Gepubliceerd op 27 augustus 2023
Leestijd 15 min.

Een robot in de groep is niet alleen leuk, maar het helpt bij de ontwikkeling van kinderen. Al op jonge leeftijd kunnen kinderen robotica leren.

Robots in de groep

Robots spelen een steeds grotere rol in onze samenleving. Robots helpen kinderen bij het ontdekken van nieuwe vaardigheden en het ontwikkelen van digitale geletterdheid en programmeer- en techniekvaardigheden. De meeste scholen zetten op één of ander manier al robots in in de klas.

4 redenen om robots te verwelkomen in je klas:

  1. Robots zijn effectief bij het aanleren van een nieuwe taal: bij het aanleren van een nieuwe taal is al bewezen dat het inzetten van een robot effectief is. Met een robot kun je goed oefenen en herhaling is voor hem geen probleem. Kinderen werken heel goed met robots in situaties waarin ze niet goed durven toe te geven dat ze iets niet weten. Bijvoorbeeld woorden in een nieuwe taal of het automatiseren van tafels. De robot is dan een neutrale partner en laat geen (onbewuste) signalen van teleurstelling of afkeuring blijken. Het niet–echte van de robot is dan dus juist een kwaliteit. Het kind hoeft zich nergens voor te schamen.
  2. Robots bieden nieuwe opties: volgens VU-onderzoekers Elly Konijn en Johan Hoorn is een robot ook bij autistische leerlingen een uitkomst: ‘Sommige leerlingen zijn heel gevoelig voor expressieve gezichtsuitdrukkingen en raken snel afgeleid. Een robot heeft geen mimiek.’ Dit geeft kinderen rust bij het leren.
  3. Robots maken verbindingen tussen mensen op afstand mogelijk: in een onderzoek waarbij een Japanse klas en Australische klas samen bezig waren met Engelse les, ging dat beter met robots in beide klassen dan met Skype. De robot werd bijvoorbeeld op afstand bestuurd door een Australisch kind dat koos met welk Japans kind hij wilde kletsen. Zo ontstonden ontmoetingen en echte gesprekken.
  4. Robots zijn cool: robots bieden afwisseling in de klas en zullen kinderen (en ouders) prikkelen vanwege het nieuwe en spannende karakter. Proberen en ervan leren!

Voor het onderwijs bieden robots veel nieuwe kansen. Hieronder lichten we per leeftijdsfase een aantal robotica materialen toe. Download de roadmap Robotica voor een totaaloverzicht.

 

Vanaf 3 jaar

Tinkamo
TinkamoTinkamo is een STEAM-leeroplossing voor de kleuterschool en de lagere school die slimme bouwstenen van Tinkamo combineert, coderingstaal op basis van Scratch 3.0, lijncodering en blokcodering om van elk kind een zelfverzekerd kind te maken. Met de verschillende uitbreidingsset zoals Tinkamo Band Kit, kunnen kinderen binnen 15 minuten slimme muziekinstrumenten maken.

Uaro
Uaro bestaat uit 4 opeen lopende sets waarbij leerlingen in 4 fases leren coderen, programmeren en probleemoplossend handelen. Uaro biedt kleuters de mogelijkheid om actief bezig te zijn met het bouwen van uitdagende modellen.

Vanaf 6 jaar

Tutobo
TutoboMaak je klaar om kennis te maken met de robot Tobo, een schattige alien! Hij woont op planeet Ubu samen met zijn begeleidende robot, Max. Wat doen ze op Ubu, vraag je? Ze hebben een heel belangrijke taak: waken over vreemde ruimteverschijnselen. Op een dag gebeurt er iets buitengewoons dat de tijd en ruimte van hun melkwegstelsel verstoort. Nu zijn Max en Tobo verloren in de ruimte! Met de hulp van vriendelijke Tobo leren kinderen computerprogrammering met behulp van deze geweldige educatieve leerzame robot.

Ruige robot
De eerste programmeerbare robot, ontworpen voor gebruik buiten! Met Bluetooth-functionaliteit en ontworpen voor robuuste uitdagingen, Ruige Robot kan worden bediend via tablet of de TTS TacTile Reader. Met een geheugen van maximaal 256 stappen kan Ruige Robot de meest uitdagende activiteiten uitvoeren. Met 3 snelheden kunnen kinderen instellen hoe snel de robot beweegt. Het beschikt ook over een obstakelsensor die kan worden in- en uitgeschakeld.

Vanaf 9 jaar

KITT
Kitt stelt leerlingen in staat om zelfstandig te werken, waarbij ze met de robot samenwerken om bewijs van vooruitgang te verzamelen. Leerkrachten kunnen effectief differentiëren met Kitt door de bronnen op elk apparaat te personaliseren.

LEGO® Education Sprike Prime
Maak kennis met SPIKELEGO® Education SPIKE™ Prime is dé tool waarmee leerlingen leren programmeren met STEAM. SPIKE Prima is een combinatie van kleurige LEGO bouwelementen, gebruiksvriendelijke hardware en een intuïtieve, op Scratch gebaseerde programmeertaal op basis van slepen en neerzetten die leerlingen steeds spelenderwijs uitdaagt tot leren en kritisch nadenken om complexe problemen op te lossen, ongeacht hun onderwijsniveau. 

 

Welke robotica materialen zet je in voor welke leeftijd?

Bekijk het op de handige roadmap

Robots in het onderwijs roadmap

Download de robotica roadmap