij kleuters een actieve, creërende rol hebben. Kinderen vinden het spelen met media leuk en door dit te combineren met spel en verhaal, wordt de taalontwikkeling van de kinderen gestimuleerd.
In dit blog leer je hoe je met behulp van de Greenscreenbox® aan de volgende taaldoelen en doelen digitale geletterdheid kunt werken, binnen het thema lente
Deze activiteit gaat over het tot bloem laten groeien van een bloemzaadje. Bespreek met de kinderen wat daarvoor nodig is (aarde, water, zonlicht). Het is natuurlijk extra leuk als de kinderen ook in het echt zaadjes zaaien, ze water geven en in het zonlicht zetten.
In de Greenscreenbox® maken jullie er een verhaal van. Laat de kinderen zelf hun verhaal vormgeven, zolang ze de volgende elementen er maar in verwerken:
In deze instructievideo worden de volgende trucs uitgelegd:
Natuurlijk hoef je niet al deze greenscreentrucs uit te voeren. Het geeft je een idee van wat er mogelijk is.
Laat de kinderen een verhaal bedenken en laat hen de rollen verdelen: wat gebeurt er in hun verhaal? Wie doet wat en wie zegt wat?
Zijn jullie klaar om te filmen? Daar gaat ‘ie dan:
Tip: laat kinderen ook zelf bedenken wat ze willen doen in de Greenscreenbox®. Het hoeft niet altijd de leerkracht te zijn die de lesactiviteiten bedenkt.