Geschikt voor
Kinderopvang
NULL
Gepubliceerd op 29 juni 2020 Leestijd 3 min.

Slim aan de slag

Retteketet… waterpret!

Water is magisch speelgoed. Je kunt het niet vastpakken, je kunt het wel voelen. Jonge kinderen leren met hun zingtuigen, dus het voelen van water vinden ze prachtig. Onbewust leren ze omgaan met de wereld om hen heen.

Water kun je beleven op veel verschillende manieren, waardoor kinderen leren vanuit het hier en nu naar een meer abstracte vorm. De volgende drie activiteiten zijn een voorbeeld van deze opbouw.

1. Water in het echt

Buiten in de tuin of op de speelplaats zet je een teiltje (badje) met water. Leg hierin plastic bakjes van verschillende formaten. Kinderen kunnen hiermee het water overgieten. Ze voelen het water en ervaren dat het vloeibaar is. Bovendien past het water in elk bakje. Speel met de kinderen mee door zelf ook te spelen met het water en de bakjes, ondersteun jouw handelingen met taal.

Materiaal: water, teiltje, bakjes, bootjes.

2. Water van blauw plastic

Gebruik een blauwe plastic zak en knip daar een reep vanaf. Leg deze strook plastic op het gras (buiten) of bij de blokken (binnen). Leg er ook bootjes bij. Kinderen doen alsof het blauwe plastic water is. Ze kunnen het alle kanten op leggen, waar het water heen stroomt. Met de bootjes varen ze over het water. Speel mee, praat mee en vaar met de bootjes heen en weer. Het water is in deze activiteit nog wel tastbaar en relateert aan het echte water.

Materiaal: reep blauwe plastic zak, bootjes.

3. Water op papier

Zoek een boekje waarin water voorkomt: over de zee bijvoorbeeld. Bekijk samen met de kinderen de platen en praat over wat je allemaal ziet. Gebruik het woord water op verschillende manieren, zodat kinderen zien dat water ook in een boekje (op papier) bestaat. Je kunt het niet meer voelen, maar toch is het water. Wanneer kinderen het niet begrijpen ga je terug naar stap 2 of 1, zodat kinderen weer meer concreet ervaren.

Materiaal: boekje waarin water voorkomt.

De keuze voor het materiaal is essentieel voor het leren van kinderen. Hierbij geldt: ‘less is more’. Maak bewuste keuzes aansluitend bij het thema en de woorden of vaardigheden die je voor ogen hebt. Onlangs deed ik (wetenschappelijk) onderzoek naar het gebruik van (spel)materialen en het leren van kinderen. De resultaten waren verrassend! Bij beredeneerd gekozen materialen spelen kinderen samen en leren daadwerkelijk nieuwe woorden, waarbij geen interventie van een volwassene wordt ingezet. Wanneer de volwassene wel voor- en meespeelt worden de leereffecten van de kinderen nog groter. Het voorspelen noemen we ook wel modelen: je staat model en doet voor hoe je kunt spelen.

Lees ook onze blog over Drijven of Zinken.