De natuur verandert voortdurend – elke dag, elk seizoen. Door met kinderen op een onderzoekende manier naar buiten te gaan en bewust te kijken, luisteren en voelen, leren ze verbanden leggen, vragen stellen en ontdekken hoe alles met elkaar samenhangt.
In deze blog gaan we aan de slag met een buitenproject dat draait om natuurobservaties: planten die uitlopen, insecten die ontwaken, het veranderende weer en sporen van dieren. Door regelmatig dezelfde plek te observeren, bijvoorbeeld een boom, een stukje grond of een plantenbed, leren leerlingen seizoensveranderingen herkennen én onderzoeken.
De observaties en metingen kunnen verwerkt worden tot een poster, er kunnen staafdiagrammen ingekleurd worden of berekeningen gemaakt worden.
Welke verwachtingen hebben de kinderen op basis van de observaties? Schrijf ze op, dit wordt vervolgd…..
In de volgende blog gaan we verder met observaties in de zomer: van droogte en zonlicht tot vlinders, bijen en bloei. De natuur zit vol verhalen – als je goed kijkt, hoor je ze vanzelf.
Hebben jullie de smaak te pakken en zoek je nog meer ideeën, inspiratie en structuur voor buitenlessen? Dan is een eigen schooltuin de ideale oplossing, lees er meer over in de Green paper van Schooltuinieren.
Hebben jullie een schooltuin en zoeken jullie een doorlopende leerlijn en een duurzame methode voor alle groepen om het onderhoud beter te verdelen en zo de schooltuin te borgen binnen het schoolcurriculum? Vraag dan een zichtzending aan van dé lesmethode voor de schooltuin: Onderzoekend Tuinieren aan.