Gepubliceerd op 29 april 2025
Leestijd 5 min.

De lente en zomer brengen niet alleen zonneschijn, maar ook verrassende regenbuien. Wat is er nu leuker dan deze weersverschijnselen te gebruiken als inspiratie voor een educatieve activiteit? Met dit lesidee combineren kinderen creativiteit met leren, terwijl ze spelenderwijs begrippen als ‘meer’ en ‘minder’ ontdekken en tellen van 1 tot 5 oefenen. Deze activiteit is speciaal ontworpen voor jonge kinderen en past perfect binnen thema’s zoals natuur, seizoenen en zintuiglijke ervaringen.

Wat gaan de kinderen doen?

In deze activiteit gaan kinderen aan de slag met het visualiseren van regenval. Ze gebruiken klei om regendruppels te maken en leren zo hoeveelheden te vergelijken en te tellen. Door het creëren van verschillende hoeveelheden regendruppels op bijvoorbeeld paraplu’s of wolken, oefenen ze met de begrippen ‘meer’ en ‘minder’. Deze hands-on benadering maakt abstracte concepten tastbaar en begrijpelijk voor jonge kinderen.

Leerdoelen

  • Hoeveelheden vergelijken: Kinderen leren het verschil tussen meer en minder door het aantal regendruppels te vergelijken.
  • Tellen van 1 tot 5: Door het tellen van de klei-regendruppels oefenen kinderen hun telvaardigheden.
  • Fijne motoriek: Het rollen en vormen van klei versterkt de fijne motorische vaardigheden.

Wat heb je nodig?

  • Creall Super soft klei: Deze zachte klei is ideaal voor jonge kinderen om mee te werken.
  • Eventueel werkbladen of sjablonen: Bijvoorbeeld afbeeldingen van paraplu’s of wolken waarop de kinderen de regendruppels kunnen plaatsen.

Stappenplan

Stap 1. Introductie

Begin met een gesprek over regen. Wat gebeurt er als het regent? Hoe ziet regen eruit? Hoeveel regendruppels vallen er?

Stap 2. Demonstratie

Laat zien hoe je met klei kleine bolletjes met een puntje kunt maken die de regendruppels voorstellen.

Stap 3. Aan de slag

Laat de kinderen zelf regendruppels van klei maken en deze op hun werkblad plaatsen.

Regendruppels gemaakt van klei

Stap 4. Tellen en vergelijken

Vraag de kinderen om het aantal regendruppels te tellen en te vergelijken met die van hun klasgenoten. Wie heeft er meer? Wie heeft er minder?

Stap 5. Reflectie

Bespreek met de kinderen wat ze hebben geleerd. Hoeveel regendruppels hebben ze gemaakt? Wat betekent ‘meer’ en ‘minder’?

Waarom is deze activiteit waardevol?

Deze activiteit combineert creativiteit met belangrijke leerdoelen op het gebied van rekenen, taal en motoriek. Door het gebruik van klei worden abstracte begrippen concreet gemaakt, wat het begrip bij jonge kinderen bevordert. Bovendien stimuleert het samenwerken en communiceren over hun creaties de sociale en taalvaardigheden.

Aan de slag!

Ben je klaar om met jouw groep aan de slag te gaan met dit leuke en leerzame lesidee?

Laat de regen maar komen!

Bekijk de producten