Op school lezen kinderen elke dag. Daardoor gaan ze snel vooruit, want leren lezen werkt net als het trainen van je spieren. Als een kind in de zomervakantie ineens helemaal niet leest, verslapt die leesspier en kan er een leesachterstand ontstaan. Zorg er daarom voor dat ze blijven lezen. Voor leerlingen die net leren lezen of lezen moeilijk vinden is dit nog belangrijker. Als leerkracht kun je ouders helpen met een paar slimme leestips. Speciaal voor jou zette Blink Lezen negen handige tips op een rij, om te delen met ouders!
Kinderen van ouders die zelf regelmatig een boek, tijdschrift of krant lezen, gaan ook sneller zelf lezen. Zo lezen ze meer én met meer plezier. En dat heeft weer een positief effect op hun taalvaardigheid. Moedig ouders dus vooral aan om hun eigen leesplezier te delen met hun kinderen.
Ouders stoppen vaak met voorlezen zodra hun kind zelf kan lezen. Zonde, want voorlezen of samen lezen is niet alleen leuk, kinderen gaan er echt beter door lezen. Extra tip: draai de rollen eens om! Kinderen kunnen dan zelf voorlezen aan een broertje, zusje of ouder.
Met anderen over een verhaal of boek praten verhoogt het leesplezier. Ouders kunnen vragen stellen als: ‘Hoe zou dit verder gaan?’, ‘Wat zou jij doen in deze situatie?’ of ‘Heb jij zoiets wel eens meegemaakt?’ Als ouders met hun kind praten over wat ze lezen, maakt dat het lezen ook betekenisvoller.
Lezen moet vooral leuk zijn. Stripboeken, informatieve boeken, spannende verhalen – alles telt mee. Tip ouders om samen op zoek te gaan naar onderwerpen die hun kind echt aanspreken. Vinden ouders het lastig om de juiste boeken te kiezen? Geef aan dat ze bijvoorbeeld extra tips kunnen vragen aan de medewerker van de bibliotheek of aan andere ouders.
Woorden zijn echt overal! Kinderen kunnen bijvoorbeeld hardop een recept voorlezen, of met een ouder samen de gebruiksaanwijzing van een spel bekijken. Zo zorgen ouders ervoor dat lezen een onderdeel wordt van het dagelijks leven, ook in de zomervakantie.
Een kaartje naar opa en oma of een vakantiebriefje naar een vriend(in): schrijven bevordert ook de taalvaardigheid. En hoe leuk is het om post te versturen én terug te krijgen?
Tijdschriften op de wc, boeken naast het bed of een stripboek op de bank: als leesvoer voor het grijpen ligt, verlaagt dat ook de drempel om te lezen.
Zijn er even geen boeken in de buurt? Ook luisterboeken en digitale voorleesboeken zijn goed voor de taalontwikkeling, én heel geschikt voor op vakantie en onderweg. En wat dacht je van liedjes, gedichten en rijmpjes?
Woordspelletjes zijn niet alleen leuk, maar ook goed voor het taalgevoel van kinderen. Tijdens het eten kunnen ouders en kinderen bijvoorbeeld om beurten een nieuw woord bedenken met de eindletter van het vorige woord. Of zoveel mogelijk woorden verzinnen die rijmen op het voorgaande. Of bij elke letter van het alfabet een ander dier noemen. Zo spelen ouders en kinderen op een ontspannen manier met taal.
De thematische leesmethode Blink Lezen werkt volgens de uitgangspunten van Het nieuwe lezen. Met als belangrijkste pijlers: geïntegreerd leesonderwijs, het prikkelen van de nieuwsgierigheid van leerlingen met boeiende verhalen, actief (en samen) bezig zijn met wat je hebt gelezen en een rijke leesomgeving met veel variatie en vrije keuze – inclusief audioboeken, films en YouTube. Want om een goede lezer te worden, moet je vooral veel en met plezier lezen.
Met Blink Lezen hebben leerkrachten zo alle tools in handen om op een vernieuwende en effectieve manier leesonderwijs te geven.
Ben je benieuwd naar het lesmateriaal van Blink Lezen? Vraag een gratis proeflicentie met zichtzending aan!