Kinderen komen al op jonge leeftijd in aanraking met de digitale wereld om hen heen. Ze zien hun ouders werken op een laptop, hun broer of zus met een mobieltje, kijken een filmpje op een tablet of spelen zelf een spel op de computer. Op het kinderdagverblijf of op school spelen digitale middelen ook een rol in de ontwikkeling van de kinderen. Daarom is het verstandig dat peuters en kleuters op een verantwoorde en speelse manier, vertrouwd raken met digitale media. Maar hoe doe je dat?
Met een Digihoek in de groep heb je een goed startpunt. Een digihoek heeft connecties met de digitale wereld, maar het betekent niet, dat kinderen in deze hoek altijd met digitale devices spelen. Denk voordat je de hoek inricht goed na over de doelen die je wilt bereiken en welke materialen en apparaten daarbij aansluiten. Ga na of deze bij de kinderen passen. Ten slotte bedenk je hoe en wanneer je de middelen inzet, waarbij je zoekt naar een balans tussen speeltijd met fysieke materialen en schermtijd. Besteed genoeg aandacht aan deze belangrijke eerste stap, want een goed, beredeneerd begin is het halve werk!
Laat de schermpjes eerst achterwege bij de introductie van de hoek. Digitale middelen bestaan namelijk uit meer dan alleen computerschermen en tablets. Dat is maar goed ook, want peuters en kleuters leren door te doen en ontdekken de wereld spelenderwijs. Wist je bijvoorbeeld dat je fysiek materiaal ook kunt combineren met ICT? Denk maar aan een programmeerbaar robotje dat over een mat met bijvoorbeeld kleuren, cijfers, letters of vormen rijdt. Of aan de kralenplank, waarmee de eerste stappen van coderen gezet worden. Na een poosje kun je het scherm geleidelijk introduceren in de Digihoek. Zorg voor educatieve en veilige software, waar kinderen zich mee kunnen ontwikkelen bijvoorbeeld op het gebied van woordenschat. Denk aan de koppeling tussen fysieke materialen en digitale middelen, zodat de jonge kinderen fysiek kunnen handelen en spelen.
Digitale geletterdheid is een ontwikkelingsgebied voor kinderen. In Piramide is dit ontwikkelingsgebied volledig geïntegreerd en vind je aansluitende spelsuggesties en activiteiten.
Voor jonge kinderen is de oriëntatie op de digitale wereld van belang. Dat gebeurt in de digihoek, maar ook in de huishoek en letter- en boekenhoek. Leg bijvoorbeeld een krant en reclamefolders in de letter- en boekenhoek. Een oude laptop in de huishoek fungeert als werkplek voor vader of moeder tijdens het spel. In de digihoek maak je gebruik van passende en eigentijdse ontwikkelingsmaterialen. Piramide heeft veilige software, waar kinderen in de digihoek mee kunnen spelen. Denk aan de interactieve ontdekplaten, waarmee kinderen tijdens een project in verschillende projectstappen bezig zijn met woordenschat. De bewegende beelden, spelletjes, liedjes en versjes moedigen aan tot interactie, waardoor kinderen op een speelse manier tot leren komen. Dit vormt een herhaling en verrijking van de activiteit met de ontdekplaat in de kring. Kinderen kunnen met de app van Piramide zelf door het maken van een digitaal boek waarin digitale foto’s geplaatst worden. Zo doen ze waardevolle en leuke leerervaringen op.
Natuurlijk ben je vrij om zelfbedachte activiteiten toe te voegen aan je planning, misschien wel omdat je groep uitdaging nodig heeft. Wat denk je bijvoorbeeld van een ‘green screen’, waarmee kinderen met behulp van poppetjes en andere voorwerpen het boek dat centraal staat naspelen in een zelfgemaakte video?
Hoe zet je digitale geletterdheid verantwoord in voor peuters en kleuters?
Op deze vraag krijg je antwoord als je de E-learning ‘Digitale Geletterdheid Jonge Kind’ van Piramide volgt. Na het volgen van de training ben je in staat om op een verantwoorde manier met digitale middelen aan de slag te gaan met je groep:
Ideaal als je in je groep serieuzer aan de slag gaat met digitale middelen, of als je je geheugen weer eens wilt opfrissen!