Gepubliceerd op 4 maart 2024
Leestijd 5 min.

Stel je eens voor, je bent 11 jaar oud, komt net in de pubertijd én je moet voor het eerst naar de middelbare school. Je moet een eind fietsen met een zware boekentas op je rug. Alles is nieuw: lokalen, docenten en klasgenoten. Het énige dat je wel bekend voorkomt is het boek dat op je tafel ligt. Die naam herken je en is vertrouwd.

In een fase waarin er veel verandert in het leven van een leerling, is het goed voor de ontwikkeling dat er dingen hetzelfde blijven. Een doorlopende leerlijn zorgt ervoor dat de lesstof op elkaar aansluit bij de overgang naar een volgende klas en óók bij de overstap van primair naar voortgezet onderwijs. Onderzoek toont aan dat een succesvolle overgang van po naar vo zorgt dat leerlingen zich goed kunnen ontwikkelen en dat hiermee hun welzijn verbetert. Het is dus belangrijk dat we aanpassingsproblemen zoveel mogelijk verkleinen en het aansluiten van de leerinhouden helpt hierbij. Dit is dan ook het uitgangspunt van de doorlopende leerlijn in de po- en vo-methoden van Noordhoff voor zowel rekenen-wiskunde, Nederlands als Engels.

“We moeten aanpassingsproblemen zoveel mogelijk verkleinen en ervoor zorgen dat leerlingen snel wennen en zelfvertrouwen ontwikkelen. Daarbij helpt het aansluiten van de leerinhouden vanuit het PO naar het VO.” (Evangelou et al., 2008; Van Rens, 2018).

Zo ziet de doorlopende leerlijn rekenen-wiskunde van Noordhoff eruit

Met de methoden Getal & Ruimte Junior voor het primair onderwijs en Getal & Ruimte voor het voortgezet onderwijs biedt Noordhoff een perfecte doorlopende leerlijn rekenen-wiskunde voor leerlingen. Je kunt van groep 1 tot en met het eindexamen vertrouwen op de lesstof.

De leerstof voor het basisonderwijs en voortgezet onderwijs sluit perfect op elkaar aan, waardoor Getal & Ruimte Junior en Getal & Ruimte een eenheid vormen.

Dit zie je heel concreet terug in onder andere deze onderwerpen:

  • Opbouw vanuit vaste logische structuur
  • Langere tijd aan één onderwerp werken
  • Dezelfde duidelijke en altijd werkende strategieën

“Uiteindelijk is het ons doel om kinderen op te leiden tot leuke wereldburgers en dat ze zelfverzekerd het vo in kunnen stromen. En die doorlopende lijn is in Noordhoff-methoden heel erg goed.” Ernst Meijer, directeur IKC de Toermalijn (gebruikt Getal & Ruimte Junior, Nieuw Nederlands Junior Taal, Spelling en Lezen)

Meer lezen over Getal & Ruimte Junior

Webinar doorlopende leerlijn rekenen-wiskunde

Wil je meer weten over het belang van een doorlopende leerlijn po-vo én over de doorlopende leerlijn rekenen-wiskunde van Noordhoff? Bekijk dan de video van oud-leerkracht en Noordhoff-medewerker Romy. Hierin licht zij de drie onderwerpen waarin de doorlopende leerlijn terugkomt toe. Ook laat ze concrete voorbeelden zien uit Getal & Ruimte Junior voor het basisonderwijs en Getal & Ruimte voor het voortgezet onderwijs.