Gepubliceerd op 13 juni 2022 Leestijd min.
Geschikt voor
Basisschool Voortgezet Onderwijs
NULL
Gepubliceerd op 13 juni 2022 Leestijd min.

Ervaringsverhaal Tijs Grevink - Bovenschoolse ICT-er en leerkracht

Betrokkenheid verhogen in de klas? Zet ClassVR in!

Kun je zonder de klas te verlaten de wereld ontdekken? De betrokkenheid van je leerlingen vergroten en de les resultaten verbeteren? Met ClassVR is dat nu mogelijk. Benieuwd naar de ervaringen met ClassVR in de klas? In deze video vertelt Tijs Grevink, basisschoolleerkracht en bovenschoolse ICT’er bij Stichting SKBG, over zijn ervaringen.

Tijs aan het woord

“Wij maken binnen de stichting en op onze school al veel gebruik van ClassVR. We hebben het nu twee jaar en je merkt dat de kinderen steeds enthousiaster zijn op het moment dat ClassVR wordt ingezet in de klas.”

Inzet in de klas

De mogelijkheden met de virtual reality techniek van ClassVR zijn eindeloos. Voor bijna ieder onderwerp of thema die je als leerkracht wilt behandelen kun je het gebruiken. Naast het virtuele lesmateriaal dat er dagelijks bij komt, maak je ook gemakkelijk je eigen VR content aansluitend op jouw lesthema. Tijs deed dit bijvoorbeeld voor het thema Eerste Wereldoorlog. 

Thema oorlog
We hadden het thema eerste wereld oorlog in groep 7 en 8. Ik heb daarbij een filmpje met levensechte situaties gebruikt met soldaten in een loopgraaf die werden aangevallen. Dit was 360 graden gefilmd. Ik heb kinderen de bril op gezet en dit filmpje laten zien. Dit duurde 2 minuten en vanuit daar ben ik bijna 3 kwartier met ze in gesprek geweest hierover. Wat heb je gezien, waarom zou dat gebeuren? Vervolgens gingen ze op de grond van alles op zoeken. Die eigen motivatie en interesse groeide enorm door het gebruik van dit filmpje en de VR bril. Ze hadden echt het gevoel dat ze daar waren geweest.”

Thema Ruimte 
“Ook zijn we in de klas bezig geweest met het thema ruimte. Als je een gewoon youtube filmpje laat zien, dan kijken de kinderen hier naar. Is deze afgelopen? Dan gaan ze weer door met waar ze mee bezig waren. Op het moment dat je ze dit via de VR bril laat zien, merk je daarna dat ze voor hun gevoel echt in die wereld zijn geweest. Dat ze veel meer dingen zien en dat ze ook veel meer vragen hebben daarna. Ze willen nog meer onderzoek doen, nog veel meer weten en het filmpje nog 2 of 3 keer zien. Bij een standaard filmpje op het digibord is dat veel minder. Dus die belevingen en betrokkenheid is gewoon veel groter.

Wil jij zelf ervaren hoe VR de betrokkenheid in jouw groep vergroot? Plan een gratis demo in via de website van ClassVR >

Ervaar VR zelf met een demo van ClassVR-Nederland.