ClassVR kan op een superinteressante manier worden ingezet om cultuureducatie te verkennen in de klas! Het gebruik van VR voegt een extra dimensie toe aan cultuureducatie, waardoor leerlingen niet alleen over kunst leren, maar het ook ervaren. In deze blog lees je hoe je ClassVR kan inzetten om het thema kunst te behandelen.
ClassVR is een innovatieve set van virtual reality (VR) headsets, speciaal ontworpen voor het onderwijs. Met deze headsets kunnen leerlingen op interactieve wijze leren door virtuele werelden te verkennen, zoals het oude Egypte of de oceaanbodem, direct vanuit hun klaslokaal. De set bevat ook een beheersysteem waarmee leraren VR-lessen kunnen aanbieden die aansluiten bij het curriculum. Dit maakt het onderwijs niet alleen boeiender, maar ook effectiever, doordat het de nieuwsgierigheid en motivatie van leerlingen verhoogt. Een perfecte manier om technologie te integreren in het leren!
ClassVR biedt fantastische mogelijkheden om kunst op een levendige en interactieve manier in het basisonderwijs te integreren. Deze technologie kan bijzonder effectief worden ingezet om leerlingen voor te bereiden op een museumbezoek. Door voorafgaand aan het bezoek virtuele tours door musea aan te bieden, kunnen leerlingen alvast kennismaken met de kunstwerken en de inrichting van het museum. Zo weten ze wat ze kunnen verwachten en kunnen ze ter plekke gerichter vragen stellen en dieper op de inhoud ingaan.
Het kan natuurlijk ook worden ingezet als een museumbezoek niet mogelijk is. Leerlingen zien door middel van VR toch de kunst die in het museum hangt en ervaren hoe het is om rond te lopen in een museum.
De VR-ervaring sluit naadloos aan op de belevingswereld van kinderen. Ze zijn van nature nieuwsgierig en visueel ingesteld, en VR maakt het mogelijk om hen op een boeiende manier te betrekken bij kunst en cultuur. In plaats van alleen te kijken naar afbeeldingen van kunstwerken, kunnen ze rondlopen in een virtueel kunstwerk, wat het veel toegankelijker en begrijpelijker maakt. Ze kunnen bijvoorbeeld rondlopen in De Slaapkamer van Vincent van Gogh.
Bovendien verhoogt het gebruik van VR in de klas de betrokkenheid van leerlingen. Het interactieve karakter van VR zorgt ervoor dat leerlingen actief deelnemen aan het leerproces. Ze kunnen zelf ontdekken, experimenteren en leren op een manier die aansluit bij hun eigen interesses en leerstijlen. Dit bevordert niet alleen hun begrip van kunst, maar versterkt ook hun vermogen om kritisch en creatief te denken.
Door ClassVR te combineren met cultuureducatie, wordt de klas een dynamische omgeving waar leerlingen op een innovatieve manier kunst niet alleen leren waarderen, maar ook beleven. Dit legt een solide basis voor een levenslange waardering van kunst en cultuur. ClassVR is hiervoor de beste optie omdat het centraal te beheren is door jou als leerkracht. Jij de kinderen onder begeleiding virtueel mee kan nemen naar verschillende plekken en je daarnaast ook live mee kan kijken wat de leerlingen zien.